Klassisk lammefrikassé

Categories Gryter, Lam, Middag, Oppskrifter

Lammefrikassé er skikkelig tradisjonsmat og er nok mange som har hatt dette som søndagsmiddag opp igjennom årene. Her er oppskrift på enkel lammefrikassé der grytekjøtt av lam og rotgrønnsaker kokes til det er mørt i en kremet saus. Jeg har ikke brukt grytekjøtt, jeg fant små lammekoteletter (delt i 2) på halvpris. Så da måtte jeg jo bare slå til på det.

Ingredienser

(2-3personer)

Lammekjøtt

0,6 kg lammebog, grytekjøtt av lam med bein eller lår i skiver

1 stk laurbærblader

1 ts ts salt

Lammefrikassé

2 stk gulrøtter

0,5 stk purre eller 2-3 stilker vårløk

0,25 stk sellerirot

0,25 stk kålrot

0,5 stk persillerot

0,5 stk løk

2-4 ss hvetemel

1 dl fløte

salt og pepper

2 grønnsaksbuljongterninger

sitronsaft

Serveres med

bladpersille eller selleriblader

poteter

Slik gjør du

Ha kjøttet i en kasserolle. Dekk kjøttet med vann, ha i buljongterninger og laurbærblad. Kok opp og la kjøttet trekke til det er mørt. Her kan det variere litt etter hvilket kjøtt du bruker. Noe tar 1 time og noe 2 timer. Sjekk etter 1 time om det trenger mer tid. Fjern skummet eller grumset på toppen, da får du en klarere kokekraft.

Kutt grønnsakene i passende biter og kok møre sammen med kjøttet i ca. 10 minutter.

Lag meljevning av hvetemel utrørt i litt kaldt vann. Tilsett jevningen og la småkoke i 10 min. Nå tilsetter jeg vårløken, da mister den ikke så mye farge. 
Ha i fløte og smak til med salt, pepper og sitron.
Strø over bladpersille eller selleriblader før servering. Server med nykokte poteter.
Tips: Du kan erstatte fløten med creme fraiche, og toppe med stekt kantarell for ekstra smak.

6 kommentarer

6 thoughts on “Klassisk lammefrikassé

  1. dette blir middag til helgen, lenge siden jeg har hatt det til middag, så det skal smake utrolig himmelsk👍 gleder meg veldig, takk for at du minnet meg på retten, skal bruke din oppskrift👍😀

  2. Pleier å smelte smør/margarin og røre inn hvetemel før jeg sper ut med kraften fra kjøttet…og gjerne en skvett med fløte…nydelig mat..😋

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *