Jeg har sonet min straff

Categories Blogg


Jeg har fortalt dere mange historier fra mitt liv så langt. Jeg nevnte også sist i innlegget om rød tråd at det manglet en historie. En historie som knytter flere av historiene sammen.

Grunnen til at jeg forteller flere av disse historiene, er så jeg kan ha kontroll selv. At ingen andre kommer ut med det før meg. Historiene skriver jeg også for å vise at det går an å rette på livet etter man har gjort litt galt, eller opplevd en del dritt.

Denne historien sitter langt inne å skrive. Er ganske så flaut syns jeg, og skjemmes over det.

Men iløpet av helgen ble det hintet i kommentarfeltet angående dette. Og da er det på tide for meg å komme med denne historien selv. Ikke alt for mange som vet dette heller. Og er nok ganske så flaut for min familie også. Jeg er jo det sorte fåret, eller var i hvert fall.

For de som vil lese seg litt opp først, legger jeg linker til noen av de andre fortellingene her under.

https://tomsmatprat.blogg.no/misbrukt-men-aldri-odelagt.html

https://tomsmatprat.blogg.no/jeg-klarte-a-utlose-en-leteaksjon.html

https://tomsmatprat.blogg.no/mitt-handikap-meg.html

https://tomsmatprat.blogg.no/a-leve-med-en-sykdom.html

https://tomsmatprat.blogg.no/ett-arr-for-livet.html

https://tomsmatprat.blogg.no/min-sonn-mistet-sin-mamma.html

https://tomsmatprat.blogg.no/jeg-har-noe-a-fortelle-dere.html

https://tomsmatprat.blogg.no/en-rod-trad-i-historiene-mine.html

https://tomsmatprat.blogg.no/byttet-rus-med-sukker.html

Så tilbake til denne historien jeg skal skrive for dere nå. Dette er ting som skjedde for mange år siden. Faktisk 22 år siden.

Jeg gjorde et par alvorlige ting som fikk litt konsekvenser. Konsekvenser for andre en meg også. Jeg håper dere har forståelse for at jeg ikke går detaljert inn i hva disse to tingene var. Jeg har ingen unnskyldning for dette, men de hadde ikke skjedd i edru tilstand. Tom Martin full og Tom Martin edru var to helt forskjellige personer på denne tiden.

Den ene tingen var at jeg banket opp en konemishandler nordpå. Jeg hadde nok drept han om jeg ikke hadde blitt dratt bort. Dette var en mann som hadde banket kona si i mange, mange år. Og det var ingen som gjorde noe med dette. Jeg hater slike mennesker! Dette var i 2001 på sommeren. Jeg var på vei hjem fra en festival midt på natta. Møtte denne mannen på veien hjem. Jeg klarte ikke styre meg, og mistet all kontroll. Det gikk som det gikk det, og mannen ble sendt på sykehus pga skadene han fikk.

Jeg sa i retten at jeg sto for det jeg hadde gjort, og angrer ikke ett sekund på min avgjørelse uansett hvor dårlig den var. Konen fikk jeg både telefon og meldinger fra senere. Der hun takket meg. Denne handlingen alene var nok til ett års ubetinget fengsel.

Men så har det seg slik at jeg hadde gjort noe annet alvorlig året før, altså i år 2000.
Denne episoden var ikke med vilje. En god ide trudde jeg, men gikk så alt for galt.

Her har jeg ikke lyst til å gå veldig detaljert inn i historien. For det som faktisk skjedde og det jeg ble dømt for er to helt forskjellige ting.

Selv med vitner på min side, ble jeg ikke trudd.

Jeg hadde blitt truet på livet av et par karer. Og jeg oppsøkte de hjemme i deres leilighet for å gjøre opp. Dette endte i et lite basketak, og en av de tok fram et våpen. Jeg kom meg vekk derfra i full fart.

De var på leting etter meg den natten for å ta meg, noe de ikke lyktes i. Jeg drakk videre den natten og ble ennå mer full en jeg var i utganspunktet.

Jeg bestemte meg for å ta kampen til dem. Angrep er det beste forsvar som de sier. Dette var ikke et smart trekk når man er full.

Jeg ville ikke inn i leiligheten igjen, men ville få de utenfor. Der ville jeg ha større kontroll over omgivelsene. Dette hørtes veldig smart ut i mitt fulle lille hode.

Så var det å få dem ut da, her skulle jeg egentlig ønske at denne historien sluttet. Men dessverre så er ikke livet alltid glansbilder og regnbuer for min del.

De bodde opp en trappegang i en bygning. Under døra demmes var det en liten sprekk. Slik en åpning man ofte ser på badedører.

Så min utrolige dårlige plan var å sette fyr på dørmatten som lå på utsiden. Slik at det skulle komme litt røyk inn i leiligheten, og de skulle komme ut.

Hva skjedde trur dere?

Dette gjør vondt langt inn i hjerteroten bare å skrive. Jeg kjenner pulsen slår godt nå😔

På døren var det glassvindu, på utsiden hang det gardiner, pyntegardiner, over. Flammer fra en gummimatte tok fyr i gardinene. Jeg fikk panikk, prøvde å slukke så godt jeg kunne. Fikk brannskader på hender og i ansiktet.

De inne kom seg ut vinduet heldigvis, og det var ingen andre i bygningen.

En gammel trebygning var overtent på 7 minutter, som brannvesenet sa etterpå.

Bygningen brant ned selvfølgelig. Dette var en bygning som etter planen skulle rives. For der skulle bli parkeringsplass. Det hjalp jo ikke akkurat meg.

Ingen personer utenom meg fikk skader.

Jeg ble selvfølgelig dømt for dette. Disse to sakene førte til 2 år og 8 måneder fengsel. Jeg sonet 2 år og 3 måneder.

Under soning møtte jeg min sønns mamma. For hun sonet også der på dameavdelingen. Hun satt for narkotika.

Og vi slapp ut med 14 dager mellomrom. Så denne historien er forhistorien til historiene fra 2005 og framover med rus etc. Det gikk 3 år fra brannen til jeg måtte sone i 2003.

Jeg gikk år og ventet på soning uten å kunne legge noen planer. Plutselig får man bare innkalling til soning 14 dager før.

Så dere ser hvilket liv jeg har levd, hva jeg har opplevd etc. Og det er mulig å lande på beina uansett. Mye jobb som må til, men muligheten er der for alle som ønsker det.

Misbrukt, vold, kriminell eller rus så ble det til slutt menneske av meg også. Da er det håp for alle.

Husk at dette er over 20 år siden. Og jeg er langt fra samme person nå. Så håper dere ikke holder dette imot meg😬Jeg vil også bare nevne at jeg har plettfri vandel de siste 16 årene.

 

28 kommentarer

28 thoughts on “Jeg har sonet min straff

    1. Du har gjort for det du har gjort. Likte at kona til mishandleren takket deg, 👍. Du er en flink mann som gir mye av deg selv. Ønsker deg alt godt i framtiden 🤩👏👏👏

    2. Du har selvfølgelig min fulle støtte Tom Martin.🌺 Har ingen grunn til å dømme deg for din fortid Jeg er også bare et menneske med min livshistorie og fortid. Og uten den, kunne jeg ikke ha vært den jeg er i dag.

  1. Alle kan gjøre feil, det viktigste er å ikke la det definerer hvem man er, men fokusere på å leve et godt liv i etterkant. Jeg har stor respekt for din åpenhet og tror mange som sliter kan se at det kan gå godt til slutt selv hva man har slitt med tidligere, om man går inn for det.

  2. Alle kan trekke feil. men hovedsaken er og ta grep og det har du gjordt. gjordt opp for deg og gått videre i livet med familien din.
    Elsker mennesker som ikke skjuler seg bak ordene. ikke min feil.
    Masse lykke til og gleder meg over din åpenhet og din mat opplevelse 🧡

  3. Det er selvfølgelig alvorlig nok for deg selv og en håndfull andre, men i det store bildet er dette bare bagateller. Rølp. Folk gjør verre ting med mindre anger. Det som teller er at man får ryddet opp og kommet seg videre i livet.

  4. Dette her er det full respekt av , det er bare å ta av seg hatten kjære Tom .
    Alle kan gjøre feil på en eller annen måte i livet . Jeg er glad du deler historien din og matglede med oss . Ønsker deg lykke til videre i livet ♥️

  5. Alle kan vi med hånden på hjertet si at vi har gjort ting vi ikke er stolte av, eller har måtte sone en straff for. Det være seg i fengsel eller med sin egen samvittighet. Jeg har stor respekt for deg som kommer ut med dine historier på denne måten, ser ikke på noe måte ned på deg, heller tvert om. vær stolt av det du har fått til etterpå. vær stolt av den du er nå. Du er en av de aller beste på matblogg/innlegg. Jeg leser alt du legger ut med stor iver. Det er rett å slett gøy og intresant og følge deg. Det kommer jeg til å fortsette med. Og jeg prater varmt om deg til mine venner, så de også kan følge deg. Stå på og fortsett med å være bare du 😊

  6. Ønsker bare masse lykke fremover.Livet er nå.ikke i går og ikke i morgen. Setter pris på alle de gode oppskriftene du deler, og din ærlighet ❤️

  7. Vi har alle en fortid vi ikke kan gjøre noe med, det er fremtiden vi vi kan gjøre noe med❤️

  8. Stor respekt og sterk lesing!!
    Dette forteller meg at du /dere må ha en styrke av dimensjoner!!!
    Utrolig kjekt å følge alle de nydelige oppskriftene og ideene du legger ut og du virker som en god oppegående mann. Kan ikke gjøre noe med fortiden men fremtiden❤️

  9. Syntes det er tøft gjort av deg å dele disse historiene❤️
    Livet er ikke bare en dans på roser.
    Vi alle har vel lit bagasje i ryggsekken.
    Får respekt av deg å dine delinger🥰
    Du er en råbra kokk👨‍🍳Å virker som ett hærlig menneske👌🏻

  10. Du har sonet din straff, gjort opp for deg.
    Mye som virker lurt der og da i ung, alkoholpåvirket tilstand som ikke er så lurt.
    Hva du gjorde da definerer ikke hvem du er i dag.
    Nå har du fortalt din historie, og de som ønsker å hinte i kommentarfeltet har mistet den makten de ønsker å ha.

  11. Respekt!!!
    Håper din åpenhet kan bidra til at folk tenker seg om før dem “slenger med leppa” .

  12. Det står respekt i å fortelle om dine dårlige avgjørelser langt tilbake i tid. For dommene er sonet og du har gjort opp for deg. Vi alle tar dårlige avgjørelser, spesielt i fylla. Noen litt dårligere enn andre.
    Men vi lærer av dem og blir bedre mennesker. Og uten fortiden er det ikke sikkert at vi er den vi er i dag.
    Og kanskje ikke møtt de menneskene vi møtte på veien.
    All ære til deg for at du deler. Og er det noen som vil dømme deg for noe du gjorde for 20 år siden, er de ikke verdt å ha – verken som følgere eller som venner.

  13. Har stor respekt for at du har fortalt så åpent om livet ditt og at du har klart å legge alt det vonde bak deg.
    Du har masse guts og jeg heier på deg

  14. Respekt at du står for det du har gjort, deler og ikje minst komt deg videre og fram i livet. 🙂
    Har stor glede av å lese dine blogginnlegg, du viser vi e alle kan gjøre feil, og ikje minst mye gode matoppskrifter 😍😍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *