Barne-tv da jeg var ung

Categories Blogg


Barne-tv har forandret seg mye siden 80-tallet. Og for dere som er eldre en meg, har det nok forandret seg ennå mer.

På 80-tallet var ennå ikke de pedagogiske programmene kommet for fult. I dag skal jo alt være så rett og riktig. Ingen skal krenkes, og skal ikke lære barn rampestreker etc. Bomullsgenrasjonene må jo beskyttes skjønner man da vel. Og all barne-TV skal det jo være noe lærdom i. Det var nok mye lærdom da vi vokste opp også, men syns det har gått litt over styr nå.

Men hva lærte vi av barne-tv på 80-tallet mon tro?

Det vi så på barne-tv var:

Trond Viggo og Flode

TittenTei

Labbetuss

Tøydukka Anna

Rädda Joppe

Gullars

Mummitrollet

To gode naboer

Albert Åberg

* Vertshuset Den Gylne Hale (1989)

* Shagma (1984)

* Portveien 2 (1985)

* Pingu (1986)

* Oksen Anton(1982)

* Lokemotivet Thomas (1984)

* Labbetuss har bursdag (1982)

* Henrys cat (1982)

* Halvsju (1980)

* Fragglene (1980)

* Dr. Snuggles (1980)

* Atte Katta Noa (1988)

* Bamsebybjørnene (1985) (på engelsk)

* Bompibjørnene (1988)

Ja, det var den gang det var skikkelig barne-tv. Og ikke tok vi skade av det heller.
Fragglene, Gulars, Lokomotiv Thomas, Labbetus og Portveien 2 var nok mine favorittene den gangen.

Selv om jeg innimellom kanskje føler meg som en av de i To gode naboer, så trur jeg ikke at jeg lærte så mye. Trond Viggo lærte meg heller ikke å pusse tenna, det kunne jeg allerede.

Bompibjørnene drakk trylledrikk og kunne sprette som bare det. Bompisaft var vel navnet. Ja, mange av oss har drukket litt bompisaft opp igjennom årene. Skulle i hvert fall trudd det.

Nei, det barne-tv man lærte mest av, det var Thomas. Lille toget som aldri gav opp. Jobbet man hardt nok, så klarte man det til slutt. Eller fant en løsning på problemet. Og i hans stil har jeg tøffet gjennom livet. Og sjelden jeg har gitt opp. Finnes som regel alltid en løsning.

Så har vi Gullars, hva lærte han oss annet en skaaaar R. Jo, en sang som jeg ennå har på hjernen. Og at hver gang jeg skal si Marianne til noen, så roper jeg det…med skaaaar R selvfølgelig.

Rädda Joppe var jo skummel for oss barn. Og vi passet ekstra godt på vår kosebamse. Den skulle i hvert fall ikke oppleve alt Joppe måtte gå igjennom. Den guttungen mistet jo Joppe hver bidige lørdag jo. Hvorfor ikke binde et tau rundt bamsen og i seg selv…ja, man kan jo lure.

Hver gang jeg ser et veggur, trur jeg fortsatt at det bor en giraff i den. En giraff som ler som Langbein. Trur han hadde litt talefeil om jeg ikke husker feil. Ja, Portveien 2 var en slager.

Albert var som alle andre barn. Bare måtte det og det først. Og en skikkelig rotekopp det var han.

Anna, vår lille tøyfille…jeg mener tøydukke. Hun var laget av vatt. Med en stråhatt med noe blomster i. Det fikk meg også til å tenke på Bertha. Den gikk på samme tiden. Verdens vakreste maskin…ja, jeg har vel sett bedre maskiner en hun vel.

Fragglene levde et livsfarlig liv. Hver gang de skulle til søppeldynga, måtte de passe på at de ikke ble tatt. Gorgene var farlige troll. De ville fange fragglene for så og spise de. De måtte også passe seg for hunden Sprocket. Ja, for hunder var farlig. Men de måtte jo hente postkort fra Onkel Reisende Mac. Han utforsker «Det Ytre Rom» (i virkeligheten menneskenes verden) og i hver episode sender han rapporter hjem om alt han opplever der. Og de reisebreva var noe av det morsomste med Fragglene syns jeg.

Hvilken barne-tv var din favoritt da du vokste opp?

7 kommentarer

7 thoughts on “Barne-tv da jeg var ung

  1. Er nok en smule eldre, så Tv kom ikke inn i heimen før jeg var 10-11 år. Og da åpnet det seg en ny verden hvor jeg som vintersportsidiot kunne se hopp, langrenn og skøyter på Tv ikke bare høre på radio. Men jeg husker et lite tog på barnetv, mulig serien het “toget tøffe”.
    Mine barn som er 80-tall var mest begeistret for Portveien, og der er jeg enig med dem. Et hyggelig program. Var også en aktivitetsbok til serien som var lærerik

  2. Du er litt yngre enn meg. Vi hadde galskapen med Pompel og Pilt, Pernille og Mr Nelson, Brogin og den magiske melodien osv.😨 Men så hadde vi også voldsomt pedagogiske Lekestue, så det hadde begynt allerede på 70- tallet 😂

  3. En tv serie på Nrk med tittelen “Det var en gang et menneske” Skapte litt rabalder i kristennorge. Serien tok for seg den vitenskapelige forklaringen på hvordan evolusjon foregår, basert på Darwins teorier. Rett og slett en fantastisk og lærerik serie som startet med den første amøbe som krøp på land, apene hoppet ned fra trærne og fram til dagens menneske.

    Mener på at Indremisjon laget sin egen video om Edens hage et mytologisk sted der der de første menneskene Adam og Eva skal ha bodd i følge deres skapelsefortelling, eller eventyr om du vil 😉

      1. Ikke sikker på hvor man finner serien i dette virrvarret av strømmetjenester. Det er vel bare å goggle i vei. Jeg har den på DVD kjøpt hos Bokklubben en gang i tia. 24 episoder fra jordens opprinnelse til de glade trettiåra.

        Så når jeg får det klassiske spørsmålet fra barnemunn “Hvor kommer vi fra?” Setter jeg på DVDen og svaret avgitt 😉

  4. Vi fikk TV i stua hjemme i 1958. Det var stort.. Til å begynne med var det stas å sitte å se på pausebildet av akvareisfiskene. Det begynner visst å bli noen år siden. Men husker jo godt de barne-TV-programmene som de nevner her de som har levd noen år mer enn deg Tom. Mine unger igjen koste seg bl.a. med Skomakergata med Henki Kolstad før jul – og det gjorde for så vidt jeg også.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *