Hvorfor jeg ble kokk

Categories Blogg

Ja, hvorfor ble jeg kokk. Det var ikke slik at jeg drømte om det fra jeg var liten gutt. Var ganske så blank på matlaging, og ikke mye jeg lagde av mat hjemme. I 8 klasse og sikkert starten av 9. klasse ønsket jeg å bli frisør. Da måtte jeg flytte fra Kjøllefjord til Lakselv. Og hvem ønsker å bo i Lakselv🤣Nei da, bare tuller. Lakselv er en fin gate det.
Som det er på småplasser, så må man flytte vekk for å gå på skole. Jeg hadde fått et tilbud om skoleplass i Namsos. Siden jeg var svømmer på denne tiden. Der kunne jeg ta utdannelsen og det var trening inkluder i studietiden. Men å flytte fra Kjøllefjord og halvveis sørover, var heller ikke noe som fristet. Jeg var også litt lei av svømming på denne tiden. Jeg var mer opptatt med å være sammen med venner, fest osv osv..Ja, dere skjønner.

Alle mine venner skulle til Honningsvåg på skole. Og det kunne ikke jeg gå glipp av. Tenkt alt de ville oppleve i festerkommune nummer 1 på den tiden. Så da ville jeg også dit. Jeg måtte først finne noe jeg ville søke på. Skole var ikke så seriøst for meg på den tiden. Vi var tre kamerater som valgte kokkelinja i Honningsvåg. De andre vennene tok andre linjer. Jeg tenkte at kokkeskolen kunne jo ikke være så vanskelig. Så feil tok jeg.

Jeg hadde heller ikke den største interessen for skolen imens jeg var der. Og tok nok ikke det så veldig seriøst. Første året sluttet jeg i januar. Hadde ikke rå til å gå der lengre. Den gangen fikk vi all stipend utbetalt på høsten og i januar. Jeg brukte selvfølgelig de pengene på noen dager.

Da dro jeg tilbake til Kjøllefjord og rodde fiske med en sjark.

Jeg søkte meg på nytt til Honningsvåg neste skoleår. Tilbake til kokkeskolen (Hotell og næringsmiddelfag) Tok den kanskje bittelitt mer seriøst, men mye fravær. Så rett før eksamen på våren. Fikk jeg vite at jeg ikke fikk ta eksamen, for mye fravær.

Men dere har jo blitt litt kjent med meg, og dere vet at jeg ikke gir opp så lett. Så neste skoleår var jeg tilbake i Honningsvåg og samme linje. Denne gangen gikk det lettere. Og jeg seila gjennom første året og andre året.

Jeg var ennå ikke helt overbevist om mitt eget karrierevalg halvveis på andre året. Ville jeg egentlig dette? På vinteren andre året skulle vi ha en uke utplassering. Og jeg valgte Havøysund Hotell som min plass denne uken. Der møtte jeg en fantastisk gjeng. Jeg lærte mye denne uken og stortrivdes på et hotell kjøkken. Så først her kom den skikkelige gnisten i meg. Jeg trivdes så godt der at jeg søkte om lærlingplass der også. Dagen etter skolen var slutt i juni, var jeg på plass i Havøysund. Der var jeg lærling i to år. Lærte utrolig mye av flotte folk.

Jeg tok ikke fagbrev etter endt lærlingtid. Jeg gjorde jo litt sprell der, som dere vet endte opp med en lang fengselsstraff. Dette har jeg skrevet om før. Om du vil lese det, finner du det i linken her:https://tomsmatprat.blogg.no/jeg-har-sonet-min-straff.html

Jeg tok mitt fagbrev i Skien fengsel. (2004)Den første i norsk fengsel som tok restaurantfagbrevet og ikke institusjon.

Så det var en lang og kronglete vei jeg måtte gå, for å bli kokk. Men her er jeg ennå, og har glede av å gi dere oppskrifter på masse god mat. Selv om jeg ikke kan jobbe fullt som kokk lengre, på grunn av helsa. Kan jeg i hvert fall lage mat hjemmefra og oppskrifter til dere. Så takk for det🥰

2 kommentarer

2 thoughts on “Hvorfor jeg ble kokk

  1. Duverden så flott at du deler din historie. Har lurt litt på “hvem er han der karn” som lager så god mat” No vet æ det😁
    Følger bloggen og lager mye av det du kommer med, men du pleier å bruke et krydder som heter vegeta…tror jeg det er…hba kan jeg erstatte det med? Finner ikke det på coopen på Finnmarkskysten☺️

    1. Takk for det😀Du kan male opp en grønnsaksbuljongterning. Det er det nærmeste du kommer😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *