Hvilken superkraft ville du hatt?

Categories Blogg


Alle har vel en eller flere ganger ønsket at de hadde en superkraft. Kokkefruen for eksempel sier ofte: «skulle ønske jeg var blekksprut» Det er vel ikke akkurat en superkraft jeg ville hatt. Har nok med å holde styr på de to armene jeg har. Og så klumsete jeg er, hadde jeg nok sprutet ut blekk i både tide og utide. Nei, akkurat den er jo bare et utrykk og ikke en superkraft.

Så heller tilbake til superkraft🦸🏻🦹🏼‍♀️🦸🏽‍♂️

Å kunne fly som en fugl hadde jo sikkert vært gøy det, men jeg har høydeskrekk. Så hadde bare blitt lavtflyvninger mellom hus, og aldri høyere en 10 meter. Hadde sluppet å gå da, så tanken er jo god.

Laserstråler fra øynene som Supermann har. Det hadde vært kjekt. Tenk hvor fort jeg kunne stekt mat. Og jeg hadde nok blitt populær på alle grillfester. Kunne jobbet som sveiser for eksempel. Gjort den jobben i en fei både over og under vann. Men ikke i høyden, husk høydeskrekk.

Supersterk hadde vært greit. Tenk så mye man kunne gjort da. Ikke trengt traktor eller andre hjelpemidler. Vinner alle konkurranser der ting skal kastes langt. Trær kunne jeg bare rive opp med rota. Bære de under arma og kubba de opp for hånd med et lite knekk. Ja, det hadde vært noe.

Rask som lynet…det frister litt. Tenk hvor mye jeg hadde rukket å gjøre på kort tid. Litt kjedelig og ta alle prosjektet på gården på samme dag da. Hva skulle jeg gjort resten av året? Så mange prosjekter har man ikke.

Flytte ting med tankene, det høres mer ut som en latmannsjobb som passer meg. Bare sitte i en solstol ute, med en kald øl. Stable ved og plante grønnsaker med tankene. Vannet blomster, urter og grønnsakene sittende på ræva. Trur ikke man blir i så mye bedre form av den grunn. Ølmage, dårlig kondis, men kan flytte ting med tankene….nei, trur ikke det frister allikavel.

Bli til en levende flamme. Ja, har jo sett noen superhelter kan det. Sprute ut flammer fra henda, øynene og ræva…igjen hadde jeg blitt populær på grillfester. Men brannvesenet og skogseiere hadde nok ikke vært like fornøyd. Og nå er det så tørt ute, at jeg hadde ikke turt å slippe en fis engang. Nei, ikke noe for meg det heller.

Kontrollere vann med tankene og kunne leve under vann. Pluss svømme veldig fort. Ja, det hadde vært noe i mine yngre dager da jeg var svømmer. Hadde sluppet å tape mot russere på stevner i Russland. Ja, for det gjorde jeg. Hadde stått øverst på pallen i alle mesterskap. Og jeg kunne vannet alt på gården med tankene igjen. Jeg hadde sluppet å fiske. Hadde bare fanget fisken med henda…nei, høres kjedelig ut spør du meg.

Lese andre sine tanker. Da trur jeg at jeg hadde blitt gal. Så mye rare tanker andre har. Ja, for regnet med at de ikke er så ulik meg. Noen har også veldig mørke og negative tanker. Noen har skitne tanker. Og noen har tanker som absolutt ikke burde være lov. Så ser at dette hadde blitt vanskelig.

Usynlig hadde kanskje vært noe? Hadde blitt god på gjømsel, og kunne skremt fanden på flatmark. Mange føler seg nok usynlig. At de ikke blir sett. Og det er litt trasig. Så denne superkraften stryker jeg ut, i solidaritet med alle de der ute som føler at de ikke blir sett.

Gå gjennom vegger. Denne er litt grei da. Sparer mye gåing både hjemme og på kjøpesenter. Trenger for eksempel ikke gå gjennom hele labyrinten på Normal for å komme til kassa. Som regel er det jeg skal ha, rett før kassa. Så det hadde vært greit.

Superhørsel. Med så mange ulyder og bråk det er i dagens samfunn. Hadde superhørsel fort blitt plagsomt. Tenk alle som slafser og slurper når de spiser for eksempel. Alle som knasker på potetgull eller epler. Alle som prater i telefon konstant, eller alle telefoner som ringer hele tiden. Kjenner at dette fører til migrene allerede.

Nei, er egentlig ikke noen superkraft jeg ønsker meg. Selv om noe hadde vært gøy, så ser jeg utfordringene det vil gi🤣

Hvilken superkraft ville du hatt, og hva ville du brukt den til?

4 kommentarer

4 thoughts on “Hvilken superkraft ville du hatt?

  1. Tror jeg har ønsket meg en kraft med sterk balanse kanskje, ytre helt greit, men mest den indre…og så smitta folk med den. Kanskje 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *