Heimengården i Porsgrunn

Categories Blogg

Tidligere i år var det en storbrann i Porsgrunn. Og det fikk meg til å tenke tilbake på en annen brann.

Vi skal 20 år tilbake i tid, og rett over veien for Meierigården. Der sto det en gammel bygning som huset et diskotek, kontorer og en butikk. Dette var Heimengården, og diskoteket het da Verftet. Det har vært forskjellige uteplasser i denne bygningen. I denne historien skal vi altså 20 år tilbake i tid.

Jeg jobbet på dette diskoteket da det brant. Og dere kan gjette tre ganger på hvem som først fikk skylden for dette.

23. oktober, 3. november, 3. desember, 8. desember og 16. desember brant det i denne bygningen. Den siste brannen 16. desember var spikeren i kista for bygningen.

Dette innlegget er ikke for å henge ut noen, for mannen som ble dømt for dette. Bor i samme kommune som meg nå.
Jeg vil fortelle min historie. Jeg har også noen utklipp fra nyhetene med. Som for eksempel dette👇🏼

Jeg jobbet altså på dette utestedet. Jeg hadde brukt flere måneder på å pusse opp dette diskoteket den sommeren. Jeg var ansatt som vaktleder. Og hadde ansvaret for barpersonalet. Jeg hadde også lagd alle brannrutiner for diskoteket. Ja, som dere skjønner. Gjorde jeg ganske mye der.

Etter og ha brukt hundrevis av timer der på oppussing. Så syns jeg det var blitt skikkelig bra der.
Det ble et veldig kult diskotek, men det var ikke lenge det var åpent før første brannen skjedde. Og det var i åpningstiden, det var heldigvis ikke mange gjestene der da. Det brøt ut brann på loftet. Jeg satt i diskoteket og pratet med noen jenter da dette skjedde. Rett før brannen oppstå, var sjefen min på loftet. Sjefen som senere ble dømt for brannene.

Brann nummer 2 endte med at jeg ble sendt i arresten. Og rett over i varetekt i Skien fengsel. I mens jeg satt der, brant det hele tre ganger til.

 

Da sjefen min ble arrestert etter og ha blitt fanget opp på skjult kamera. (Kamera var plassert i bygningen på andre siden av veien som brant i år) så kom politiet til fengselet for å snakke med meg. Og de fortalte at de hadde arrestert noen for brannene. De fortalte også at de visste ganske fort etter jeg ble arrestert, at det ikke var meg. Men de kunne ikke ødelegge etterforskningen, så de gikk ikke ut med dette. De beholdt meg fengslet, for å kunne ta sjefen min. Noe de heldigvis gjorde til slutt.

Jeg satt en måned i varetekt for noe jeg ikke hadde gjort. Og siden jeg allerede satt i varetekt, så kunne de like godt overføre meg til soning. Ja, for jeg hadde en dom jeg skulle sone. Og hadde ventet over tre år på den.

Så her har dere min historie bak diskotekbrannen i Porsgrunn for 20 år siden.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *