Jeg klarte å utløse en leteaksjon

Categories Blogg


I denne lille historien skal vi tilbake til min ungdomstid. Jeg gikk på skole i Honningsvåg på den tiden. Denne episoden skjedde midtvinters i havnebassenget i Honningsvåg.

Vi var på fest på et hybelhus som vi ofte var. På dette hybelhuset var det 4-5 rom. Det var på ett av disse rommene vi var.
Jeg var jo ikke så ukjent med å gjøre dumme ting i fylla. Det har man sett mang eksempler på.

På ett av de andre rommene bodde en kar som gikk naturbruk på den tiden. Han hadde fått med seg en overlevelsesdrakt hjem fra skolen. Han skulle ikke hatt den, så hvorfor det vet jeg ikke.

Utpå sene kvelden/natta når festen ble kjedelig, spurte jeg om å få låne denne drakten. Og det fikk jeg.

Jeg valset 200 meter ned til havna, der var det en liten flytebrygge jeg gikk ned på. Tenkte at nå skulle jeg svømme litt. Jeg hadde brukt slik drakt flere ganger før. Da var jeg edru, og det var jeg langt fra denne gangen.

Det var som sagt midtvinters (januar/februar) det blåste litt og snødde.

Jeg måtte kle av meg både jakke og sko for å komme inn i drakta. Så de måtte jeg legge fra meg på brygga.

Jeg kledde på meg drakten og dro hetta over. Jeg hadde ikke dratt glidelåsen helt igjen ennå. Jeg skulle bøye meg ned for å stramme borrelåsen rundt bena. Og for de som har prøvd slik drakt, det er ikke bare bare å bøye seg. Og full som jeg var datt jeg like godt i sjøen. Kom en del vann inn i drakten, men pytt pytt. Jeg fikk igjen glidelåsen og plasket videre utover havna. Man ligger jo på rygg i slike drakter og kan kun bruke armene til å padle med.

Jeg svømte lengre og lengre ut av havnebassenget. Litt vind hjalp god til på seilturen.

100-150 meter over havna lå taxibåten. Ombord der hadde noen fått med seg at det var noen som falt i vannet. Så imens jeg lå langt utpå vannet og duppet i bølgene ble det båtsomt i havna. Det var båter her og der med lyskastere. Var det meg de så etter? Jepp, det var det.
Full og gøy som jeg hadde det plasket jeg rundt for å unngå lyskastere. Gikk fint med meg tenkte jeg, de trengte ikke ødelegge moroa.

Etter ei stund ble jeg oppdaget av en båt. De fikk tak i meg med en krok og løftet meg opp i båten.

Så ble jeg kjørt inn til brygga. Der sto selvfølgelig politiet også. Jeg var alltid så tøff i kjeften på denne tiden, så tørr egentlig ikke tenke på hva jeg har sagt til de.
Mye kjeft fikk jeg. De tok fra meg drakten, da sto jeg der uten sko og jakke. Med våte klær. De nektet å kjøre meg hjem. Det måtte jeg klare selv.

Så midt på natta i snø og vind måtte jeg gå tilbake til festen jeg var på. Det var ca.15 minutter å gå.

Det var nok en kald fornøyelse🥶

Slike dumme ting jeg gjorde da jeg var yngre, angrer jeg skikkelig på. Jeg fikk ikke noe straff for dette heldigvis.

1 kommentar

1 thought on “Jeg klarte å utløse en leteaksjon

  1. Så kjekkt når du legger ut historiene dine. Blir på en måte kjennt med deg 🙂 Godt det gikk bra med deg. Vi har alle en tabbekvote vi skal gjennom. 😅 Ha en fin kveld. Her koser vi oss med nystekte pannekaker 😍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *