Hyttedagbok: Kokkefruen, bikkja og meg

Categories Blogg

Hver gang vi er på hytta, skriver jeg hyttedagbok til dere. I ord og bilder. Denne gangen er heller intet unntak. Dagboken skriver jeg etter hvert gjennom dagen. Tanker og opplevelser. Kan ikke skrive alt når jeg kommer hjem. For da husker jeg jo bare halvparten.

Torsdag 29 juni

Nå har vi måttet utsette hyttetur flere ganger pga bil. Bilen vår har vært 9 dager på verksted for å bytte hjullager. Vi har blitt lovt at den skulle være ferdig, nesten hver dag.

I dag lånte vi oss bil. Hentet nøklene til hytta og bommen. De lå i bilen som sto på verkstedet.

Vi pakket i bilen og var klare til å dra. Klokken 16.15 rullet Volvoen inn på gården. Da kom de fra verkstedet med den. Så bra da.

Da flyttet vi bare bagasjen over i den. Og kjørte 1.5 time til hytta. Vel framme litt før 18.30

Endelig tilbake på hytta. Lenge siden sist. Har liksom vært noe som har kommet i veien hele tiden. Pluss at vi har hatt mye å gjøre hjemme på gården.

Vi pakket ut og inspiserte hytten. Ingen tegn til mus, eller ødeleggelser. Kun noen stoler som var blåst ned fra terrassen ute.

Så var det fram med en øl. Dette er viktig så fort man kommer fram.

Etter litt avslapning, var det tid for mat. Og på hytta gjør jeg det alltid enkelt. Drar ikke bort for å hvile, og må lage masse mat. Nei, da blir det enkel mat. Som er fort å lage. Dagens middag ble wok og nudler.

Etter middag satt jeg meg i vannkanten med fiskestanga. En øl og Underberg på lomma. Det begynte å regne litt.

Såg noen vak, men det nærmeste jeg kom napp, var noe siv på kroken. Regnet økte på, så jeg tok en liten pause. Etter værmeldingen skal det regne hele kvelden og natta. Meldt fint i morgen da.

Nei, da får man bare nyte kvelden da. Under tak. Har heldigvis et par uteområder som er under tak.

 

Regnet tok en liten pause rundt klokken 21. Så benyttet sjansen for litt mer fisking. Heidi og Cian var inne i hytten. Slapper av med litt lydbok.

I morgen får jeg sjekke om båten er ødelagt etter isen i vinter. Som dere så sist gang i hyttedagboken, så lå den halvveis under isen. Jeg orket ikke det i kveld. Surt ute i båt når det regner uansett.

Utedoen hadde ingen flyttet inn på. Kun de faste edderkoppene og andre kryp. De er alltid der. Må slå seg fram mellom edderkoppspinn når man skal inn der. Dette er en tømmerhytte uten strøm og vann. Ingen luksus, så da hører utedo med.

Luksusen vår er naturen, vannet ved hytta, ingen mobildekning, dyr og fugleliv, stillheten… Ja, det er luksus i mine øyne. Akkurat det som er hytte etter min mening. Innimellom savner jeg litt strøm da. Høsten er veldig mørk. Og jeg har dårlig syn, spesielt i mørke. Så innimellom hadde det vært fint. Jeg har jo solcelleanlegg stående hjemme. Mangler kun panel, ellers har jeg alt. Bare ikke kommet så langt ennå. Og vet egentlig ikke om jeg vil heller. Strøm fører med seg andre ting. Da blir det router til Internett neste. Kanskje ungdommen hadde blitt oftere med da. For de klager fælt på det at det ikke er dekning her. Har dekning på fjelltoppen over hytta da. Så de bruker å gå dit. Nei, strøm fører fort med seg andre ting. Plutselig blir det toalett som går på strøm. Nei, fytti… Det går ikke! Så kommer vannpumpe. Så da har man plutselig både strøm, Internett og vann. Det var den kosen liksom.

Trur vi beholder det enkelt jeg.

Regnet fortsatte som meldt utover kvelden. Så jeg sitter under tak, og skriver i dagboken. Må vel få de to andre ut av hytta snart.

De kom ut til slutt. Cian først, og han var ikke fornøyd med regnværet. Sprang på do, så litt mat. Mat er viktig.


Vet dere hvem andre som trives under tak i regnværet? Jo, det er myggen. Og på tide med genser, for her er det mange som suger skikkelig i kveld. Og jeg har fast genser og cowboyhatt jeg bruker på hytta. Blir liksom ikke det samme uten.

For tiden er det bålforbud, selv om det regner litt. Så bålkos blir det lite av. Får kanskje fyre opp et t-lys. Vi er midt i skogen, så tar ikke mange sjanser da. Det er knusk tørt, og regnet trekker ikke ned i bakken. Satser på at det bedrer seg framover.

Vi ble sittende ute til midnatt. Da var det tid for tannpuss og senga.

Alle tre var ganske trøtte etter en lang dag.

Fredag 30 juni

God morgen.

Overrasket meg selv i dag. Våknet jaggu ikke før 8.20. Og det er litt uvant. Jeg er jo alltid oppe tidlig. Trengte nok litt søvn da. Regnet har gitt seg, men det blåser litt. Skal jo bli strålende sol i dag. I hvert fall på Yr. Nå er det først tid for masse kaffe. Heidi og Cian sto opp 10 minutter etter meg. Heidi overrasket med at hun ikke har pakket med seg bukse. De ble aldri puttet i baggen. Hun har shorts og pysj. Vi fant heldigvis en joggebukse i skapet her. Ikke brukt på 3 år. Reservebukse er greit. Det er nå 17 grader. Koser oss med morgenkaffe, og Heidi med kryssord.

Etter et par kopper kaffe, så fisket jeg litt. Tenk å være så heldig, at jeg kan fiske rett ved hytteveggen. Kun ned en liten skråning. Tenkte at det hadde vært godt med en ørret i panna til frokost. Med min fiskelykke, så er det mye å be om. Så langt i år har jeg ikke fått en eneste fisk.

Så da måtte jeg nøye meg med fisk fra tube på frokosten. Og litt skinkestek.

Nå var det tid for å inspisere båten. Den var halveis under vann. Vi dro den opp med bilen. Og fikk øset den.

Etterpå skøyv jeg båten uten igjen. Så dro vi på en kjøretur, for å hente en putekasse. Etter 30 minutter var vi tilbake. Da var det 100 liter vann i båten. Så er nok en stor sprekk i den. Så vi dro den på land igjen.

Da var det ingen båt plutselig. Må få lappet den da. Har en annen båt hjemme, som jeg tenkte og ta hit. Den er litt større og lettere en denne. Passer fint her oppe.

Tilbake på hytta tok vi en lett liten lunsj. Og så var det og sette seg på terrassen. Slappe av litt. Klokken har bikket 12, så da er det øltid. Venter alltid til etter 12. Så nå skal det bare nytes litt.

Tok noen kast med stanga, men det begynte å blåse friskt. Kastet ut sluken, så kom den tilbake til meg. Akkurat som en bomburang.

Heidi fikk på seg bikini og solkrem. Så rett ut på terrassen. Her skal det langtidsstekes. Avsluttet med et deilig bad etterpå.

I hele dag har en traktor kjørt fram og tilbake på veien her. Snakket med han i sta, da vi var med båten. Han skraper veien. Nå kom han forbi for sjette gang. De nye skogeierne tar veien litt mer seriøst. Disse Vestfoldeierne er litt større på skog da. Og har nok litt mer å rutte med. Nå har veien vært så dårlig i mange år. Nå kan man kjøre inn her med lav bil, ikke verst. Har virkelig savnet bedre veier inn i skogen her.

Har litt vaskejobb her da. Både utekjøkken og grill er skitne. Full av pollen og barnåler. Sånn er det i skogen. Så her må vaskes før middag i dag. Flyttet noen inn i grillen også. De måtte flytte ut igjen.


Akkurat til middagstid, fikk jeg endelig ørret på kroken. Ferdig filitert og delt i stykker. Snakk om fiskelykke. Jeg elsker jo bare ørret.

Så da ble det ørret til middag i dag. Flaks jeg hadde med tilbehør da. Denne middagen kommer i et egen innlegg når vi kommer hjem. Så dere får bare et bilde nå.

Etter middag ble vi veldig trøtte. Så en liten middagshvil var på sin plass. Det ble 1.5 time da. Blir trøtt av fisk visst. Så var det tilbake på tesassen. Sløve dager er deilig. Ville ikke ha noe prosjekter på denne turen. Så drill, motorsag etc tok jeg ikke med. Hvile er hvile, og det er hellig. Det blåser godt ennå, som det alltid gjør når det er sol. Holder i det minste myggen borte. Og merker ikke like godt hvor mye sola varmer.

Utover kvelden ble det bare kos på terrassen og litt fiske. Det ble kanskje litt fuktig. Heidi fikk et bilde der det ser ut som jeg kaster hele stanga på vannet.

Det ble sen natt før vi var i seng. Var nesten borti 3, trur vi. Vi koste oss veldig da. Masse musikk og sang.

Lørdag 1 juli

God morgen

Da var det jaggu 1 juli. Det ble en seeeen start på dagen i dag. Ingen av oss orket å stå opp. Så vi ble liggende til over 11. Så måtte vi ha kaffe og vann. Dehydrert så det holder. Så ble masse varmt vann. Ja, for vannkannene står ute. Og ute er det varmt.

Det er litt vanskelig å våkne i dag kjenner jeg. Øynene vil liksom ikke opp. I dag blir en rolig dag. Har planlagt spillkveld. Så da blir det vinn eller forsvinn. Konkurranseinstinkt har vi begge så det holder.

Nei, nå må vi få i oss litt frokost. Uten mat og drikke, duger Tom Martin ikke.

Konklusjon etter frokost, er at kjøleboks er kun boks nå. All mat har nå romtemp. Så blir tidlig middag i dag. Den kan ikke stå så mye lengre. Vi er jo vant med dette på sommeren. Varm øl, varm mat, varmt vann etc. Må nok få gravd en ny grop til kjøling. Den forrige ble fylt med vann. Og boksen kom opp. Nå er det så tørt, at det ikke er mye kjøling i bakken.

Det blåser friskt i dag også. Er sol nå, men er meldt regn i ettermiddag/kveld. Så får se da.

Heidi la seg med lydbok på sengekanten. Jeg spradet rundt naken, kun iført crocks. Fikk tatt meg lørdagsvasken fra topp til tå. Greit sånn sett og ha hytte i skogen. Ingen som ser oss. Så lufttørking går helt fint.

Tenkte jeg skulle fiske litt, så best å få på seg klær igjen.

Som vanlig ble det ikke noe fisk. Ikke ferdig innpakket en gang. Godt man ikke skal leve av fangsten. Da hadde vi spist mye tilbehør, for å si det sånn. Jeg skal bytte fiskeplass etterpå. Gå til en annen kant av vannet. Er rundt 22-23 grader i vannet. Så sjansen å få fisk midt på dagen, er ikke så stor.

En pressening hadde blåst i fillebiter. Den som er over Rorbua. Så den måtte jeg kutte av og bytte ut. Eneste jeg orker av prosjekter. Tok 10 minutter. Det får holde til vi kommer hit neste gang. Så får jeg bytte ut alt med større pressening. Jeg ble svett nok i solsteiken av det lille der. Ble elsket av kleggen da. Den er litt intens og plagsom her oppe innimellom.

Det fløy akkurat et jagerfly over her. Cian sperret opp øynene. Det bråket litt mye syns han. Heidi ble stukket av en bie, i mens hun solte seg. Det skjer ikke ofte. Veps er en ting, men bie er sjelden. Så da vet jeg hvor hun skal klø i dag, bak på kneet. Det kom plutselig mange flere bier. Kanskje jeg har forstyrret de. De ble litt plagsom for Heidi.

Hun ble også litt svimmel og kvalm. Så hun gikk for å slappe av i hytta.

I sta skrev jeg at sjansen for fisk var liten. Jaggu fikk jeg årets første ørret. Det var klokken 14.10 i solsteiken. Fin størrelse på den, og nydelig farge. Så da må man jo være fornøyd. Den skal i stekepanna senere. Satser på at dette var første av mange i år.

Nå er det først middag. Den må lages nå, overlever ikke lenge i varm kjøleboks. På hytta bruker jeg grillen som stekeovn. Griller ikke rett på ristene. Musa liker seg inni grillen. Så av hygieniske årsaker, steker jeg alt i form. Uansett hvor mye jeg vasker inni, er det alltid ny muselort når vi kommer hit.

Middag ble det.

Etter middag stilte jeg meg på nytt i vannkanten. Prøve å få en fisk til. Må jo ha nok til kveldsmat. Hadde en på, men den ville ikke være med på land. Det begynner å skye litt over nå. Tempen har falt masse. Så er vel det meldte regnet som er på vei. Får benytte sjansen til litt fisking.

17.30 begynte det å regne litt. Så jeg trakk opp til hytta og under tak. Får se hvor mye regn det blir. Orker ikke stå å fiske i regnværet. Satser på litt opphold innimellom. Stopper ikke regnet, må jeg ta fisken inni grillen. Har ikke bygd tak over grillen ennå. Og stekeplate på siden er under åpen himmel.

Vi får spille litt kort imens vi venter. Alltid hyggelig å vinne… sa han så overlegent.

Etter at jeg vant 6-0 i «Idiot», gikk vi over til «Svsrye-Per». Da ble jeg svart. Funket dårlig med kun 2 spillere.

Regnet stoppet akkurat nok til at jeg kunne frese fisken i panna. Da ble det litt kveldsmat. Holdt akkurat til 2 skiver. Nydelig for å si det mildt. Dette var noe annet en oppdrettsfisken vi hadde i går.

Etter kvelds lysnet det litt opp, og ble vindstille. Så benytter sjansen til litt mer fisking. Knotten svermer rundt meg i tusentall etter regnværet. Det får gå, overlever nok. Fikk et napp i hvert fall, ikke noe mer en det.

Etterpå ryddet jeg litt rundt hytten. Målte opp hva jeg trenger til å bygge tak over grillen. 22.30 begynte det å pøse ned igjen. Vi var i seng til klokken 23. Godt med hvile før hjemturen i morgen.

Søndag 2 juli

God morgen

Det har regnet gjennom hele natten, men stoppet opp litt før 08. Så da sto vi opp.

Et par kopper kaffe og litt fisking.

Så pakket vi alle tinga våre. Heidi kostet og vasket inne.

Så tok vi en lett frokost. Og klokken 10 var vi på vei hjem. Så ikke så mye som skjedde i dag. P.S: Hytteveien var mye bedre nå.

Takk for turen

9 kommentarer

9 thoughts on “Hyttedagbok: Kokkefruen, bikkja og meg

  1. Hærlig dagbok.
    Du får jo like mye fisk som vi gjør 🙂
    Her er bilen på verksted, med hyttenøkkelen i hanskerommet. Var egentlig også tenkt oss dit i helga, men uten nøkkel ble det ingen tur.
    Mulig vi må dra å hente ut nøkkelen bare etterhvert, var vist langt mere feil med bilen en først antatt, så vet ikke når vi ser den igjen 🙁

    1. Ja, kjedelig at sånt skal ødelegge kosen. Får håpe bilen holder litt nå, før den må tilbake🤣Alltid noe med eldre biler.

  2. Takk for at du deler turen, skjønner så godt opplevelsen. Har en seter uten strøm vann eller mobiltilgang, det er luksus. Det er så fint å være der. Den gode stemninga, naturen og å kose seg enkelt er en veldig stor verdi. Fin søndagsettermiddag til dere begge 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *