Bål på sankthansaften var så mye bedre før

Categories Blogg

Den eldgamle tradisjonen med å brenne bål på sankthansaften (23. juni) holder fortsatt stand. Men jeg syns det var så mye større og bedre da jeg var ung. Det kan også ha litt med at jeg er oppvokst i Finnmark, og der var det slik at «jo større, jo bedre» altså bålet🔥

Vi brukte jo flere dager på å samle rekved, stokker og alt som kunne brennes. En gang fylte vi et båthus helt full med stokker, planker og esker. Ventet mange dager på den endelige dagen skulle komme.

På moloen i Kjøllefjord samlet vi også i flere dager. Og etter vi hadde tent opp bålet fant noen av de som var med at de skulle ta båten over til søppelhaugen. Det er ikke lange strekningen over fjorden. Der fylte de opp hele båten med bildekk. Så var det tilbake igjen og hive flere titalls dekk på bålet.

Ganske så kjedelig for de som hadde klesvask ute i nærheten, for det vet jeg noen hadde🤣Det fikk vi jo høre etterpå.

Nei, sankthansfeiringen var alltid en stor begivenhet da jeg vokste opp. Samlet gjerne noen venner av familien, grillet og koste oss.
Hvor ble det av? Barn og unge er jo ikke vant til slikt lengre. Vi har jo vært på hytta siste årene, men blir jo bare med et lite bål og grilling.
Vi har jo hytte i skogen og med bålforbud så er ikke akkurat det rette plassen med stort bål.

Men virker ikke som det er så mye av det ellers lengre heller. Ingen i fjæra med STORT bål 🤔 Hva var du vant med når du vokste opp, noen spesielle tradisjoner? Og hvordan er det nå?

2 kommentarer

2 thoughts on “Bål på sankthansaften var så mye bedre før

  1. Jeg bor ved kysten i Nordland, og her har vi alltid stHansbål dersom været tillater det. En ubrutt tradisjon siden barndommen. Og her samler vi også brennbart materiale i flere dager. Vi har også midtsommertreff med mange salgsboder, konkurranser og fest om kvelden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *