Sylta grønnsaker er fantastisk godt. Jeg bruker det som tilbehør til grillmat, fisk, hamburger og kylling. Dette er en syrlig syltelake. Jeg har også en oppskrift på salt syltelake, som er utrolig god. Oppskriften finner du HER

Du trenger

1 rødløk

Ca. 0.5 stk agurk

1 stk gul paprika

1 gulrot

1 dl eplecidereddik

2 dl sukker

3 dl vann

Slik gjør du

Kutt opp alle grønnsaker i tynne strimler

Ha grønnsakene på et rent glass (dette er en liters glass)

Kok opp eddik, sukker og vann til sukkeret har løst seg opp.

Hell laken over på glassa

Sett på lokk og la de stå 1 time på benken før du setter de kaldt.

Burde stå over natta før du spiser

Disse varer ganske lenge om de står kaldt. Minuset er at de mister farge etter ei stund. Derfor lager jeg ikke opp kjempemye i slengen.

17 kommentarer

17 thoughts on “Syltede fargerike grønnsaker

  1. Ser nydelig ut med dei friske fargane! Kan eg bruke kvitvinseddik eller vanlig 7% eddik i staden for eplesidereddik?

  2. har akkurat laget denne no,og blir så imponert når dere kokker kutter grønnsaker i staver,det blir jo så lekkert 👍,føler meg ganske flink med kniven,til jeg ser ditt resultat,imponerende, forstår jo at dette er et fag og trening gjennom flere år👏👏👍😊

    1. Du kan bruke de grønnsaker du ønsker. Bare ikke bruk store biter. Du skal jo ha det som tilbehør😀

  3. dette laget jeg i fjor da hadde jeg mengder av agurk flere typer paprika og det er utrolig deilig til kjøtt og grillmat, litt trist at man min ikke liker det syrlige,så det blir mye til meg😀

  4. Takk dette så godt ut. Lagde syltet rødløk i går, men nå må jeg bare gå på kjøkkenet og lage dette også. Gleder meg til å smake resultatet

    1. Det er øvelse øvelse og øvelse😂Det måtte vi kunne i blinde da vi var lærlinger. Finnes jo noen duppeditter man kan kjøpe, som kutter de slik. Jeg har også en slik innstilling på mandolin fra Clas O. Aldri brukt den da😂

  5. dette laget jeg i fjor med paprika rødløk og agurk, jeg har brukt det til stekt mat, karbonader,biff koteletter etc. men da kutter jeg ut tyttebær syltetøy, bruker det også på brødskiva med hjemlaget leverpostei til min mann, jeg bruker kjøpe leverpostei grov men det smaker super godt

  6. Lagde noe pickels for en stund siden med bl.a. ananas. Nå finner jeg ikke oppskriften igjen. (Sånn går det når man ikke lagrer oppskrifter man finner med det samme 😉 Hva gjør jeg? Har du oppskrifter på sylta grønnsaker kombinert med ananas? Den var veldig god.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *