Dumpster diving

Categories Blogg


Søppeldykking, kontainerdykking eller dumpster diving er når noen velger å lete i containere for å finne brukbare ting som har blitt kastet av butikker, restauranter, kontorer, borettslag, privatpersoner osv.

Interessen for «dumpster diving» vokser i flere av Norges største byer. Og har vært populært i mange år allerede. Dumpster diving er ulovlig fordi det teknisk sett er å stjele. Det er søppel, men det er riktignok butikkenes søppel og eiendom. Noen containere eies også av kommunen, restauranter eller de som drifter containerne også.
I verste fall kan man bli anmeldt for tyveri, og få bot. Selv om det ikke finnes mange eksempler på dette i Norge.

Hvis søppelbøtten står åpen på et allment tilgjengelig sted er det nok ikke noe i veien for at du tar gjenstander fra søppelbøtten. Men hvis du må inn på et varemottak, bryte opp en lås, eller ta deg inn på en annens eiendom er nok søppeldykking på slike steder ulovlig.

Her vil jeg gjerne snakke om dumpster diving etter mat, ikke de andre tinga. Det at man leter etter mat fra butikker og restauranter. Nå blir jo det meste lagt i tilbudsdisken i butikkene, men ikke alt blir solgt. Da må det i søpla, og etter nye lover og regler skal mat kastes uten emballasje. Hvor nøye de er på dette, vet jeg ikke. Ikke veldig nøye er jeg ganske så sikker på.

Man ser innlegg etter innlegg om mennesker som driver aktivt med dette. Det finnes MANGE Facebook-grupper der mennesker diskuterer og møtes. Ja, for å dykke etter mat for å si det enkelt. Og de lever av dette året rundt. Spiser flott mat hele uken. Leste om en som spiste biff flere ganger i uka. De hadde matbudsjett nede på 3000 i året. Mye av maten som kastes er jo fult brukbar langt over holdbarhetstid.

Jeg trur jeg personlig hadde slitt med å spise mat fra søpla. «Er du sulten nok, så spiser du hva som helst» sier vel du da. Da får jeg håpe at jeg aldri blir så sulten. Mennesker spiser mennesker om de er sultne nok.

Nå snakker jeg ikke negativt om de som driver med dette, jeg snakker om meg selv. Det hadde kanskje vært en ting om maten var innpakket, men nå skal den jo ikke være det.

Hente frukt, bakevarer eller andre råvarer som ligger åpent i søpla. Nei, det hadde jeg ikke klart. Jeg blir faktisk litt kvalm bare på tanken når jeg skriver dette.

5 sekunders regelen om man mister noe på gulvet hjemme, der går som regel grensen for meg. Litt skogskrydder på pølsa på tur. Ja, det går fint.

Jeg har en svak mage for både lukt og smak. Og skal ikke mye til før jeg blir dårlig. Og når bare tanken på dumpster diving gjør meg uvel. Ja, da måtte jeg nesten vært utsultet før jeg gjorde dette.

Jeg har faktisk gått mye sulten i mitt liv. Ja, flere dager uten mat. En julaften hadde jeg kun tørt brød (ikke smør eller majones) Og fårepølse. Det var julematen min. Namnam!

Men å plukke mat opp fra søpla….det trur jeg faktisk ikke at jeg hadde klart. Da jeg bodde på gata, fikk vi i hvert fall mat av kommunen. Både frokost og middag. Så jeg slapp heldigvis å sulte.

All respekt til de som driver med dette, og kan leve av det. Ingenting er bedre en det. En manns søppel er en annen manns gull er det vel noe som heter.

Har du noen gang vært på dumpster diving? Hadde du klart å spise mat fra søppelcontainere?

5 kommentarer

5 thoughts on “Dumpster diving

  1. NEI det ha eg ikkje klart, blir uvel bare av å tenke tanken. Blei uvel av overskrifta faktisk. Har faktisk hatt perioder i livet som eneforsørger til 3 barn der eg ikkje spiste meg mett( ha ikkje nok til at eg sjøl kunne spise meg mett i perioder) det var viktigst at barna aldrig gikk sulten ett eneste øyeblikk. Heldigvis aldrig over lengre tid, det gjaldt å utnytte all mat som ble kjøpt inn og lage god, næringsrik og velsmakende mat av rimelige matvarer.

  2. Jeg syns det er veldig bra de som tar på denne jobben, for det er ubehagelig med alt som blir kastet. Men har som deg litt for snart problemer med lukter, syn…der også tankene kan bli et problem.

  3. Hadde aldri spist mat fra søpla…Som du sier,litt skog bryr meg ikke,heller ikke litt jord på selvavla gulrøtter,det er usprøytet og rent,ingen andre som har ” klådd” på…Er ganske kresen,så terskelen er lav når man ikke vet evnt utløpsdato el hvordan det er blitt behandlet el hva det har vært i kontakt med….

  4. Man kan lett si utfra hvordan man lever i dag at man ikke hadde klart, men livet kan fort endre seg. I desperate tider tyr man til desperate metoder. Tenk all dritten man har dyttet i årene. Jeg skal ikke si så mye mer om det, men å anmelde noen, eller gi noen bot for å ha tatt mat fra en søppelboks eller søppelkontainer, da er man smålig slik jeg ser det, slem faktisk.

    1. Er nok derfor ingen har fått bot i Norge. Fikk melding fra ei som driver med dette. Og politiet hadde bare gitt tommel opp når de kjørte forbi.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *