Mitt handikap & meg

Categories Blogg


For 14 år siden mistet jeg mye av fingrene i koldbrann. Når noen spør hvordan jeg fikk koldbrann bruker jeg å svare: «det var på vei ned fra Mount Everest»

Folk som ikke kjenner meg vet jo ikke helt hva de skal tru, og jeg har faktisk lurt ganske så mange med den forklaringen. Folk er lettlurte!

Jeg har heldigvis ingen hemninger med å kødde om disse fingrene. Det har vært tusenvis av ganger de siste årene. Ungene får en ny forklaring hver dag neste. Da begynner det som regel slik: Jeg gjorde det en gang, og da mistet jeg fingrene. Det er en gjenganger her i huset uansett hvilket tema vi inne på. Et lite eksempel: En gang spilte jeg så lenge gitar at fingrene datt av.

Nei, jeg fikk koldbrann på grunn av sykdom. Den sykdommen var rusmisbruk. Det skjedde jo at amfetamin ble tatt med sprøyter av og til også. Det som skjedde her var at jeg tok feil blodåre. En arterie og ikke en vene. Det tok 10 sekunder, så var handa lilla og tre ganger så stor. I to døgn kjentes det ut som om noen slo på hånda med hammer. Om og om igjen. Gikk Tom Martin til lege trur dere?

Nei, det gjorde jeg ikke på 9 dager. Og da var det ingenting de kunne gjøre.

Jeg måtte gå til koldbrannen stoppet opp selv. De skulle amputere de flere ganger. Men de turte ikke pga min ekstreme anemi. De var redd jeg ikke ville overleve narkose.

Så jeg gikk slik i over 3 måneder. Kroppen ordnet opp selv. Kroppen skillet fra seg det døde vevet. Så nå var det mellomrom mellom det svarte og det levende på fingrene. Jeg hadde hjemmesykepleier som stelte og byttet på det hver dag.

Plutselig etter flere måneder lå det en løs finger i bandasjen. Jeg brøt helt sammen den gangen. Det var et stort sjokk å se.

De neste par ukene datt en og en av. Igjen hadde jeg noen stubber. Og på tippen av de, stakk det ut 0.5 cm med ben. Så ekstremt rart ut. Disse falt også av etter litt. Så siden har jeg vært slik.

Det dumme er at jeg aldri har trent opp venstre hånda til å gjøre mye av det som høyre hånde sliter med. Så jeg gjør fortsatt alt med den.

Det er også forklaringen på hvorfor dere ser at jeg alltid har skall på poteten (på matbilder)

Jeg klarer ikke holde skrellere som dere ser på bildene under her.

Jeg kan heller ikke holde bestikk uten tykt håndtak så jeg får skrelt kokte poteter.

Når dere ser på de to bildene under her hvordan jeg holder kniver, så skjønner kanskje mange av dere hvorfor jeg fikk senebetennelse av å lage til sammen 250 liter lapskaus i mai, pluss 4 konfirmasjoner. Jeg har kun tippen av ringfinger som støtter kniven. Jeg må holde ganske så hard, noe som da førte til betennelse i armen. Som ennå ikke er blitt helt bra.

Jeg er ikke ute etter sympati folkens, jeg bare forteller litt om meg. Jeg er vant til dette og har jobbet greit på kjøkkenet med det i mange år😉

Jeg har selvfølgelig noen gamle bilder fra da fingrene var svarte. Men her må jeg advare svake sjeler!!! Dette er ikke mye pent syn. Jeg legger bildene på slutten her, så kan du stoppe nå om du ikke vil se de. Bildene er litt uklare. Var fra en gammel telefon.

Så dette er en av mine handikap på kjøkkenet.

27 kommentarer

27 thoughts on “Mitt handikap & meg

  1. Respekt!! Jeg skreller ikke poteter ,for hånda vil ikke være med etter hjerneslag. Vi gjør så godt vi kan,og det er bra nok 😊

    1. Ja, man finner alltid sin egen måte å gjøre ting på. Broder’n ble også slik etter hjerneslag. En ubrukelig arm

  2. Ååååhhh….. Fyttihuttetu…. Så ikke greit ut det der! 🤔❤️Bra det faktisk ikke gikk værre!!!! Stå på kompis🥰!!!

    1. Takk for det☺️Hadde vært verre om tommelen røyk ja. Da hadde nok hånda vært helt ubrukelig😆

  3. Så forferdelig at du mistet fingre i koldbrann, men bra det stoppet der. Synes du er tøff som står på til tross for ditt handicap. Herlig å følge med på deg og mange av dine påfunn. Takk for at det finnes sånne fantastiske mennesker som deg 😊

    1. Det er jo ikj bra dette med hånda..😅 men mat kan du iallefall lage😉 du er artig å følge, mye god inspirasjon 👍🏼Takk🙌🏼

  4. Står respekt av den maten med den hånda…. lurt å begynne å trene opp venstre litt.. jeg måtte det etter operasjonen i skuldra.. gikk greit bruke venstre til høyre ble bra igjen…. skulle ønske jeg holdt det ved like i dag… i dag blir det bare surr og kaos når jeg må bruke venstre når høyre klikker…. men er vel bra at gubben får trening på å vaske ???? Ha en forsatt knall dag og digger bloggen din 😁

    1. Takk for det☺️Ja, skulle absolutt trent opp andre hånda litt. Er blitt så vant å bruke høyre hånda slik, så vanskelig å la være😆

  5. kjempe bra at du fortelle om det og kan tenke meg hvir tøff det måtte være.
    det viktigste nå er at du klart og klarer ded.
    jeg tror det finnes alltid en mulighet, hvis vi prøver. Snakker av egen erfaring. ting som vi tror er umulig, blir allikevel.mulig når vi prøver.
    lykke til videre i livet. ønsker deg alt godt.og takk for alt vi får lese om både mat og dine daglig opplevelser.

  6. Helt fantastisk hvordan du har reist deg og kommet på rett kjøl. Til og med er du så sterk at du deler både din historie og kunnskap med oss. Godt jobba Tom❣️ 👏👏👏

  7. Wow Respekt…Det må ha vært tøft….Som sagt skriv den kokeboka/livshistorie…Tipper den vil selge som gull 👏 Men et lite tips..(sliter selv med slitasje5i fingrene ) potetskreller fra Tupperware..eneste jeg har funnet med tykt nok skaft som gjør den grei å holde i … Takk for at du deler ❤️

  8. Litt av et liv og sykdomsbilde/historie, respekt av at du klarer å reise deg gang etter gang,livet er tøft men vi må jo gjøre det beste ut av det vi klarer.
    God helg 👍😍

  9. syns du er knall tøff. stå på det finnes ikke noe du ikke klarer. jeg er full av beundring over alt du får til. og du er tøff som deler alt med oss😊🥰

  10. Detta står det respekt av! Utrolig at du tryller fram rett etter rett med ditt handicap 💪

  11. Kjenner meg igjen. Hadde en ulykke for 5 år siden med en hest. Ytterste ledd på ring og lillefinger ble revet av. Sydde de på men ble koldbrann og amputasjon etter noen dager.. Følte meg som ei heks! Hindides smertefullt! Skjønner at å kappe fingrene av folk er en tortureringsmåte! Går bra i det daglige,stort sett. Men merker godt at “hjelperne”er borte. Og så er de kalde. Dine er mye værre enn mine,så er full av beundring for alt det du gjør!

  12. så flott at du har galgenhumor. den bærer godt . kjenner ei som har sånne fingre som deg , hun pleier si til unga at hun pillet nese.

  13. Ingen har vondt av poteter med skall 😂😂 Har du prøvd redskaper laget for venstrehendte? Koser meg med bloggen din 👏🏼👏🏼

    1. Takk for det😃Har null kontroll på venstre hånd🤣Så da må det mye trening til😜

  14. Pokker ta “Mount Everest”, spør du meg!
    Respekt for hvordan du takler livet, Tom Martin, vil se den som hadde gått alle de årene i dine sko! Du er ganske så unik! ❤️🕊️

  15. Det med fingrene dine var skikkelig tøft å lese. Medlidenhet får du selv om du ikke ber om det. Jeg må si at jeg beundrer deg veldig som klarer å fortelle vilt fremmede mennesker så mye fra livet ditt. Men vi blir jo godt kjent med deg, hvor flott du er på alle måter, og vi blir glad i deg. Du skulle hatt en kjempeklem fra hver og en av oss, fordi du er den du er og som takk for alle oppskriftene du gleder oss med. Heia, Tom! ❤️ Du er to år eldre enn datteren min, så jeg får jo nesten en slags morsfølelse for deg pga alt du forteller. 🥰

  16. Jeg beundrer deg fordi du aksepterer din fortid samtidig som du har laget en ny og kreativ fremtid
    👏

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *