En drittsekk med vinger

Categories Blogg

De to øverste bildene i dette innlegget måtte jeg låne fra internett. For jeg kommer da aldri i verden så nærme for å ta bilde😂Resten av bildene er mine, da er de enten død eller på andre siden av vinduet.

På bilde under her ser du forskjell på Geithams og en vanlig veps.

Vepsen (Geithams) som har vært borte siden 1911 er tilbake for fullt. For to år siden hadde vi 3 stykker her. De har jeg bilde av her

De døde dessverre😂Den lille i boksen er en vanlig veps. Jeg la den oppi boksen for å sammenligne. Og som dere ser er det en vanvittig forskjell i størrelsen. På det store internett står det at de kan bli 3.5 cm. Det er bare tull, jeg har målt flere som er langt større. Ja, faktisk opp mot 5 cm. Så nyskjerrig som jeg er, så har jeg selvfølgelig målt flere…ikke levende da, men død som ei sild.

I fjor var det mange flere her en året før.Huttetu hvor mange det er i år i forhold til i fjor igjen😱Frykter nesten hvor ille det blir neste år igjen. Visst det skal øke så kraftig år til år.

Jeg har aldri likt veps noe særlig, så da kan du tenke deg hvor godt jeg liker disse.

De siste dagene har de vært utpå stuevinduet om morgenen. Så da har jeg snakket med de i mens jeg har ventet på kaffen. Det sitter faktisk 5 stykker der nå i dette øyeblikk.

I går kveld fikk vi mange på besøk på vinduet. Var nesten som vinduet vibrerte. Og hørte de veldig godt inn. Ja, for disse brummer som et godstog. De blir nok tiltrukket av lyset, pluss at det er litt varme på vinduet.

Jeg fikk løpt inn på soverommet og lukket vinduet. Det vinduet er 1.5 meter fra stuevinduet. Og jeg ville ikke ha denne gjengen inn. Det var mellom 10 og 15 stykker på vinduet. Og de matet hverandre med et eller annet. Var litt vanskelig å se med gjenskinn av lyset innenfra. Prøvde med lommelykt også, men vanskelig. Jeg lurer på om det var insektegg de gav til hverandre, kunne nesten se sånn ut.

De liker ikke kalde kvelder og morgener. Virker som de tåler det dårligere en den vanlige vepsen. De står helt i ro på vinduet fram til solen varmer opp litt. De i går kveld sto ikke i ro😱Du hører de stanger i vinduet. Nesten som en liten fugl som treffer vinduet.

Vi får jo disse inn mange ganger i uka. Og da må Kokkefruen til verks som regel😂Jeg er livredd disse. Er liksom ikke aggressiv heter det, mindre aggressiv en vanlig veps. Hva faen hjelper det da. Når denne gedigne skapningen flyr etter deg. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg springer av gårde i hagen. Eller et par runder rundt bilen, vifter med armene til alle kanter. De flyr jo fort som f også disse jævlene. Og du hører godt om en har kommet seg inn i huset.

Nei, den økningen i antall geithams liker jeg ikke. Skal det bli sånn at jeg ikke tørr være utenfor huset på kveldene? Det må jo være et bol i nærheten her. Vi bor på gård, i skogkanten. Så kan være hundrevis av plasser det bolet kan være. Jeg har ikke veldig lyst å snuble over det sånn tilfeldig. Trur vi må litt på leting her, for jeg vil ha de bort. De dreper humler og bier, og det vil vi ikke ha noe av. For de trenger vi virkelig, trenger ikke denne jævelen😂

I dag skal jeg ut å spraye litt rundt vinduet. Så kanskje de ikke vil være der i kveld. Jeg vil ikke ha de her😂Prøvde å se på film i går kveld, de forstyrret veldig syns jeg. Tv er rett ved stuevinduet, og blikket mitt vandret mellom tv og vinduet.

Nei, de er nok kommet for å bli. Og det er faktisk en større geithams som har ankommet Europa. Og de frykter den snart kommer til Norge også. Det er en japansk kjempeveps. Det er den største Geithamsen, og den er ekspert på å drepe bier. Jeg har funnet et bilde av den til dere. Så nyt de små vepsene, for snart kommer denne👇🏼

5 kommentarer

5 thoughts on “En drittsekk med vinger

  1. Jeg setter opp insektsnett med borrelås på vinduer der jeg lufter, praktisk og enkelt. Det finnes også enkle tynne dører med netting som kan settes på der hvor det luftes og brukes mye, eks. verandadør. Jeg er etterhvert blitt mer oppmerksom på hvor lite insekter vi faktisk har i forhold til tidligere. Naturen utfordres av sprøytemidler og gift og insekter dør. Nei, jeg er ikke miljøaktivist, bare mer oppmerksom og bevisst naturen slik den jo skal være. Veps er ikke farlig med mindre man er allergisk.

  2. Haha, tror nesten jeg må skifte nick.. til Vepsen. Den har den egenskapen at den ikke dør når den stikker, den kan trekke inn brodden og stikke gang på gang på gang. i motsetning til bien der brodden blir sittende og bien dør. Den ofrer livet for å forsvare kolonien. 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *