Panert torsk & potetbåter

Categories FirstPrice produkter, Fisk, Middag, Oppskrifter, Vegetar

En enkel og god variant av Fish and chips. Her har jeg verken fritert fisken eller poteten. Istedenfor panerer jeg torsken og steker i en stekepanne. Steker potetbåtene i ovn. Du kan selvfølgelig også bruke airfryer. Jeg vet veldig mange er redd for å fritere hjemme, derfor lager jeg denne varianten til dere. I paneringen har jeg også litt parmesan og persille.

Som tilbehør har jeg ertepuré og remulade til.

Jeg har lagd en glutenfri porsjon til yngstejenta. Da bruker jeg maizena istedenfor hvetemel. Og jeg har lagd brødrasp av glutenfritt brød. Tar alltid vare på, og tørker skalkene fra brødet hennes. Så maler jeg de opp. Bare husk at den glutenfri må stekes først.

Du trenger

600 gram torsk. Uten skinn og bein. Jeg bruker torsk fra FirstPrice

2 egg

2 dl griljermel

2 dl hvetemel

0.5 dl parmesan

2-3 ss finhakket persille

Litt salt og pepper til hvetemelet

Smør/margarin til steking

 

Potet

8 små el. medium poteter

Ca. 0.5 dl olje

salt

pepper

 

Ertepure

1 pose frosne erter

0.5 dl matfløte

0.5 ts sukker

1 ss smør/margarin

salt

pepper

chilikrydder

I tillegg trenger du remulade. Her bruker jeg ferdig remulade.

Slik gjør du

Potet

Poteten vasker du og kutter i båter. Ha de i en ildfastform. Ha over olje, salt og pepper. Stekes på 220 grader i 30-40 minutter. Kommer litt an på størrelsen.

Fisk

Disse fiskebitene deler jeg i to. Jeg vil ikke ha for store stykker. Fisken tørker jeg godt av

Jeg finner fram 3 boller. Jeg visper egg i den ene. Har hvetemel i den andre, med litt salt og pepper. Og i den siste har jeg griljermel, parmesan og finhakket persille.

Vend først fisken i hvetemel, så i egg. Tilslutt vender du fisken i griljermel.

Torsken steker jeg så noen minutter på hver side i en panne med smør. Paneringen suger til seg en del smør, så du må nok ha i litt mer underveis. Paneringen skal bli sprø. Jeg steker i to omganger.

Ertepure

Ha ertene i en kasserolle. Tilsett fløte og kok opp. La koke ett minutt

Bruk en stavmikser til du får en pure

Smak til med smør, sukker, chili, salt og pepper

Da er det bare å servere. Husk remulade til.

2 kommentarer

2 thoughts on “Panert torsk & potetbåter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *