Egentid er viktig!

Categories Blogg


Om man bor sammen med andre, er egentid viktig. Du kan bo med venner, barn eller din bedre halvdel. Uansett er egentid viktig, og noe man må ta seg tid til.

Kokkefruen og jeg er sammen døgnet rundt, siden vi begge er hjemme. Så da er det greit med litt egentid innimellom. Og vi har våre måter å gjøre det på.

Prosjekter er greit og ha. Hun har de grønne fingrene. Så hun steller med alt av planter og grønnsaker. Det er hun flink på. Er ganske så mye av det på gården. Så der er mye jobb. Og hun elsker å holde på med det.

Hun elsker også krim og lydbok. Så der har hun masse egentid, i sin lille verden. Da sitter hun å fargelegger og hører på lydbok med hodetelefoner. Så da får hun koblet ut. Innimellom hekler hun også. Hun har jo fibromyalgi, så pauser og koble helt ut er veldig viktig for henne.

Jeg finner som regel alltid på noe å gjøre. Ja, for er alltid mye som må gjøres både inne og ute. Så det er min egentid. Surre for meg selv med et eller annet.

Vi har også Evja 100 meter fra huset. Så ut med båten å fiske litt er også min egentid. Og noe jeg virkelig elsker. Og når jeg er ute, så får jo hun sin egentid hjemme.

Jeg er A-menneske og hun er B-menneske. Så jeg har alltid et par timer egentid på morgenen. Er ikke ungene hjemme, blir det ofte mer en et par timer også. Den beste tiden syns jeg. Morgenstund og egentid med kaffe, nyheter og blogg.

Jeg legger meg først som regel. Da har hun et par timer med egentid. Som A-menneske blir jeg tidlig trøtt. Så er som regel i seng til klokken 23. Og hun liker å være oppe til 1-2 tiden.

Turer med bikkja er egentid. Butikkturer, hente guttungen i Langesund etc etc er også egentid.

Så er jeg en god del på kjøkkenet. Styrer med mine egne ting. Lage nye oppskrifter, rydder og vasker. Nynner og synger for meg selv. Det er egentid.

På kveldene sitter hun med lydbok, men jeg er tv-menneske. Jeg ser mye på serier og filmer for å koble ut. Da sitter vi i hver vår verden.

Så selv om vi er sammen hele døgnet. Har vi ganske mye egentid. Og det er nok viktig. Vårt opplegg fungerer i hvert fall for oss.

Så har vi jo en del prosjekter som vi deler på. Som er lettere når vi er to. Og det er jo bare gøy.

Det samme når vi er på hytta. Jeg er mye ute i båten og fisker. Sitter mye i grillbua med bål og musikk. Og vi gjør en del sammen også.

Min egentid er også blogg og Facebook. Skrive innlegg og oppskrifter. Svare på spørsmål fra dere. Dette er jo noe jeg bruker mye tid på. Og da er jeg i min lille verden. Sammen med dere da.

Jeg er også flinkere til å tilbringe tid i hagen. Uten å gjøre noe. Sitte å stirre ut i lufta. Fyr i bålpanna og kanskje litt musikk. Da koser jeg meg.

Så egentid trenger egentlig ikke være så store greiene. Trenger ikke reise vekk for å få egentid. Man må benytte seg av de mulighetene man har i sitt område. Vi bor på et stort område. Så vil man ha egentid. Så er det alltid noe som må gjøres.

Hva gjør du når du trenger egentid?

5 kommentarer

5 thoughts on “Egentid er viktig!

  1. Min egen tid er at være i mit glasværksted og lave glas kunst. Nyder der virkeligt meget ♥️
    Kh fra norsk i Danmark

  2. Så herlig å lese innlegget ditt. Jeg kjenner meg igjen med din kjære for jeg elsker å lytte på lydbok:)
    Men jeg er A menneske igjen og jeg og mannen min likeså.
    Ja, nå er han pensjonist og jeg er ufør, men som dere vi har mye alene tid. Jeg med blogg, online chat med familie og venner, litt frivillige jobb og hobbyer. Han med båt og båt forening, leser nyheter og alt mulig og besøker noen venner pluss vedlikehold av huset:) Så vi ikke blir leibav hverandre:)
    Jeg synes dere er flink til det begge to:)

  3. Med 3 barn fra 4-15 blir egentid tilbragt på vaskerommet, der er det merkelig nok ingen som leter! 😅

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *