Jeg er ikke den som gjør dere sunnere

Categories Blogg


Du leste kanskje overskriften nå og tenkte «DET SKAL VÆRE SIKKERT OG VISST!» Ja, du har så rett i det. Jeg er ikke noe helsefreak eller sunt kostholdfreak. Jeg syns alle må få velge selv. Har du lyst på noe godt og usunt, da er det helt opp til deg. Du er da voksen vel?

Er du ute etter sunt kosthold, mindre fett, mindre sukker, mindre salt, bare spise grønnsaker etc etc. Så klarer dere å justere oppskriftene mine selv. Jeg legger uansett ut oppskrifter av den maten vi spiser her hjemme hos oss.

Ja, for alle oppskrifter dere leser. Er vår mat her hjemme. Noen ganger er det sunt, og noen ganger usunt. Mest usunt egentlig.

Det som er viktigere for meg personlig er mengden mat jeg spiser, og økonomien. Ikke hvor mye grønnsaker, sukker eller salt det er i maten. Ja, jeg får sikkert tyn for mine meninger. Men er det ikke nok kostholdseksperter der ute, som skal prakke på dere hva dere burde og ikke burde spise? DU KAN DØ…blablabla…

Jeg som forbilde skal ikke fronte usunn mat….ja, jeg syns jeg hører det allerede.

Jeg regner med at de fleste er oppegående nok til å scrolle videre om det er oppskrifter som ikke passer ditt kosthold.

Her på siden finner dere alt mellom himmel og jord. Her er masse tips som skal passe de fleste.

Er du ute etter bare sunn mat, da er du nok på feil side. Jeg får masse kommentar på at jeg bruker for mye salt og sukker. Ja, da er det jo bare å bruke mindre om du ønsker. Da skal jeg holde stille om hvor mye ekstra salt som blir brukt ved middagsbordet vårt her hjemme.

Vi koser oss med maten vi ønsker å spise. Jeg orker ikke dette jaget med og bare spise sunt. Da får vi heller bevege mer på oss. Opp av sofaen og ut i frisk luft. Vanskeligere er det ikke!

Bruke billige råvarer, bruke opp rester, kaste mindre og lage mat fra naturen er de tingene som betyr mer for meg. Man kan lage de lekreste og smakfulle retter med det man finner i skapet, eller på nærbutikken. I mine oppskrifter skal du ikke trenge innom 14 butikker for å finne ingredienser. 95% av det jeg bruker i mine oppskrifter, er kjøpt på Kiwi her lokalt.

Jeg er ikke noe kostholdsekspert og kommer aldri til å bli det. Jeg vil ha mat som smaker godt. Som ikke koster så mye, og som metter hele familien. Jeg lager nye varianter av vanlig mat. Bare for å gjøre det litt mer spennende.

Jeg syns det er kjempegøy å drive med mat. Finne på nye oppskrifter, prøve og feile. Videreutvikle andre sine oppskrifter og prøve ut ting jeg ikke har prøvd før.

Man blir aldri utlært som kokk. Det hadde vært ganske kjedelig. Jeg er heller ikke den som bruker fotostudio, filter og lyssetting på mine bilder. Jeg tar bilder imens jeg lager maten. Derfor er det ofte både hvetemel, brunsaus og kjøttdeig på kamera mitt. Jeg tar bilder når vi setter oss ved bordet for å spise. Og da er jeg sulten, så bilder blir jeg fort ferdig med.
Jeg bruker heller farger i maten istedenfor filter. Urter og forskjellige farger på grønnsaker. Jeg bytter farger på tallerken jeg serverer på, som kanskje passer bedre med fargene på maten. Det er alt. Den viktigste ingrediensen er alltid kjærlighet.

Nå følte jeg at jeg forsvant litt fra emne jeg skulle skrive om…ja, ja..ikke uvanlig til meg å være.

Konklusjonen er uansett: Spis og vær glad. Spis det du ønsker, når du ønsker. Spis sunt eller usunt..det er faktisk KUN DU som bestemmer! Og det trengs det ingen ekspert til, for å finne ut av.

Love you all🍕

5 kommentarer

5 thoughts on “Jeg er ikke den som gjør dere sunnere

  1. Kan bli for mye fokus på sunnhet i dagens samfunn også, så fint med en motvekt 🙂 Du tryller frem så mye spennende 🙂 Og i påsken er det bare å kose seg med god mat hver eneste dag!

    1. Ja, man må få spise det man ønsker😀Er nok av de kostholdsekspertene😂Ha en riktig god helg☺️

  2. Du gir oss så utrolig mange gode oppskrifter og tips!! Har ikke tall på alle gode middagstips jeg har prøvd! Det beste av alt, det er vanlige ingredienser for vanlige folk! Så må vi jo selv bruke hodet litt å justere, burde være enkelt for de fleste!! Tusen takk for alt du deler med oss!!😀👍🏻

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *