Er ikke skapt for å holde meg i ro

Categories Blogg


Å holde seg i ro når man må, er vanskelig. Det føles mer som plikt, og plikt er ikke gøy. Jeg er utrolig dårlig på å holde meg i ro. I hvert fall når jeg må. Nei, jeg har ikke ADHD. Jeg liker bare å kunne gjøre noe, når jeg vil. Ligger jeg på sofaen og kokkefruen begynner med husarbeid. Føler jeg meg lat, og spretter opp for å hjelpe til.

Bakdelen med det, er jo at jeg bruker lengre tid på å bli frisk. For eksempel etter 17.mai i fjor. Da hadde vi lagd 230 liter lapskaus til 17. mai-feiringen🇳🇴Alt av grønnsaker ble skrelt og kuttet for hånd. Det førte til senebetennelse i høyre arm. Den var nesten helt ubrukelig. Men jeg måtte også ta vedhogsten etter det. Holde en vibrerende motorsag var ikke mye godt. Men kunne ikke ta tiden jeg trengte til hvile. Så da sleit jeg i nesten 2 måneder med armen. Ja, er jo min egen dumhet da. Men jeg klarer ikke holde meg i ro.

Kan tenke dere hvor ille det var når jeg byttet hofte for noen år siden. 6 uker på krykker liksom. Ikke lage mat eller gjøre noe. Bare trene hofta opp igjen. Ja, det gikk jo veldig bra…not😂

Da jeg jobbet på Mathuset i Porsgrunn for 4 år siden. Hadde jeg så vondt i ene benet. Det ble helt ødelagt etter 320 000 skritt i desembermåneden. Ja, jeg hadde skritteller. Romjul og nyttår måtte jeg stå på en fot å lage mat. Det gikk en stund, men ble bare verre og verre. Det var dessverre da jeg måtte innse at min kjøkkentid var over. Jeg har ikke kropp til det kjøret lengre.

I går hadde jeg et bittelite uhell på kjøkkenet. Jeg mistet knivbladet fra foodprosessoren, og det traff selvfølgelig en tå.

Så uflaks kan man ha. Kuttet var dypt og blødde voldsomt. Istedenfor å reise 45 minutter til legevakta, og forstyrre de i arbeidstiden. Lappet kokkefruen meg sammen. Fikk stoppet blødning ganske fort, og fikk stripset og teipet tåa sammen. Måtte ligge ganske så lenge i ro etterpå. Går på blodfortynnende, så greit at det ikke begynte å blø igjen.

Middagen skulle være kjøttpudding. Ja, var jo det jeg skulle med foodprosessor. Istedenfor ble det blodpudding. Nei da, middagen utsatte jeg til i dag. Fikk heller servert karbonader og egg av kokkefruen.

Jeg fikk nesten sett en hel sesong av en serie i går kveld da. I dag er jeg bedre. Går greit nok på foten, så da holder jeg meg ikke i ro.

Jeg må jo få lagd kjøttpuddingen…uten blod da. Og har litt baking på planen. Jeg får ta det litt langsomt, så jeg ikke belaster foten for mye. Prøve og IKKE miste kniver eller andre skarpe objekter. Er vel nok at jeg mangler noen fingre fra før vel. Min største utfordring, blir og ikke treffe bordbein eller stolbein med tåa. For er utrolig dyktig på det feltet🤣

Lag dere en fantastisk dag🥰

2 kommentarer

2 thoughts on “Er ikke skapt for å holde meg i ro

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *