Hyttedagbok. En koselig hyttetur

Categories Blogg

Hyttedagbok

Tirsdag ankom vi hytta klokken 17. Da var det bare å pakke opp pikkpakk med engang. Etter tradisjon tro, må man åpne en øl med en gang. Kan ikke bryte tradisjoner. Tenk om man ikke gjør det, så blir det en dritt-tur. Hvem tør da ta sjansen på det. Været er nydelig i dag. Kaldt inni hytta, så der måtte vi fyre opp med en gang.

Etter en halvtime med avslapping og å la skuldrene senke seg, måtte vi ha litt mat. I dag hadde jeg lyst på en skikkelig cowboygryte. Chilibønner, tomatbønner, kidneybønner, mais, chili og bacon. Dette er en nydelig middag som varmer på kjølige kvelder.

Etter middag ville jeg rekke å fiske litt før det ble mørkt. Tidlig mørkt på denne tiden. Skal også sette et lite garn. Kanskje man kan få et par ørret til lunsj i morgen, hvem vet.

Klokken var 19 da jeg kom meg på vannet. Heidi og Cian ble igjen på hytta. Jeg fikk satt et lite garn, så tok jeg noen runder rundt vannet med fiskestenger. Det ble jo ikke noe fisk som vanlig. Etter en time begynte det å bli mørkt og kaldt. Disen seig utover vannet, og den var kald.

Tilbake på land var det en varm hytte som ventet, det gjorde godt. Er jaggu kjølig på kveldene nå. Off, gruer meg til vinteren. Ikke glad i vinter. Det beste med vinteren er 24-25 og 31 desember. Resten er bare tull spør du meg. Kaldt, mørkt og glatt.

Det var mindre høstfarger her oppe en jeg trudde det skulle være. Tenkte å ta noen fine høstbilder, men må nok vente litt til før de fineste fargene kommer. Neste tur opp hit kanskje, da er vi jo i oktober.

Vi drar som regel på hytta når ikke ungene er hjemme. De er jo bare hos oss annen hver uke.

I morgen skal Heidi på bærtur. Se om hun finner litt tyttebær. Må jo ha litt i fryseren, og litt til likør.

Klokken 21.30 var vi allerede trøtte. Varmen i hytta og restene av cowboygryta hjalp ikke på. For tidlig å legge seg, så sitter litt ute. Orker ikke fyre opp Bål Gunnar i dag, venter til i morgen. Er helt stjerneklart ute i kveld. Litt vanskelig å få på bilder, men dere skulle sett det. Helt nydelig og uten lysforurensning.

A-menneske som jeg er var jeg i seng innen klokken 23.

Onsdag

Våknet klokken 06 i dag. Kaldt i hytta, så måtte fyre opp med en gang.

4 grader viste tempen ute. En tykk tåke lå over hele tjenna. Skikkelig rått og kaldt.

Da var det bare å koke litt kaffe på gassen og hive innpå litt varm kaffe. Sola er på vei opp også. Nei, ikke Heidi jeg snakker om. Den på himmelen mener jeg.

Kopp nummer to måtte jeg ta med meg inn hytta. Ikke vant med slike kalde temperaturer ennå. Så litt varme fra ovnen gjorde godt. Var allerede 27 grader inni hytta etter at ovnen har brent i 30 minutter.

Kjørte akkurat en bil forbi her oppe. Det skjer ikke ofte, er nok jaktlaget som skal ut en tur. Får holde oss ved hytta noen timer da. Syns det er litt gøy når vi hører bikkjer i los. Cian reagerer ikke i det hele tatt. Kanskje han skjønner på bjeffa at de er i arbeid. Ikke godt å vite. Vanlige bjeff reagerer han jo på.

Jeg må vente litt før jeg tar opp garnet. Tykk kald tåke, kan jo kjøre meg bort på vannet. Nei da, ikke store vannet akkurat. Men greit å kunne se hvor man er uansett. Vil ikke garn eller tau i propellen.

Så får bare nyte kaffen min så lenge.

På utedo skjer som som vanlig ikke en dritt. Utenom utsikten, så er ikke det noe å trakte etter. Selv om utsikten i dag var litt begrenset. Jeg har jo heller ikke telefondekning her, som Heidi har.

Men sitter her da og hører på en bikkje i los rett her borte. Det gikk ikke mange minuttene fra de kom til det var full rulle.

Syns også at det er rart at nøtteskriker varsler at det er noen i skogen. Litt smør på flesk når man hører bikkja på lang vei. Har hørt historier om jegere som har blitt så forbanna på nøtteskrika at de har skutt den. Den avslørte alltid når det var jegere som lusket i skogen. Å skyte en nøtteskrike bringer ulykke for jegeren. Han vil ikke få fangst på årevis. Gammel folketro det. Om det stemmer, vet jeg ikke.

Klokken tikker mot 08, må vel ut å hente garnet. Håper på et par fisk i hvert fall. Hadde vært godt på brødskiven. Men det gjenstår å se, trua har forsvunnet litt denne sommeren. Helt elendig altså. Det er så lite vann i tjenna at fisken kommer ikke gjennom fra det andre vannet som er 50 meter unna. Elven gjennom er borte. Og kan hende at da vannet minket, så svømte de over til vannet som er mye større. Sånn for sikkerhets skyld. Nå vet jeg jo ikke hvordan fisken tenker, men sånn logisk sett. Hadde det nok vært det lureste av de.

Det kommer vel ikke som en bombe for noen, når jeg forteller at det ikke var fisk i garnet. Tok et par runder med stanga også. Fint i tåke og sol. Ble selvfølgelig ikke fisk da heller, men var jævlig kaldt.

På hytta sover de ennå begge to. Må vel stå opp snart, tid for frokost vel. Litt egg og bacon må til.

Så da lagde jeg litt frokost til oss. Og vekte Heidi med frokost. Her kunne jeg ha skrytet på meg at hun ble vekt med deilig frokost i dag, pga vi har vært sammen i 3 år i dag.

Men, det var hun som sa det med en gang hun våknet. Så det var litt dårlig av meg. Vi spiste frokost inne i dag. Jeg frøs litt etter og ha laget maten ute i 6 grader. Koselig å sitte litt inne også da.

Etter frokost forsvant Heidi og kaffekoppen bort på utedo og 4g dekning. Hørte hun ropte tilbake nå at jeg hadde 1.plass i dag også. Tre dager på rad folkens. Ikke verst til lille meg å være. Som bare deler min lidenskap med dere.

Kanskje en dag kan jeg tjene noe på denne bloggen. En sponsor eller to hadde ikke gjort noe. Så da kan vi både feire 3 årsdag i dag, og 3 første plasser på rad. Var rundt 8500 lesere siste døgn, uten at jeg har lagt ut noe nytt på to dager. I tall vil det si at over 30 000 personer har vært inne på bloggen de siste 3 dager. Litt surrealistisk for meg, at så mange leser det jeg legger ut. Evig takknemlig for det folkens.

Etterpå tok vi oss en liten varmetur i senga alle 3. Godt og varmt i hytta nå. Sola har også begynt å varme litt ute, så kanskje tempen kan stige litt. Vil ut å fiske litt mer, og da uten å fryse.

Er for dumt å kalle det fiske da, får jo aldri noe fisk. Vi kaller det tur med båten istedenfor.

Var en koselig tur på vannet. Kunne kaste jakka litt, for solen varmet godt. Kjente det kravlet litt over øye, hadde en hjortelusflue i øyenbrynet. Drit fluer de der altså. Ble ingen fisk, men mye kos.

På land ble det en lettvint lunsj med skinkestek og brødskiver. Glemte hele surkålen, kom på det da det var en bit igjen. Litt for sulten kanskje.
Etter lunsj tenke jeg det var lurt med en liten hvil. Strekke ut min lange kropp litt, det gjør godt innimellom. Blir mye sitting her oppe på hytta, både i båt og på utsiden av hytta.

Jeg sovnet vist som en stein og våknet 1.5 time senere. Trengte det sikkert da. Fortsatt fantastisk vær ute, sol og blå himmel. Er 18 grader, men litt trekk i lufta. I kveld må man vel fyre opp Bål Gunnar litt. Bålkos må man jo ha.

Men før det er det vel både litt fisking og middag. Akkurat nå prøve jeg å vokne litt.

Jeg presset noen runder rundt tjenna med stenger. Og fikk satt garn før kvelden. Så får vi satse på bedre lykke i morgen.

Nå er det vel tid for middag.

Ostepanetter, potet, løk, champion, kryddersmør og chili bearnaise. Det går vel greit i dag.

Potet, løk, champion og kryddersmør steker i form på grillen. Panetter på stekepannen. Enkel og grei mat på hytta.

Heidi plukket litt tyttebær, men den må vente til neste gang. Små og ikke moden. Så hun plukker litt blåbær istedenfor. Var ennå litt igjen av de.

Etter middag var klokken 18. Ikke så lenge før kvelden senker seg. I går var det mørkt litt etter klokken 20.

Jeg nådde litt mer fisking før kvelden kom. Nyte det siste av sol før den forsvinner. Batteriet til motoren har blitt ganske mye dårligere etter det var med i ubåten ned på bunn. Så vidt det holder noen timer. Ikke lyst å kjøpe et nytt til 1500 kr nå. Det får vente.

Skal jeg overraske dere med å si at jeg fikk fisk?

Da må jeg lyve, og det er ikke pent..

Nei, på tide at Bål Gunnar får flammer i vingene nå. Følte seg nok forlatt siden det ikke ble noe bålkos i går. Da må vi jo selvfølgelig ha litt i dag.

Det er så koselig å sitte i lille Rorbua vår med bål på kveldene. Gleder meg til den dagen vi får råd til å bygge den ferdig. Nå er det kun en ramme med presenninger rundt. Har funket fint i to år da. Ingen vind, ingen regn. Men et halvferdig prosjekt. Hvem har råd til å kjøpe plank i disse tider, ikke vi. Penger må vi bruke hjemme, ikke her på hytta. Alt fungerer som det er nå, så da får det bare vente.

Den heter jo selvfølgelig Rorbua siden jeg er nordfra, og jeg elsket Rorbua på tv. Fikk aldri gleden av å være der selv. Her blir det også fortalt dårlige vitser, tiss og bæsj humor, røverhistorier etc etc. Så da var jo Rorbua et passende navn.

Og som Rorbua i Tromsø, så er det ikke alt som skjer der man husker dagen etter.

Så mange gode ideer, planer…. boff.. Bare borte! Rart det der.

Vi gikk inn i hytta utpå kvelden. Satt der og hørte på litt musikk. Vi var i seng godt før midnatt. Kjenner godt at det er høst på kvelden. Sitter man ikke ved bålet, er det ganske så kaldt. Må vel fram med stillongs og lue snart.

Torsdag

I dag sov vi lenge alle tre. 08.40 sto vi opp alle sammen. Litt grått i dag og temperaturen er 8 grader. Nå må det et par kopper kaffe til, før jeg tar opp garnet. Greit å våkne litt slik at man ser hva man gjør. Cian bare fortsatte å sove ute han.

Det var akkurat så pass med strøm igjen, at jeg kom meg sakte over vannet og tilbake. Slapp å ro i hvert fall. Og jaggu var det fisk i garnet også. 4 stk på første 1.5 meter. Og flere ble det. Hele 12 ørret i varierende størrelse. Da vet jeg hva som blir middag hjemme i dag.

Da er det bare å pakke, rydde og spise litt. Så går turen hjemover til Lunde igjen. Er 1.5 times kjøretur fra hytta.