Veldig ofte når jeg lager rotmos bruker jeg ferdig poser med lapskausblanding. Når en pose koster rundt 20 kroner blir det en billig og god rotmos med masse smak. Jeg ville prøve å lage rotmoskaker av disse posene. Rotmosen burde helst lages dagen før, den blir litt lettere å forme om den står over natta. Om du lager den noen timer før bare, så anbefaler jeg at dere ikke dypper de i egg før du vender de i griljermel. Da faller de ikke like lett fra hverandre.

Slik gjør jeg det

Først koker jeg en pose lapskausblanding møre. Dette går ganske så fort. Jeg har også i et par grønnsaksbuljongterninger for ekstra smak.

Så siler jeg av vannet. Tilsetter litt smør, chiliflakes, salt og pepper. Bruker så stavmikser og kjører grønnsakene til en mos. Du kan også tilsette andre krydder om du ønser, f.eks: muskat

Sett så mosen til side til den blir kald. Gjerne over natta som nevnt over. Min sto kun 2-3 timer

Så river jeg opp litt ost, hakker opp litt gressløk og basilikum.

Dette tilsetter jeg den kalde rotmosen sammen med ett egg. Siden min rotmos kun sto et par timer, jukser jeg litt med griljermel for å gjøre konsistensen litt fastere. Dette skal ikke være nødvendig om mosen har stått over natta.

Gjør klar to skåler, den ene med vispet egg og den andre med griljermel

Form små kaker/burgere. Dypp de så i egg, så i griljermel. Legg de på et fat fram til du skal steke de.

Smelt godt med smør i en stekepanne og stek kakene et par minutter på hver side.

Da er det bare å servere. Dette er tilbehør du kan bruke til både kjøtt og fisk. Eller bare spise de som de er med valgfritt tilbehør som f.eks: salat, råkost etc

11 kommentarer

11 thoughts on “Rotmoskaker av lapskausblanding

    1. Du får nok noen fler. Kokkefruen og jeg hadde rotmos til middag dagen før. Så spiste litt av den😃

  1. Dette må jeg prøve. Er det ost, gressløk som du har tilsatt på bilde 4( før bilde av grillmel)

  2. Tok oppi en halv pose med erter mens de kokte..etter at de hadde kokt tok jeg en boks med linser.
    Så da føler jeg at det er en fullverdig middag.Det ble kjempegodt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *