Stolt av mannen min

Categories Blogg

Gjesteinnlegg fra Kokkefruen

I dag markerer vi en stor dag i kokkehuset. En som egentlig er viktigere å markere enn en fødselsdag. I dag har nemlig Tom Martin vært rusfri i 12 år 🥳🥰

Vi var på to veldig ulike steder i livet i høsten 2011. Jeg var en travel småbarnsmor, jobbet fullt som kontaktlærer på 8.trinn, aktiv i lokalpolitikken. Han var rusmisbruker og hjemløs. Kan hende vi gikk forbi hverandre i Porsgrunn, uten å legge merke til hverandre. For vi tilhørte to veldig ulike verdener den gang. Likevel skulle denne seinhøsten 2011 bli et vendepunkt i begges liv. For min egen del hadde jeg tøyet strikken for langt, kombinert med trigging av traumer, og kræsja i den berømte veggen så det sang. Så da begynte mine første forsøk på å få hjelp, etter at jeg egentlig hadde tenkt å avslutte alt denne novembermåneden. Men det er en annen historie.

Samtidig ble et ungt par i Porsgrunn tvangsinnlagt på avrusning. Uten denne innleggelsen, hadde ingen av oss vært der vi er i dag.

At Tom Martin har en vilje av stål, når han setter seg noe fore, er ingen hemmelighet. Og jeg tror det var dette som reddet han og Guro den gangen. Og som holdt han oppe i årene som fulgte. Han er ufattelig sterk, mye sterkere enn han tror selv.
I tillegg har han et stort behov, og talent, for å legge seg planer, for så å gjennomføre dem. Dette kom nok også godt med, også på livets skyggeside, når han skulle komme seg ut av det.

Da jeg møtte Tom Martin for første gang i 2019 tok det noen dager før han turte å fortelle om sin fortid med rus. Men jeg visste det allerede. For selv om jeg aldri har drevet med rus selv, har vi begge opplevd livets mørkere sider. Takes one to know one. Og hans fortid som rusmisbruker kunne ikke ha brydd meg mindre. Han var ikke den personen lenger, han var seg selv og han var definitivt MIN person. Min andre halvdel. Den som manglet i livet mitt. En puslespillbrikke som endelig falt på plass. Jeg hadde jo selv strevet i mange år for å komme meg opp av grøfta. Og vi var begge på god vei for å starte et nytt og bedre kapittel i livet. Og det finnes ingen bedre måte å gjøre det på, enn sammen med en som “løfter deg” ❤️

“Sammen er vi sterke” og “sammen er vi best” er uttrykk vi har brukt ofte, for de er så sanne!

Jeg har blitt spurt tidligere, om jeg er redd for at han skal begynne å ruse seg igjen. Og svaret er et rungende nei. Absolutt ikke! Det livet vet jeg at han aldri vil tilbake til. Han hatet det så inderlig.
Å gå fra hjemløs rusmisbruker til den han er idag, lykkelig gift, fantastisk (bonus)pappa, få bruke kreativiteten sin på sin store lidenskap mat. Det er virkelig et annet liv. Og det å klare å snu livet så totalt, krever virkelig vilje og karakterstyrke!
Som jeg sa til journalisten her om dagen, Tom Martin ER virkelig en solskinnshistorie 🌞 Og jeg er så uendelig, ufattelig stolt av han 🥲🥰

Så dagen i dag skal feires! Hurra for vår alles kjære Tom Martin 🥳🎂🥂🎉

25 kommentarer

25 thoughts on “Stolt av mannen min

  1. Det er virkelig en stor og krevende jobb å komme seg ut av narkotikaens helvete. All respekt til Tom! Så godt at dere klarte å komme dere opp og videre sammen. Hurra for kjærligheten og alt dere har fått til sammen.
    Ønsker dere masse lykke til videre i livet! Sammen er dere sterke. ❤️👏👏👏❤️

  2. gratulerer til dere begge.Det var nok “guds lykke” at dere traff hverandre. Dere gjør hverandre gode. skjønner godt at du er stolt av ham.han er jo stolt av deg også. Jeg blir varm helt inn i hjerterota av å høre denne historien.Jeg har aldri vært borti rus.Men jeg hadde en supersnill bror som var narkoman.Han døde for noen år siden. jeg ønsker dere all lykke som finnes. Dere er rause og gode.💜

  3. Må bare si at Tom er et utrolig flott menneske og en god rollemodell for andre som sliter. Og du er ei flott menneske du også som går/står ved han side. Dere er flotte mennesker 🥰

  4. Så utrolig godt å lese dette!😀Lykke til, begge to, og gjerne sammen! Egentlig ønsker jeg alle mennesker alt godt, men mennesker som må kjempe for lykken ønsker jeg skal komme først i køen til lykken!

    Heidi, har du en egen blogg, hva heter den i så fall?

    1. Tusen takk for pene ord!
      Har ikkje egen blogg, dessverre. Hadde egentlig vært gøy, så leker litt med tanken 🤭

  5. Jeg blir rørt til tårer for deres kjærlighet og styrke. To som sammen er blitt til et stort hjerte. Jeg følger blogger’n og kokkefruen med stor glede og beundring❤️Alt godt for fremtiden💃🕺🏽

  6. Stor stor respekt for dere begge og ett hurra for at dere fant hverandre🥰det er veldig tydelig at dere passer sammen og utfyller hverandre🤗og at dere kan støtte hverandre i stort og smått❤️💙
    Jeg tar av meg hatten for Tom idag. Vilje og styrke.
    Og som dere sier: Den beste ingrediensen er kjærlighet💞
    Det beste til dere i framtiden.

  7. 1000 ganger hurra for dere. Takk for super gode oppskrifter, tips og knakende interessante innlegg. Ønsker dere all den glede og Lykke🥰
    Hilsen Cilla i Danmark

  8. Er så stolt av dere begge to💐 Sterkt å lese. Dere støtter hverandre i tykkt og tynt ❤️💙 Dere har respekt for hverandre, noe til etterfølgelse 🥰
    Lykke til videre🥰

  9. Det er ikke ofte jeg legger igjen en kommentar her på bloggen ( men oftere på tryneboka😉), men nå synes jeg det var på sin plass.
    Som jeg tidligere har nevnt flere ganger, så er det bare å ta av seg hatten og bøye seg dypt ned i (mel)støvet. Nå som du også har fortalt litt om deg selv, så ser jeg at dette også gjelder for dere begge. Veggen som du nevner, kjenner jeg dessverre altfor godt til (har møtt den flere ganger, men har heldigvis unngått totalhavari)
    ♥️lig lykke til videre til dere begge to og alle i den samme “stilling “

  10. jeg er med på hyllesten, har sagt det veldig ofte han er en kriger og glad dere fant hverandre.😀💙❤️sammen er dere gull 😀👍🌹🇧🇻🇧🇻🇧🇻🌹

  11. Dere er to flotte folk, begge to 🙂 Glad for å ha møtt dere, og blitt litt kjent. Dere virker sterke og tøffe begge to, og fortjener det flotte livet dere har skapt sammen <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *