Prosjekt urtebed

Categories Blogg, Urter og krydder


Jeg fikset meg et lite prosjekt. Er lite prosjekt jeg kunne holde på med, inni mellom alle andre ting som må gjøres. I fjor var vi så sent ute med plantingen. Så fikk liksom ikke hevet oss rundt for å lage noe. Så da ble det bare satt ut noen kasser, som jeg hadde alle urtene vår i. Det var ikke mye pent, men urter ble det masse av.

Nå fant jeg ut at jeg måtte gjøre det litt penere, men er ikke noe snekker eller gartner. Så da fikk det bli som det ble. Urter blir det vel lell.

Jeg fjernet først alle kasser fra i fjor. Og planerte litt ut.

Så fant jeg fram litt diverse planker på låven. Litt forskjellig plank, men fungerer det også. Så var det bare å prøve og få til noe. Plank er rett på bakken her da, men skal legge duk under. Må bare få kjøpt først. Men det går fint å gjøre før vi har jord i.

Det var blå himmel og sol. Så svetten haglet bra. Ikke vant til varmen ennå. Og den dagen var det 22 grader. Dette er et prosjekt som tar noen dager. Så skriver etter hvert som det går framover. Og kanskje til slutt blir det et innlegg av det..om det ikke blir helt for jævlig da😂🫣 Jeg må bare ta litt og litt om gangen når jeg har tid til dette prosjektet. Ennå noen dager til urtene skal i jorda.

Dag 2

I dag ble det 3 timer jobb med urtebed. Ikke at byggingen tok så lang tid, men det pissregnet hvert 15 minutt. Så da satt jeg under en parasoll og ventet.

Men det går framover. Fant litt plank på låven som ikke var alt for ulike. Så fikk slått opp vegger og bed.

Nå er det litt pussing og vask. Så får det tørke før maling og duk skal på plass. Men det skjer ikke i dag. Tørker ikke så fort med den værmeldingen som er i dag. Trur nok det blir bra nok dette urtebedet.

Så ble jeg avbrutt av et par helligdager og annen jobb. Så prosjektet måtte ta noen dager pause. Og da vi var tilbake til hverdagen igjen….hva skjedde da? Jo, da kom det et par dager med regn. Sånn er det når man har prosjekter ute. Alltid noe som skal stikke kjepper i jula. Resten av uka er det meldt fint vær. Så får håpe ikke det forandrer seg.

Det var endelig godt å komme igang med litt beising, men først ble jeg jaget rundt huset av en geithams. Plassen urtebedet står, er det mye sol. Så måtte sette opp en parasoll for skygge. Inni parasollen var en geithams. Søkt ly på natta sikkert. Prøvde å få den vekk med en stokk…endte med at den fløy etter meg rundt huset…så forsvant den og jeg kunne komme igang.

Det ble ett strøk på morgenen. Så får jeg ta et senere i ettermiddag. Og i morgen er det tid for duk, jord og kanskje litt urter.

Kokkefruen monterer rosebue. Den skal ved trappa som kommer opp ved urtene. Skal ha noe klatreplanter der, og klatreroser. Tar noen år før rosene dekker den da. Jeg monterte også lys i buen. Så får vi se hvordan det blir. Så bra ut i dagslys i hvert fall.


Jeg gikk ut på kvelden for å ta bilde av buen med lys, men ingen blomstrer ennå.

Da har beisen tørket, på tide å fortsette. Først ble det duk. Så jord og noen hengepotter. Mynte og basilikum må være for seg selv, så de får være på veggen. Timian henger litt og får ofte jord på seg, så den får også henge.

Så er det klart for litt planting. Oregano og gressløk får stå på ene siden. De kommer igjen hvert år. Og disse er fra i fjor. Så er det å fordele resten. Mye har jeg allerede inne på kjøkkenet, men må handle inn noe. Kjøper de som er ferdig på butikken. De visner fort, men nytt kommer opp igjen. Og da blir de sterke og fine.

Rosmarin fikk jeg ikke tak i, så den får vente litt da. Skal til byen i morgen. Kanskje jeg finner der. Så det som er plantet her nå er:

Oregano

Gressløk

Basilikum

Timian

Persille

Dill

Mynte

Sitronmelisse

Løpestikke

Merian

Vårløk

Purreløk

Koriander

Om noen dager og uker vil bedet se veldig annerledes ut. Så nå får det bare vokse og spire. Litt mer pynteting kommer vel også. Kun noen lys nå. Dette prosjektet tok 9 dager. Av de var det 17-18 mai, 2 dager med selskap og en hviledag på søndagen. Så man har gjort litt og litt når man har hatt tid.

Annet som er i jorda andre plasser er:

Tomat

Agurk

Paprika

Chili

Salater

Reddik

Kålrot

Melon

Gresskar

Det som mangler og som skal i egen åker er poteter og gulrot. Åkerflekken blir pløyd i dag eller i morgen. Så da er det bare å sette igang.

1 kommentar

1 thought on “Prosjekt urtebed

  1. fytti katta såååå flinke dere er Tom, det ser bare helt nydlig lekkert ut. kortreist og hjemme dyrket grønnsaker og urter er utrolig godt, men det jeg ikke har fått til er hvitløkav de tingene jeg har dyrka, men er en skikkelig amatør😀🙈

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *