Da jeg tok fagbrevet

Categories Blogg

Det er litt over 19 år siden jeg tok fagbrev som kokk. Det var bittelitt utfordring rundt hele greiene. Så jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om det. Var Kokkefruen og jeg som pratet om dette litt tidligere i dag, og da kom jeg på at det har jeg ikke fortalt dere.

Vi skal tilbake til 2004 her. Fra november 2003 til august 2005 sonet jeg en dom i Skien fengsel. Og da jobbet jeg på kjøkkenet der. Lærlingtiden var jeg ferdig med før soning, men hadde ikke tatt fagbrevet enda.

Så da fikk jeg ta fagbrevet i fengsel. Ja, jeg er ikke den første som tar fagbrev som kokk i fengsel. Men jeg var den første som noen sinne tok fagbrev som restaurantkokk i et norsk fengsel. Er bare fagbrev som institusjonskokk man får der. Om noen har gjort dette etter meg, vet jeg ikke.

Datoen for fagprøve ble satt til 12 oktober. Faktisk dagen etter eldstejenta her i huset ble født. Dette var jo 15 år før Kokkefruen og jeg møttes da.

På den tiden var jeg sammen med min sønns mamma. Vi traff hverandre i fengselet, skjønner dere. Dagen før fagprøven fikk jeg sitte alene på et kontor i fengselet og lese/forberede meg. Jeg hadde jo kun mine skolebøker, og hadde ikke tilgang til internett. Om ikke hodet mitt var fullt nok av mat den dagen, så gjorde også min daværende kjæreste det slutt. Av alle dager, så valgte hun denne dagen.

Da gikk jo all konsentrasjon ut av vinduet. Og en annen ting som gjorde ting verre. Jo, det var at jeg var tom for røyk. For alle som røyker eller har røkt, vet hvor viktig den røyken er under stress.

Ja, man føler at man får roet nervene. Det fikk ikke jeg gjort. Dagen for fagprøve var her, og jeg fikk ikke morgenrøyken eller tre før start.

Jeg fikk aldri roet nervene og pustet ut. Nå var alt bare et stress. Kjæreste hadde gjort det slutt, ikke hadde jeg røyk, og jeg var så nervøs for denne prøven.

Jeg lagde en treretters middag, som jeg ikke helt husker nøyaktig hva var. Det var to innbakte lammefilet til hovedrett husker jeg. Så trur jeg det var en type vaffel med is og marengs til dessert. Forrett husker jeg ikke.

Det var en lang og nervepirrende dag, men jeg kom meg gjennom dagen. Og jeg besto fagprøven🥳

Det var kanskje en utfordrende oppkjøring til dette fagbrevet, men under press og stress. Da jobber jeg godt. Og sånn er det for de fleste kokker.

Min sønns mor og jeg ble i sammen igjen etter noen uker. Om ikke, hadde jo ikke guttungen blitt født i 2006.

P.S: Som mange av dere vet, hadde jeg et annet etternavn på denne tiden. Noe dere ser på fagbrevet under her.

17 kommentarer

17 thoughts on “Da jeg tok fagbrevet

  1. Jeg synes fagprøve var så skummelt, og hadde ikke troen på meg selv. Så måtte mote meg opp fra 2011 til 2019 før jeg turde å ta den.
    Men det skulle vise seg å være en av de morsomste dagene jeg har hatt på kjøkkenet 😁
    Jeg jobber visst også best under press. 😅😅

  2. Veldig bra at man kan ta fagbrev i fengselet
    Men visste du at den første som tok fagbrev som kokk i Skiens fengsel fikk victorinoks knivsett av inspektøren dette var i 1994 altså for 29 år siden
    Og du har helt rett da var det kun fagbrev som institusjon kokk man kunne ta😊

    1. Ja, jeg fikk ikke noen kniver akkurat😂Skulle gjerne hatt en slik koffert, er jo svindyre

  3. Så det knivsettet koster i dag nær 7000 kr
    Ble nok gitt pga det var første gang noen tok fagbrev der
    Det ble jo en del avisoppslag om det også
    Er ikke helt sikker på at den som tok fagbrevet var like komfortabel med det😂
    Knivsettet er like fint i dag og blir hyppig brukt😊

    1. Så bra da😊Ja, det er kniver man har resten av livet det der😊Har to kniver fra victorinox.

  4. Ja gift med han som gjorde det mulig for innsatte på kjøkkenet i Skien kretsfengsel til å ta fagbrev,koselig å se hvor flinke dere er

  5. GODT JOBBA! Du har nok fått en følgesvenn, som sitter på skulderen din du også. Han heter Alsheimer Ligth😂. Han sitter stadig på skulderen min også…🥺🥺..
    Men dette har du fortalt litt om tidligere, eller har jeg DRØMT🤔? Uansett så er det bare å ta av seg hatten, og bøye seg i melstøvet, for hva du/dere har vært i gjennom, tidligere i livet😊😊🌹🌹

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *