Fredag den 13

Categories Blogg

Fredag den 13 er en fredag lik alle andre fredager. At fredag den 13 skal bringe ulykke, er bare gammel overtro. En overtro lik mange andre, som stammer fra blant annet Bibelen.

Du har sikkert blitt opplært til at fredag den 13. er en ulykkes dag, og at tallet tretten er et ulykkestall. Både dagen fredag og tallet 13 hver for seg har vært regnet som et tegn på ulykke i ulike religioner og kulturer siden tidenes morgen.

I både kristendommen og fra norrøn mytologi er det flere historier som knytter tallet til ulykke.

Jeg har like mange ulykker på denne dagen som alle andre dager, merker ingen forskjell. Tåa treffer bordbein like godt i dag som alle andre dager. Jeg snubler akkurat som andre dager, og er like klumsete som jeg alltid er. Det har ingenting med dag eller dato å gjøre.

Akkurat som å gå under en stige, krysse gaten når det kommer en svart katt eller å knuse et speil, tror mange at fredag den 13. bringer ulykke.

Mange bygninger er bygget uten å navngi den trettende etasjen, og på enkelte flyplasser er det ingen gate 13. I stedet er det en port 12B.

I Formel 1 er det ingen bil nummer 13. Noen fly har heller ikke en rad tretten. En gang vi dro til Bulgaria på ferie, fikk vi billetter der det sto rad 13. 13 var så strøket over med en svart tusj. Og de skrev 14…ja, ja…vi landet trygt i Bulgaria uansett.

I norrøn mytologi kan tallet 13 som ulykkestall spores til historien om Balders død. 12 guder er invitert til fest i Valhall. Loke, som ikke egentlig er en gud, men av jotunslekt, er ikke invitert.

Likevel bestemmer Loke seg for å dukke opp og de er nå 13 stykker til stedet. Loke forårsaker så Balders død, og tallet 13 er fra nå av et ulykkes tall i norrøn mytologi.

Den siste nattverden fant sted skjærtorsdag. Det var 13 gjester til bords inkludert Jesus. På langfredag ble Jesus korsfestet etter å ha blitt forrådt av Judas.

Da bibelen ble publisert og patriarkatet tok over, ble det starten på overtroen om at fredag den 13. var en ulykkesdag. Det var nemlig ulykke å ha 13 gjester til bords.

I tillegg ble fredag ansett som en dårlig dag fordi Jesus ble korsfestet på en fredag og Eva skal ha gitt Adam det “giftige” eplet på en fredag.

Fredag er, i følge kristendommen, syndens dag.

De har jo litt rett der da. Jeg har nok syndet veldig mye på fredager opp igjennom livet. Ja, masse på lørdager også. Fredag og lørdag må jo være de to dagene det syndes mest trur jeg.

Fredag den 13. har ikke alltid vært en syndens dag.

13 har faktisk vært et hellig tall. Spesielt for kvinner. Men fredag var også en dag som ble holdt hellig.

Egentlig var fredag forbundet med lykke for menneskene som levde i tiden før kristendommen fikk fotfeste. Mange valgte denne dagen for å gifte seg på. I romersk mytologi var nemlig kjærlighetsgudinnen Venus – Frigg og Frøyas likesinnede – navneopphavet til den sjette dagen i uken.

Fredag var også en dag for å omfavne vår sensualitet og seksualitet, og kreative livskraft (også kalt shakti).

Du skjønner, vi brukte å leve i en verden hvor det feminine ble æret og feiret. Både fredager og tallet 13 ble holdt hellig. Det symboliserte flaks, lykke og rikdom.

13 er faktisk mitt lykketall. Og det har jeg hatt i alle år. Fredag den 13 har jeg fått penger mange ganger gjennom livet. Og andre positive ting har skjedd på denne dagen. Min sønn er født den 13 for eksempel.

Lucia er også født den 13, gikk ikke så bra for henne da. Men hun ble en helgen og tusenvis feirer henne 13 desember hvert år. Og hun har fått egne gule katter. Så det er jo veldig positivt.

Nei, jeg er ikke veldig overtroisk av meg. Jeg har heller ingen kristen tro, men jeg trur det finnes mer mellom himmel og jord enn vi vet.

Hva mener du om fredag den 13?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *