Slafse, smatte og slurpe!

Categories Blogg


Ja, vi har alle hørt det. Noen som slafser, smatter og slurper når de spiser og drikker. Det er nesten like jævlig å høre på som negler mot en krittavle. Da kan man ha misofoni. Hva er misofoni lurer vel du på da. Personer med misofoni er overfølsomme for vanlige lyder. Eksempler på lyder er andre menneskers smatting, tygging, pust og snufsing.

Reaksjonen kan være fysisk eller følelsesmessig, og kan lede til at personen med misofoni kjenner seg satt ut, hjelpeløs eller fastlåst i situasjonen. Jeg er nok ikke helt der, uansett hvor irriterende det er å høre på. Kokkefruen derimot, hun har 100% sikkert misofoni.

Vi har mye av dette i heimen😩Vi har ungdommer som gjør dette hele forbanna tiden. Noen spiser potetgull med munnen åpen. Noen slurper når de drikker brus. To slurper i seg suppe. Og en slafser og smatter uansett hva de spiser.

Jeg kan sitte i stua og høre slafsing og smatting fra spisebordet 5 meter unna. Hele forbanna måltidet. Uansett om det er brødskive eller kake.

Sitte rundt stuebordet og spise godteri en lørdagskveld med ungdommen, kan rett og slett være litt tortur. Koselig at de vil sitte med oss gamlinger da, men smatting når det spises godteri….det er mindre koselig. Ja, vi har nevnt det flere ganger.

Og hvorfor må det slurpes når det drikkes kald brus fra boks eller glass? Er de redd for frostskade eller…ja, for det er jo ikke for at den er for varm. Slik som det er med suppe for eksempel. I sommer når guttungen og jeg satt ute og drakk brus måtte jeg nevne dette. Tenkt om han sitter med gutta og drikker øl fra boks(om noen år) så skal han slurpe på hver eneste slurk. Det kan fort irritere de andre, det er garantert! Han var jo enig i det da, men han gjør det fortsatt innimellom😂

Mange av dere husker vel tilbake til foreldre eller besteforeldre, som slurpet i seg kaffe fra t-fatet til kaffekoppen. Ofte med en sukkerbit i munnviken. Det ser man eller hører man ikke lengre heldigvis.

Å sitte på kafé, i en kantine eller på en restaurant å høre noen smatte og slafse på nabobordet. Det kan ødelegge hele måltidet. Jeg bruker å være ganske flink til å sperre ut slike lyder, men ikke alltid man klarer. For alle slafser og smatter på forskjellig måte. Noen er verre en andre.

Her hjemme syns jeg dette har blitt så mye verre det siste halve året. Hvorfor slafser, smatter og slurpes det mer nå en før. Kan ikke huske at det var slik i fjor for eksempel.
Det er faktisk så ille innimellom at Kokkefruen må gå ut av rommet, eller sette seg med lydbok og HØYT volum for å overdøve smatting.

Hvordan skal man få de til å slutte med dette? Noen ideer? Det er jo en ting at de gjør det hjemme, men hva sammen med venner, kjæreste eller begivenheter der mange er samlet. De hører jo ikke dette selv tydeligvis, for da hadde de kanskje prøvd å la vær. Er man ops på det, så konsentrerer man seg ofte mer om og ikke gjøre det. Men da kan man også bli nervøs for å gjøre det sammen med andre. At de rett og slett lar vær å spise. Ja, for dette kan jo slå begge veier.

Jeg lager sikkert enkelte lyder når jeg spiser jeg også. Ikke alltid det er med meningen da, noen lyder dukker bare opp innimellom. Da mener jeg ikke stønning og nytelsen jeg kommer med når jeg spiser min egen fantastiske mat. Men mer lyder av svelging for eksempel. Ja, for sånt kan man jo ikke noe for. Smatting og slurping derimot, det gjør jeg ikke. Har det noe med oppdragelse og bordskikk å gjøre trur dere?

Hva syns dere om slafsing, smatting og slurping? Bryr det deg i det hele tatt, eller har du kanskje misofoni?

4 kommentarer

4 thoughts on “Slafse, smatte og slurpe!

  1. Hmmm,- joda, visse ting gjør at jeg grøsser, får en trang til å fysisk fjerne spiselige ting fra bordet! Slikt som harde drops, potetgull, peanøtter, rå gulrøtter, epler,- ja alt som kan knase! For du kan være 100% sikker på at noen vil knase på noe! Og egentlig er det jo uforskylt, for sprø ting skal være sprø, og da er det jo naturlig at det knaser! Bortsett fra drops, da! De skal man ikke tygge av fare for å ødelegge tennene! (Eller evt vennskap)

    Det er faktisk ikke ofte jeg hører smatting, slafsing etc men knasing derimot, hører jeg mye! Potetgull med åpen munn, og frukt/grønt som virkelig vet å lage lyd! 😱😱😱

    Og noen er bare fantastisk flinke til å tygge tyggis mens de prater, får på mirakuløst vis luft inne i tyggisen, som da lager små bobler som smeller mens de tygger, og noen smeller med tyggisen med vilje! Grusom lyd! 😱

    Jeg har tinnitus i massevis, men heller det enn knasing! 😱🤪

  2. Det er helt ufyselige lyder – for meg. Andre som som ikke reagerer på det, hører det kanskje ikke heller da det ikke betyr noe. Uansett så tror jeg de fleste føler det ubehagelig, så jeg håper virkelig du og kokkefruen sammen klarer å få ungdommene deres til å forstå dette. Det kan bety mye senere i livet. Det er det med å være bestemt uten å være sint – og begge foreldre må være enige. Lykke til med jengen 🙂

  3. Jeg prater hele tiden når jeg spiser. Hører derfor ingen verdens ting av lyder rundt bordet.. så da så 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *