Potetferie på gården

Categories Blogg


Høstferien ble tidligere kalt potetferie. Den ble innført som et tiltak for at skolebarn og -ungdom skulle hjelpe til med innhøstingen av poteter.

Vi sier fortsatt potetferie her i heimen. Noe ungdommen ikke er helt med på alltid. Yngstejenta bruker å si: «er ikke jeg som har valgt å bo på gård» eller «er dere som vil ha grønnsaker, ikke jeg» Så da er jo lista lagt da😂

Potetferien her på gården har ikke så mye med poteter å gjøre. For grønnsakene ordner jeg som regel selv, er jo ikke så mye det er snakk om. Syns ennå det er litt for varmt i kjelleren, så skal drøye potetene litt lengre.

Nei, her på gården er potetferie brukt til noe annet. Veden skal inn i kjeller og vedskjul, alt av utemøbler skal inn, sykler, blomsterpotter og pynteting skal ryddes inn etc etc…

Så det er vår potetferie-tradisjon. Og i dag setter vi i gang. For etter værmeldingen å dømme, så er dette dagen det må gjøres.

Akkurat nå når jeg skriver dette, er klokken 06.30. Og det er enda mørkt og kaldt ute. Ungdommen skal få lov å sove litt lengre først. Om ikke blir det mye surmuling, og dagen blir ødelagt for flere av oss😂

Jeg får spise litt frokost og pusle litt inne før jeg vekker de. Så får vi se hvordan dagen går, vi må bli ferdig i dag.

10.30 gikk jeg ut og begynte. Fikk inn utemøbler og sykler. Så fjernet jeg plater fra veden og gjorde klart der.

11.30 måtte jeg inn å mase på de andre. De kom ut og satte i gang. Heidi tok traktortjeneste, da får hun sitte litt. Den sure vinden i dag er ikke god for hennes ledd. Ja, for vinden kjente man godt i dag. Litt sol hjalp litt på moralen heldigvis.

Ungdommen satte i gang med veden. De fylte i skuffa på traktoren. De var glad de slapp å ta bruke trillebår for å frakte ved i år. For det gjorde de i fjor😂

Heidi tippet veden oppe ved huset. For må ha noe ved i kjelleren også. Ikke alltid man orker å gå til vedskjulet på vinteren. Dårlig vær eller om man er i dårlig form. Da er det greit og ha litt inne også. Jeg kastet veden inn vinduet, så sprang jeg inn og stablet. Det ble mye trim på han gamlefar. Ja, jeg trenger jo det da. Greit å strekke litt på den runde formen, så den blir litt mindre oval.

En stor del ble kastet i vedskjulet også, og en del skal til svigers.

Ungdommen har gjort en kjempe jobb i dag. De er veldig flink så fort de kommer i gang. Er den komme i gang greia som innimellom tar litt tid. Så utrolig stolt over de i dag❤️

Nå er veden i hus, og utemøbler er på låven. Litt pynteting og potter igjen, men det tar noen minutter. Orker ikke det i dag, for nå må jeg lage middag.

Ønsker dere en strålende dag videre🥰

1 kommentar

1 thought on “Potetferie på gården

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *