Chocolate Chip Cookies er utrolig gode kjeks. Her har jeg lagd en melkesjokoladevariant. Dette er en liten smak av Norge i en kjeks. Og det skal godt gjøres og bare spise en.

Av denne oppskriften fikk jeg 5 stekebrett med 16 kjeks på hver. Så 80 kjeks da. Størrelsen varierer jo bittelitt. Skal jo se hjemmelaga ut.

Du trenger

225 gram smør

200 gram sukker

220 gram brunt sukker

2 store egg

2 ts vaniljeekstrakt

360 gram hvetemel

1 ts bakepulver

1 ts kvernet havsalt

350 gram hakket melkesjokoladebiter

Slik gjør du

Rør smør og sukkeret til en kremete konsistens.

Tilsett egg og vaniljeekstrakt, bland godt.

Bland alt det tørre i en egen bolle (utenom sjokoladen)

Tilsett det tørre i smørkremen litt og litt imens du rører. Bruk helst kjøkkenmaskin.

Bland inn sjokoladebitene for hånd så du ikke knuser de.

La deigen stå kaldt en halvtime (kan også fryses ned som kuler og stekes senere)

Rull ut kuler på størrelse med en 20 krone. Du kan selvfølgelig ta de litt mindre eller større om du vil.

Legg kulene på stekebrett med bakepapir, husk god avstand for de renner utover.

Stekes 190 grader over/undervarme i 8-10 minutter.

La de ligge et par minutter på stekebrettet før du løfter de over på en rist.

33 kommentarer

33 thoughts on “Melkesjokoladekjeks

  1. hei Tom .
    kan jeg bruke samme oppskrift men legge til 1 døl peanøttsmør og nøtter til pynt slik at det blir peanøtt kjeks?

    Har svigermor som elsker peanøtter.

  2. Ser veldig gode ut! Det må tydeligvis bakes i morgen😃Hvordan oppbevare disse på best mulig måte?

  3. God kveld
    Har laget deigen til disse i kveld. Blir plutselig litt hektisk og lage de ferdig . Kan deigen stå i kjøleskapet til i morgen ?. Sjokoladen er også blandet i .

    Liz 🤗

    1. Jeg har ikke prøvd selv enda, men noen andre følgere hadde gjort det. Og det gikk fint

  4. Skal se om jeg har alle ingridiensene idag.Så lager jeg de imorgen,.Det gledes.Har en « greie» som jeg kan lage kuler i 2 forskjellige størrelser.(husker ikke hva den greia heter.Men vet om en som blir superglad.Blir dette vellykket baker jeg hele denne oppskriften til jul.Kjekt med en kjæreste som prøvekanin.hehe

    1. maizena, potetmel eller maismel kan brukes, men ikke sikker på mengde. Da trur jeg du må Google litt om hvor mye til 2 egg

      1. Det finnes erstatning for egg, « no egg» som kan brukes for eggeallergikere. Der står det hvilke mengde som skal brukes i forhold til egg. Det er denne jeg mener.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *