Er det kun på Facebook man sier æsj til mat?

Categories Blogg


Er det kun på Facebook man sier æsj til mat?

Det er et spørsmål jeg ofte stiller meg selv. Det er faktisk noe av det styggeste man kan si til mat! 

Ennå ser jeg slike kommentarer hundre ganger om dagen på matsider/grupper på Facebook. Inkludert min egen side.

Er det lettere å uttrykke seg på nett, eller gjør de samme personene det hjemme også? Vet at mange vil føle seg truffet med dette innlegget, det er også meningen. Tenk dere litt om før dere poster slike kommentarer. Hva tror dere at personen som har lagd retten føler? Mange mister lysten til å poste sin mat på Facebook pga slike kommentarer. Det er faktisk veldig dårlig folkeskikk å si æsj til mat. Mange bruker spy emoji også, dette har samme betydning. 

Om du ser en rett med smalahove, lungemos, blodpudding eller hva som helst. Kan du ikke heller da bla videre? Det er ikke nødvendig at du skal uttrykke deg bare for at du ikke liker maten du ser bilde av. Det gjelder ikke bare de rettene jeg skrev over, ser det på mange andre matretter også som fisk, vegetar eller annet kjøtt.

Er du på besøk hos noen og får servert noe du ikke liker, sier du æsj høyt til personen som har lagd det? Eller om du er på restaurant, så ser du de på nabobordet spiser noe du ikke liker. Går du bort til de og sier æsj, det såg ikke godt ut? Kanskje lager en brekningslyd i tillegg? Dette er faktisk det du gjør på Facebook! Du trykker ned de som har lagd maten de legger ut bilde av. Du mobber de faktisk! 

Du må jo være enig i at dette ikke er normal folkeskikk? Jeg har sagt det selv i oppveksten, sier det ikke i voksen alder og har aldri skrevet slik på Facebook. Vi har ungdommer i hus som sier dette ofte, og de får samme beskjeden hver eneste gang! Det er noe av det styggeste jeg hører. Og de sier det faktisk til mat jeg lager til de. Så dette er en uvane vi sliter med å få vekk fra de. Håper virkelig ikke de skriver slikt i sosiale medier!

Så dette er et lite budskap til alle dere som skriver slikt på Facebook. Vær så snill og slutt med det! Oppfør deg som et dannet menneske med normal folkeskikk! Du sårer andre mennesker, selv om du ikke ser deres reaksjon kan jeg love deg at den er der! Hva hadde du følt om folk sier æsj til det du lager? Nei, det er ikke gøy. Og så trenger du ikke komme med en slik teit kommentar nå som

«Jeg lager ikke mat.»

«Jeg legger ikke ut matbilder på nett.»

«Det er kjerringa/gubben som står for maten»

Er dette en uvane folk har hatt hele livet tru? Har de alltid sagt æsj til mat, selv lenge før Facebook kom? Det vil jeg kanskje ikke vite svaret på. Det er trist at vi skal leve i et samfunn der dette er vanlig tale. Er folkeskikken borte? Bordmanerer borte? Kanskje det sier noe om hva vi burde lære mer om på skolen. Folkeskikk og normer er vel kanskje helt borte fra læreplanen eller? Vet ikke jeg. Trist er det uansett!

2 kommentarer

2 thoughts on “Er det kun på Facebook man sier æsj til mat?

  1. Jeg kan si æsj til noe mine foreldre lager (som de VET jeg ikke liker) men sier aldri æsj til andre.
    Det er lov å si man ikke liker, men hvorfor i det hele tatt kommentere det tenker jeg, er jo raskere å bare bla forbi.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *