Misbrukt som barn (Kjøllefjordsaken)

Categories Blogg

Dette er over 30 år siden, på slutten av 80-tallet og det meste er fortrengt for lenge siden. Den er såpass fortrengt at jeg ikke husker år eller alder nøyaktig. Men det er fra årene rundt 9-12 år. Dette var over en to års periode. Dette var heller ikke noe jeg har snakket veldig mye om til andre, før jeg ble godt voksen. Jeg har jo skrevet om dette på bloggen før også. Som dere vil se nederst i innlegget. Så har jeg lagt inn mange bilder fra dokumentaren (undersøkelsene) IFinnmark lagde om Kjøllefjordsaken.

Som mange av dere vet er jeg oppvokst i Kjøllefjord i Finnmark. Ei lita bygd med under 1000 innbyggere. Der hadde jeg en helt ok oppvekst, men det var noe i den oppveksten som ikke var helt bra.

I Kjøllefjord hadde vi en pedofil jævel. Han var ikke kjent som det den gangen. Litt tilbakestående i tillegg. En skikkelig bygdeoriginal.

Han lurte oss barn med penger og godterier. De større barna fikk tobakk. Da måtte vi bli med han til et forlatt fiskebruk, en fraflyttet hus, en tom garasje etc. å utføre seksuelle tjenester. Vi var jo små barn og turte jo ikke si nei til noen voksne. I denne gruppen var vi seks barn trur jeg. Ingen av oss visste jo om hverandre før i ettertid. Mange år etterpå var det mange flere barn som ble misbrukt av samme mannen. Han var ikke frisk nok til fengsel, men var innom et sykehus ei stund.

Senere fikk han aldri lov å gå alene i Kjøllefjord. Måtte ha noen som passet på han døgnet rundt. Om han lever den dag i dag vet jeg ikke.

Jeg husker jeg jobbet på hotellet i Kjøllefjord i 2001. Da sto jeg en lørdag i kassa på kafeen. Denne mannen med sin bror kom inn og bort til kassen. De ville ha en kopp kaffe. Mannen smilte til meg som ingenting hadde skjedd. Kan jo hende han ikke viste hvem jeg var så mange år etterpå. Serviceinnstilt som jeg alltid har vært, var jeg profesjonell og gjorde jobben min. Selv om jeg hadde lyst og hoppe over benken å drepe mannen. Heldigvis har jeg aldri sett han igjen etter den gangen.

Tilbake til misbruket. Dette er litt vondt å skrive om. Når det kom til “tjenester” jeg måtte være med på, så er det snakk om: Ronke han og ta den i rompa. Det varierte litt etter hvilket sted vi var på. Var han sikker på at vi ikke ble oppdaget, kunne dette fort vare i 30-60 minutter. Man kan jo lure på hvordan en mann kunne gå rundt i Kjøllefjord med barn uten at noen reagerte. Vi satt ofte på sparken hans om vinteren eller gikk med han på sommeren. Og alltid vekk fra bebyggelse. Nei da, det var visst helt normalt den gangen.

Han hadde også en lek etter vi var “ferdig”. Kjøllefjord er omringet av fjell, så er mange bakker. Dette var jo om vinteren da. Han klatret 50 meter opp i en skråning og sendte godterier eller penger nedover. Så måtte jeg fange de da de kom i full fart nedover.

Til slutt ble jeg stor nok til og si nei til dette. Jeg husket vi samlet en liten gjeng med venner. Vi var ikke gamle karene da. Vi hadde hjemmelaga sverd etc. Vi hadde en plan om å lure denne mannen bak et kommunehus i Kjøllefjord. Ei gammel brakke som var brukt av teknisk etat. Der skulle vi banke denne mannen. Planen funket fint den, jeg fikk lurt han bak huset der mine venner var samlet. Da løp alle de som rotter på et brennende skip. Jeg ble stående alene igjen. Jeg fikk snakket meg ut av situasjonen da og forsvant jeg også.

Etter dette kom fram i lyset ble jo PPT innkoblet. Og vi måtte gå på møter etc. Der fikk vi også en pose godteri. Akkurat som om det skulle hjelpe. Jeg var den eneste (som jeg vet) som ikke innrømmet at dette var skjedd. Jeg nektet helt til jeg var voksen. Alle de andre fikk erstatning fra staten, men skyldfølelsen var ikke verd 40-100 000 for meg. Best å nekte på at det har skjedd. Det har vel vært løsningen for meg på mange områder i ettertid.

Men jeg lever ennå. Klarer meg helt fint som jeg vet om. Jeg har gjort veldig mye dumt i mitt liv, men trur ikke dette var skylden i det.

Her kommer bilder av teks fra undersøkelser som IFinnmark gjorde. Det er ganske mye tekst.

14 kommentarer

14 thoughts on “Misbrukt som barn (Kjøllefjordsaken)

  1. Sterk lesning! Å desverre er dette med å fornekte ting som overgrep, veldig vanlig. Det har nok noe å gjøre med skammen man bærer på.
    Flott at du bringer dette fram i lyset ♥️

  2. Sterkt at du tør å dele, trist at dette kunne foregå så lenge, skremmende at det ikke ble reagert på et tidligere tidspunkt. Ja til overgreps register , vi må beskytte barna ikke overgriperen. Gleder meg til boka di kommer ut😃

  3. Fryktelig at slike mennesker får gå fri, alle måtte vel forstå at det foregikk noe stygt , stakkars barn 😓🫣

  4. fy F. dette er sterk lesning,byråkrat Norge, og værning av overgriper, stakkars barn som har levd med dette i alle år.😥

  5. Modig gjort av deg på fortelle dette. Kanskje blir det lettere for andre å åpne seg for lignende opplevelser. “Når du tør kan jeg også tørre”. Ingen trenger å skamme seg for andres ugjerninger.

  6. Dette var sterkt lesing ❤❤❤ Dette er bare helt forferdelig og grusomt at noe slikt kan skje 😢 Jeg får vondt langt inn i hjerteroten av ungene ❤❤❤

    Hvorfor går slike fri. De er jo til fare for andre mennesker, og de må jo kunne få satt en stopper for dette.

    Takk for at du delte dette her ❤❤❤

    Ønsker deg en superfin søndag ❤😊

    Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

  7. Slikt er viktig å få bearbeidet. Noen ganger kan man tro at ting er greit, så er de likevel ikke det. Veldig bra at du er åpen om dette, at du kan si det høyt. Det er noe med å møte dette mennesket, som du gjorde på kafeen, og han smilte som ingenting hadde skjedd. Jeg hadde en opplevelse en gang, trodde jeg hadde lagt alt bak meg, at det var over. Så sendte han meg faktisk venneforespørsel på Facebook. Plutselig, så mange år etter. Om noe skjer som gjør at en får en reaksjon, da er det å ha noen en kan snakke med utrolig bra. Det er min erfaring. Jeg er i ditt hjørne. Ha en flott ny uke 🐰

  8. Trist å leit å lese. Tenk at en slik person har fått gå fritt i bygda i alle og fortsatt gjør det. Blir så sint når jeg leser at politiet er i læstadianske menigheten og beskytter dette. Er dette mulig. Utrulig stolt av deg som tør å stå fram og med bilde av deg. Dere som har blitt utsatt for overgrep trenger ikke å skamme dere. Håper dere får hjelp etter alt dere har gått gjennom. En skam at velstans Norge ikke har gjort noe mere for dere. At han som driver å forgriper seg på barn fortsatt går fri er skammelig.

  9. Sterkt å lese! Hårreisende at det ikke tas hensyn til ofrene, at mannen har fått bo i bygda hele tiden! Du er tøff som deler dette, sikker på at det kan hjelpe andre.

  10. Dette var sterk lesning Tom. Respekt. Og så glad for at du tør å dele dette. Håper det hjelper på bearbeidelsen også. Klem herfra❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *