Har du mye frukt i hagen som du ikke får brukt opp selv?

Categories Blogg, Tips og triks, fakta og råd

Bilder er «lånt» fra internett


Har du mye epler eller annen frukt i hagen som du ikke får brukt opp selv⁉️Da kan du putte noen i poser og henge de på f. eks: gjerdet ditt, i eske/boks ved veien slik at folk som går forbi kan ta med seg en pose🍏🍎Skriv en lapp med gratis epler, pærer, plommer etc.

Hvem har ikke kjent den sitrende følelsen av å hoppe over gjerdet til naboen. Løpe bort til epletreet, plukke med seg noen epler og løpe raskt bort igjen, i håp om at naboen ikke ser deg? Puls på 200, litt dårlig samvittighet, men superglad over et deilig eple som smaker nydelig?

Nå trenger du ikke å gjøre deg til «miniforbryter» ved å gå på slang. Det er nemlig oppstått en helt ny trend. Folk med epletrær eller pæretrær i hagen gir villig bort frukten gratis. De henger til og med opp skilt – forsyn deg! Jøss, hva har skjedd her? Dette er annerledes enn da jeg var liten tenker du🤔

Jeg er selv oppvokst på Finnmarkskysten og der var det ikke mange epletrær, pæretre eller plommer. Det var faktisk nesten ikke trær i det store og hele.

Men det var noen få som dyrket litt selv. Jordbær, poteter, agurk, sukkererter..så litt slang fikk vi vært med på. Ikke det samme å krype inn i en hage, grave opp en potet for så å springe av gårde. Så sette seg ned å nyte en potet med jord på🤔

Dette er en trend mange flere burde henge seg med på. Hvorfor la frukt bli hengende eller falle ned å råtne, når du kan gi det bort?

Det er ennå viktigere i den tiden vi er inne i nå med høye matvarepriser, strømpriser etc. Har man mulighet til å hjelpe noen andre, da burde man gjøre det❤️

IKKE GI BORT NEDFALLSFRUKT, HVORFOR KAN DU LESE I LINKEN HER:https://tomsmatprat.blogg.no/derfor-boer-du-ikke-spise-nedfallsfrukt.html

2 kommentarer

2 thoughts on “Har du mye frukt i hagen som du ikke får brukt opp selv?

  1. Bildet av eplene på gjerdet er mitt, jeg gjorde dette en gang hagen flommet over av epler og la det ut på Fb. Historien og bildet har gått verden rundt, mange tror det ikke er sant, mange mennesker, særlig fra India og Sri Lanka skrev til meg og ba om hjelp til å flytte til Norge, jeg ble intervjuet av lokalavis her og av media fra alle verdensdeler…. Må være 5-6 år siden nå, tiden går fort. Hadde jeg fått en krone for hver gang det er publisert hadde jeg blitt rik 🤗

    1. Er et bra tiltak da😀Du skrev til meg i fjor også når jeg delte det på matsiden😀Da hadde det nesten 300 delinger. Så vi gjentar den i år. Tusen takk for at du sprer litt kjærlighet❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *