Helstekt kalkunfilet

Categories Glutenfri, Kalkun, Middag, Oppskrifter

Jeg syns kalkun er utrolig godt, bare man ikke spiser det for ofte. Jeg hadde et par kalkunfileter i fryseren, og det hadde jeg lyst på til middag i dag. Den fikk stå 3 timer å kose seg i varmen imens vi jobbet på gården. 

Når jeg langtidssteker bruner jeg ikke kjøttet på forhånd, jeg syns personlig det blir bedre slik. Men du kan selvfølgelig gjøre det om du ønsker.

Jeg har fylt en ildfastform med grønnsaker (gulrot, rødløk, reddik, sellerirot, kålrot og paprika)

Kalkunfilet har jeg gnidd inn med salt og pepper. Legger den oppå grønnsakene. Krydrer litt med tørket rosmarin. Fyller 2 dl vann i formen og setter formen inn i ovn på 125 grader. Kalkunen får stå i 2.45t før jeg skrur opp varmen til 150 grader og varmluft de siste 15 minuttene.

Når jeg tar formen ut av ovnen etter 2.45t, har jeg kraften i en kjele før jeg setter formen inn igjen på 180 grader.

Kraften koker jeg opp med en grønnsaksbuljongterning for litt mer smak. Jevner den med maizena og vann. Når den har fått ønsket tykkelse har jeg i en liten skvett fløte (0.5 dl) smaker til med salt og pepper. Klipper opp litt frisk gressløk som jeg også har i sausen. Dette blir en helt fantastisk saus, der du vil få lyst å slikke det siste ut av kasserollen.

Ta kalkunen ut av ovnen og la den hvile 10-15 minutter.

Skjær opp kalkun i ønsket tykkelse. Jeg syns rundt 1 cm er passe, men dette gjør du som du ønsker.

Som tilbehør har jeg kokte poteter, gulrotsyltetøy og grønnsakene fra formen. Og selvfølgelig den nydelige sausen. Da er det bare å servere. Vel bekomme!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *