Alle har vi en fortid vi kanskje ikke er stolt av

Categories Blogg

Det jeg skal fortelle dere nå, er det ikke alt for mange som vet om. Før jeg la det ut til alle på bloggen.

Jeg har levd et turbulent liv som dere sikkert har skjønt. Jeg har vært en ramp som har vært med på mye i mitt korte liv.

Mye har vært positivt, men der har jaggu vært mye negativt også. Og dette er en av de veldig negative.

I denne historien drar jeg ikke inn andre personer av hensyn til privatliv. Jeg går heller ikke veldig detaljert inn i episoder etc. Det får jeg komme tilbake til. Nå vil jeg først bare få dette ut. Jeg har blitt en «kjent» person. Jeg ligger på toppen av blogglistene, før eller siden ville dette kommet fram. Så da bestemte jeg meg for en god stund siden, at jeg ville fortelle det selv.

Dere har sikkert skjønt pga at jeg nevnte verdens overdosedag, at dette handler om rus🤔

Og ja, det gjør det dessverre!

(Jeg legger også inn noen bilder av meg selv fra den tiden i innlegget.)

Jeg har vært en rusmisbruker. Jeg er vel egentlig ennå det, for har du vært det en gang..er man tydeligvis det for alltid. Jeg har vært rusfri siden 01.01.11. Altså 11 år til november.

Jeg startet veldig sent med rus, tilbake i 2006.

Amfetamin var det jeg brukte. Prøvde litt piller og slikt, men fant ikke gleden i noe. Gjorde jo ikke det i amfetamin heller da. De to første åra var det bare en sjelden gang jeg brukte. Det var faktisk litt gøy på den tiden, før det gikk over stokk og stein.

Den amfetaminrusen gav meg ganske mange hallusinasjoner. Den gangen var de ikke så skumle. Jeg så dyr i hagen, indianere som danset, jeg snakket med Gud. Trudde han satt i sofaen sammen med meg. Slike ting var bare litt gøy.

Fra 2008 fram til 2011 var det ikke gøy. Det ble mye oftere bruk av amfetamin. Over mange dager i slengen, uten søvn selvfølgelig. Det førte med seg psykoser, innleggelser på sykehus og masse dritt. Som sagt vil jeg ikke inn på detaljer i de årene akkurat nå.


Vinter/vår 2011 havnet jeg på gata. Ble kastet ut fra der vi bodde pga at jeg brukte penger på amfetamin istedenfor husleie. Jeg var nesten 60 kg for jeg spiste jo ikke. Jeg fikk bo på et kommunalt natthjem i Porsgrunn. Ting ble jo ikke akkurat bedre av å bo der.

November 1.1.11 ble jeg tvangsinnlagt på Borgestadklinikken i Skien til avrusning. Der var jeg i 3 uker. Videre gikk ferden til et opptreningssenter i Moelv/Hedemark. Der var jeg i 6 mnd. Jeg skulle egentlig videre til et nytt hjem i ett år etter det igjen. Men jeg var bestemt og sikker i min sak. Jeg kom aldri til å gå tilbake til det helvete igjen.
Og det har jeg aldri gjort heller. Jeg fikk subutex noen år for å hjelpe meg på veien. Den tok vekk alle følelser og tanker. Den fjernet rota til selve livet.

Jeg bestemte meg i 2016 at nok var nok! Jeg begynte å trene, gikk ned 27 kg på 5 mnd. Jeg sluttet med subutex og tok tilbake livet mitt. Og siden den gang har det kun vært mitt liv.

Det går utmerket med meg. Jeg hater så virkelig de åra der. Det er det verste jeg noen gang har vært med på. Jeg unner ingen, absolutt ingen det livet! Jeg er 110% sikker på at det ikke kommer til å skje igjen. Fy helvete også!! Det er alt jeg har å si om den saken.

Nå har dere fått denne fortellingen uten alt for mange detaljer. Hva, hvem og hvorfor etc får jeg komme tilbake til.

Håper dere ikke flykter fra siden min av denne grunn. Disse årene har nok formet meg til den jeg er i dag. Angrer jeg, skammer jeg meg…ja, det gjør jeg så absolutt. Dette gikk utover så mange andre en meg og da spesielt familien❤️

29 kommentarer

29 thoughts on “Alle har vi en fortid vi kanskje ikke er stolt av

  1. Syns du er tøff som forteller dette til oss. Vi er jo blitt glad i deg og maten du publiserer.
    Masse lykke til i livet sammen med familien
    🧡🧡🧡💐

    1. Synes det er fantastisk av deg å dele dette med oss. Du er tøff og ærlig. Det du har gått gjennom har nok ikke vært en dans på roser. Er glad for at du har klart å bli rusfri. Å følge deg er utrolig artig, og skulle ønske du slapp å oppleve noe så trist. Klem fra mæ

  2. Du gjør naturligvis som du vil, men etter min mening har det ikke noen hensikt å verken angre eller skamme seg. Du gjorde noe dumt fordi det virket som en god idè der og da, siden oppdaget du at at det var dumt og gjorde det som var nødvendig for å forbedre din egen situasjon. Om noe, burde du være stolt av historien din. Ikke alle vinner over sine egne indre fiender. Ikke alle engang så mye som konfronterer dem, de foretrekker å leve med bare deler av seg selv og legger ned tildels mye energi i å opprettholde en “fasade” av prektighet. Hvilket om noe er ENDA dummere enn å ta en krise, konfrontere seg selv og komme styrket ut på den andre siden. For hva det enn er verdt: Jeg gir deg en tommel opp for å være modig. Det er en sjeldnere egenskap enn man skulle tro.

  3. Min mening at alt du har gått igjennom livet har formet deg slik du er pr i dag. Jeg tenker hvorfor angre, hadde du ikke valgt en annen vei i livet for å lære så hadde du ikke hatt den persobligheten du har i dag. Jeg er veldig imponert over deg som tørr å fortelle/skrive om din fortid. Jeg vet, hatt en vanskelig fortid selv. Men den har formet slik jeg er nå og har ikke angret på noe. Jeg har nemlig akseptert meg selv og er glad i den personen jeg har blitt. Jeg har foresten ADHD. Vi kan skamme oss over mye vi har opplevd i vår fortid/livet. Men den har også lært oss nye veier for å lykkes senere i livet. Det å finne seg selv og det å akseptere seg selv og det å være trygg på seg selv. Jeg velger å tro at alt har en mening i livet og ingen er som du, alle er unike og verdifulle.

    1. Modig å fortelle dette til “hele Norge” , du har kommet ut av det som en flott og sterkt person. Lykke til videre , heier på deg . Klæm

  4. Du er sterk som har kommet deg dit du er i dag. Du er virkelig et forbilde og det er viktig at du er åpen og deler det du har opplevd. Det står det stor respekt av 👍

  5. Fy fillern så tøff du er. Jeg liker at du har tatt ansvar. Vel du kan si at hadde ikke vært for den erfaringen så hadde du ikke vært der du er nå. Et godt menneske, stå på heier på deg

  6. Tøft av deg å være så åpen! Leser gjerne mer om livet ditt!
    Ellers har du en fin blogg og fine oppskrifter 🙂

  7. Det er fint at du står fram s9m du gjør, du kan være stolt av at du greide å bruke kreftene i riktig retning. Du har grunn til å være stolt! Og – det er moro å følge bloggen og de gode oppskriftene din. Steady so💪

  8. All ære og honnør for at du deler en slik “historie” med hele Norge og verden forøvrig, samt at du er “tørrlagt”. Dessverre er det altfor mange som aldri kommer så langt. Så du har mye å være stolt av, som familien, matglede og gleden av å dele den med andre, både på bloggen og Facebook familien. Hipp hurra for deg og de kommende år og matglede 👍👍

  9. All ære og honnør for at du deler en slik “historie” med hele Norge og verden forøvrig, samt at du er “tørrlagt”. Dessverre er det altfor mange som aldri kommer så langt. Så du har mye å være stolt av, som familien, matglede og gleden av å dele den med andre, både på bloggen og Facebook familien. Hipp hurra for deg og de kommende år og matglede 👍👍

  10. Fantastisk at du er så åpen om din historie! Imponerende hva du har fått til etter 2016! Takk for dine gode oppskrifter og god mat! Ønsker der alt godt både med familie og arbeid og blogg!!

  11. Etter min erfaring blir vi som har levd litt de beste menneskene etterhvert ❤️for vi har sett og opplevd så mye.
    Gratulerer med livet du har skspt deg, du fortjener det 🌹❤️🙏

  12. Respekt. Følger altid deg og dine fine matoppskrifter❤️Stå på du er en flott kar❤️Ønsker deg og dine ett godt nyttår.

  13. Ja du er en flott fyr og flink med mat…jeg prøver stadig oppskriftene dine som er lett forstålige og smaker veldig godt…jeg ønsker deg all lykke fremover

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *