Godteri med på tentamen/eksamen

Categories Blogg, Tips og triks, fakta og råd


Da jeg gikk på ungdomsskolen og vgs var dette like vanlig, som det er nå. Masse godterier og brus med seg på tentamen/eksamen. Jeg ser at jentungene også gjør det. De tar seg også bryet til å finne bokser de kan ha godteri i, som ikke bråker. Det med bråket fikk ikke jeg med med første gang jeg hadde tentamen. Det var 7 klasse 91/92. Jeg handlet inn alt mulig av godteri til den store dagen.

I Kjøllefjord hadde vi tentamen samlet. 7-8 og 9 klasse. Vi satt på samfunnshuset, der det var plassert ut bord og stoler i hele lokalet. Så da satt jeg der da, og spiste godteri, potetgull og drakk brus. Brukte mer tid på å åpne godteripapir, en selve oppgavene. Og den gangen var det på papir, så ikke uvanlig med noen sjokoladeflekker på arkene.

Hvorfor har man med seg godteri egentlig? Skal man liksom sitte der å kose seg. Akkurat som du gjør hjemme til en god film. Jeg vil være så dristig og si, at det kanskje er på tide med et forbud mot godteri og brus på tentamen/eksamen. Det gir deg ingenting, og ødelegger heller konsentrasjonen. Nå vil jeg ikke være en sånn matinfluenser som går ut mot usunn mat etc. men jeg vil bare stille et spørsmål. Vi har jaggu nok av disse «kostholdsekspertene»som skal mene noe for alle andre.

Ja, det er nok forbud i Norge fra før. Og vi vil ikke ha flere. Men kostholdsråd til ungdommen hjelper ikke. Her er det snakk om deres framtid. Det er viktig med tentamen og eksamen. Og da burde de jo yte så godt de kan, ikke sant?

Dette gjelder jo både under lesing til tentamen/eksamen, like mye som under prøven.

Mat man bør unngå i denne perioden er den maten mange gjerne lettest tyr til, som sukkerholdige drikker, godteri, kaker og boller. Dette er mat som fører til dårligere konsentrasjon, fordi det fører til ustabilt blodsukker. Hjernen trenger jevn tilførsel av energi, dette får du best ved et kosthold som sørger for stabilt blodsukker og ikke mat som gir rask blodsukkerstigning som deretter fører til et raskt fall i blodsukkeret.

På eksamensdagen er det lett å tenke at godteri og brus er det man trenger for å holde seg våken og klar i hodet på eksamensdagen. Men det beste er å gi kroppen jevn tilførsel av mat som gir overskudd. Dette kan for eksempel være et par grove brødskiver sammen med proteinrikt pålegg.

Det kan være fint å ha med et snackmåltid i tillegg til nistepakken, som nøtter eller mandler, gjerne kombinert med frukt eller tørket frukt.

Forteller man dette til en ungdom, vil de bare le av deg…ja, jeg har prøvd.

Hva mener dere? Hva hadde du med på tentamen/eksamen i din tid?

1 kommentar

1 thought on “Godteri med på tentamen/eksamen

  1. Du er en klok mann! Håper det blir en endring i dette. Helst før minstejenta når ungdomsskolen! De to eldste er det for sent for ifht der der. Men helt enig! Dette godterigrriene burde være forbeholdt det vi kalte “kosetime” imidlertid skoletid. Og det var IKKE ofte 🙂 men ja,på tentamen og eksamen på u g.skolen hadde jeg også godteri og brus. Litt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *