Byttet rus med sukker

Categories Blogg


Det er veldig vanlig for de som slutter å ruse seg på narkotiske stoffer, at de bytter rus med noe annet. Sukker er en gjenganger her. Og det var det også for meg.


Jeg begynte å bruke enorme mengder med sukker.
Jeg har alltid drukket svart kaffe, men i 3-4 år etter jeg sluttet med amfetamin brukte jeg melk og sukker i kaffen. Og her er det ikke snakk om lite sukker.

I de årene etter samboer (den gang) døde, ble jeg boende i samme hus i Moelv. Dette var et lite hus på en gård. Langt fra sentrum og folk. Derfor handlet jeg kun en gang i uka. Og vet dere hvor mye sukker jeg kjøpte? Jeg kjøpte fast 2 kg i uka. Å nei, brukte ikke sukker til noe annet. Jeg brukte altså 8 kg sukker i måneden kun i kaffe. Drakk ganske mange kopper om dagen, og brukte rundt 5 ss sukker i hver kopp. Kaffesukkerlake kan man heller si.

Jeg spiste også 4-5 sjokoladepuddinger i uka, selvfølgelig med masse vaniljesaus.

Jeg sov imens det var lyst, for turte ikke sove når det var mørkt. Det var nok en feil av meg å bli boende i dette huset flere år etter hun døde.

Hver gang jeg våknet spiste jeg opp til en sjokoladeplate.

Ikke trente jeg noe som helst. Jeg satt kun foran tv skjermen og så på serier og filmer. Dag ut og dag inn.

Jeg ble litt rund for å si det mildt. Jeg skrev jo til dere i innlegget om rus at jeg tok livet mitt tilbake.

Jeg sluttet helt med sukker i kaffe, sjokoladepudding og overdreven spising av sjokolade.

Jeg begynte å gå turer morgen og kveld. I starten var jeg glad hver gang jeg klarte 1.2 km

Det holdt jeg på med i ganske mange dager før jeg klarte å gå lengre. Jeg forandret ikke noe på kostholdet utenom de tingene jeg nevnte over.

På under 5 måneder gikk jeg ned 27 kg. De siste ukene gikk jeg også på spinning innimellom.

Å slutte med sukker skal vist være verre en å slutte med rus. Jeg sluttet kun med overdreven bruk av sukker. Er ikke en fanatiker heller.

Så dere ser at det faktisk er mulig å gå ned i vekt uten og måtte forandre hele livet sitt.

Jeg er veldig sta på mange områder. Bestemmer jeg meg for noe, skal jeg gjennomføre det.

Men det har ikke funket med røyken.

Jeg har det genet i kroppen at jeg blir fort avhengig av ting. I starten av 20 åra var jeg avhengig av PlayStation spilling. Det gikk over til avhengighet av spilleautomater. Jeg vet ikke hvor mange hundre tusen jeg brukte på spilleautomater. Jobbet mye, tjente godt.

Spilleautomater eller PlayStation har jeg ikke spilt etter 2005. Så sluttet med det også.

Har du noen laster du ikke klarer slutte med? Eller noen laster du har byttet med noe annet?

5 kommentarer

5 thoughts on “Byttet rus med sukker

  1. Tom, det var algorytmene som gjorde at bloggen din kom til meg – jeg visste ikke hva det var inntil mann min sa det. Så nå er jeg takknemlig for dem “algorytmene” altså hehe. Nå er jeg topptilhenger for det er ikke den ting du legger ut som jeg ikke vil prøve. Jeg er så ydmyk, stolt og takknemlig for din ærlighet og takker deg for å være så åpen. Du er viktig. Du viser at det går an å reise seg fra det mørkeste og ta en kamp man ikke trodde var mulig. Jeg er på samme reise, derfor inspirerer du. Jeg har to sjeldne kokebøker som er så gamle og flotte. To bøker jeg ikke vil selge eller gi til loppemarked, men gi til en ildsjel som fortjener dem. Jeg fikk ikke sove i natt og tenkte du er den ildsjelen. Ønsker en god jul til deg og familien og takk igjen fra meg 🙂 <3

    1. Hei og takk for det😃Ja, den algorytmen er grei innimellom den🤣Takk for mange snille ord☺️Du må ikke gi vekk gamle kokebøker da, er ikke det koselig og ha selv da😃Lykke til på din reise også💪Om det er noe, så send melding til siden min. Bare jeg som leser de😃

  2. kjenner meg igjen på å bruke mye sukket, da jeg sluttet med rus. Holdt på å utvikle diabetes, men klarte å slutte med altfor mye sukker. Gikk.kraftig ned i vekt og slapp å utvikle diabetes. Du har noen fine og ærlige delingen, som jeg følger med på. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *