Hyttedagbok

Categories Blogg

Vi kom oss ganske så sent av gårde hjemmefra på tirsdagen. Tenkte det var best å kjøre på kvelden for bikkja sin del. Varm bil å kjøre langt i. Mørket hadde senket seg da vi låste opp bommen og kjørte innover skogsveien. Den har jeg faktisk ikke kjørt i mørke før, så det var også en ny opplevelse. Man ser veien, skogen og alle dyr/insekter på en helt annen måte innover her med fjernlys. Veien er halvveis grodd igjen med ugress og trær.

Vi ankom Fisketjenna rett før midnatt. Vi skulle jo også over med båten. Etter det vi så i mørke var båten ganske så langt på land. På de tre ukene siden vi var her sist, har vannstanden sunket en meter. Det var et strev å få båten ut. Mye stein, trær og gjørme den absolutt ville sette seg fast i. Så jeg måtte til slutt få ut båten sideveis, noe som også førte til at jeg ufrivillig sjøsatte meg selv. Med gjørme og vann til låra fikk jeg i hvert fall ut båten. Og satte litt bom fast jeg også, men kom meg opp og skoa fulgte med. Dog fulle av gjørme.

Vi kom oss ut til hytta med litt lys fra lommelykt på telefon. Hadde ikke trudd det skulle være så svart klokken 24. Er en mnd siden Sankthans allerede da. Så mørkere blir det jo.

Vi ankom hytta svett og våt. Gradestokken viste 14 grader.

Vi fikk pakket ut og Heidi gjorde klar senga med en gang. Hun var trøtt og ville legge seg. Jeg ble sittende ute. Et par øl og cognac for å senke skuldrene før sengetid. Sitte i mørke og høre alle lydene fra skogen rundt oss. Klokken 01.30 krøp også denne kroppen under dyna.

Onsdag

Våknet faktisk ikke før 07.45. Deilig å våkne på hytta. Ut å fyre opp gassen slik at man får lagd seg kaffe. Solen steker og det er allerede 19 grader på gradestokken. Et par kopper kaffe før dagen kan starte. Litt småjobber på morgenen før det ble for varmt. Dette er ikke rette dagen for de store prosjekter når det er meldt så varmt. Ordnet meg en liten parasoll i båten og dro ut for å fiske et par timer etter frokost. Ble ingen fisk, men fikk kverket 20 klegg. De ble så plagsomme at jeg måtte sette kursen mot land. Ikke det at det er så langt til land ved hytta da. Er vel 200 meter på det meste. Ikke snakk om en stor innsjø akkurat, men ei tjenn. Heidi sov godt på sofaen da jeg kom tilbake. Hun skulle bare høre litt på lydbok.

Så da tok jeg litt vask av utekjøkken. Fylles fort med barnåler og dritt. Trær på alle kanter.

Hadde kjøpt en badestige til båten. Så fikk montert den. Jeg har ikke mye lyst å gå inn og ut av vannet ved land her. Like mye blodigler som det er brunsniler hjemme. En liten finnmarking liker ikke slike blodsugende kryp, annet en mygg. Så nå blir det lettere å bade. Eller spille stigespill. Får se når jeg får testet den.

 

Utover ettermiddagen steg gradestokken opp til 28 grader, men heldigvis hjalp solgangsbrisen til der. Jepp, det blåser som vanlig. Noe som det har gjort hele sommeren. Jeg lagde en lettvint middag til oss. Og som vanlig her på hytta, er det ikke avanserte greier. Jeg er jo her for å ha fri og hvile.

Jeg tok meg en time på øyet inni hytta etter middag. Der er det kjølig og godt. Etterpå var det å smøre inn kjerringa så hun kunne få solt seg litt. Hun mente at selv om hun nå er 40 feit og ferdig, så kunne hun være litt brun også. Flotte dama mi. Cian ville hjelpe litt til. Han skulle slikke vekk solkremen igjen, men gav fort opp. Da la han seg heller på sofaen i skyggen sammen med meg. Han sover og jeg sitter å nyter litt øl og cognac i varmen. Venter på at vinden og varmen skal gi seg litt. Vil jo ut og fiske litt.

Men imens sitter jeg her og tenker på alt som allerede skulle vært gjort her på starten av sommeren. Ville liksom ikke jobbe så mye når ungdommen var med. Og et par turer er blitt avlyst av andre årsaker. Jeg må først få jekket opp hytta. Den er ganske så skev nå. Synker i bakken på ene hjørnet. Den var jo utrolig skakk da jeg overtok den for tre år siden. Har fått gjort mye da og retta den en par ganger. Denne gangen må jeg gjøre det skikkelig. Finne fast grunn å bygge opp ifra. Da står den stødig. Ytterveggene må beises. Begynte i fjor, men plutselig var det tomt for den brunfargen vi brukte. Kjøper den billige på Europris, men tydeligvis den fargen mange andre også bruker. Jeg så på Europris i går, tomme nå også.

Veggene inne skal males hvite. Vi prøvde å lysne opp trehvite vegger (som var veldig gule) med slik stoff som skulle hjelpe. Men jeg syns det ble utrolig stygt. Når vi da også har musetettet med musekitt, så vistes det utrolig godt. Det er ikke mye pent, så maler veggene hvite. Vedboden skal flyttes. Masse trær skal kuttes og ryddes. Tak over grillen skal lages. Rorbua må få tak, vindu og vegger. Nå er det kun presseninger over hele. Uteparti skal bygges igjen og her skal det også inn et par vindu. Pluss masse små prosjekter. Så er nok og ta tak i. Når hytta er jekket opp og alt er ca. i vater, må alt musetettes igjen før høsten. Alltid mange åpninger i en tømmerhytte. Men akkurat nå sitter jeg her og nyter sommeren litt. Ja, jeg skriver faktisk dette på hytta. Denne gang har jeg gjort det litt dagbokaktig. Selv om jeg ikke har dekning her, har jeg skriveprogram på tlf. Så får dokumentert litt underveis.

 

Utpå kvelden gav vinden seg så pass at jeg kunne ut å fiske litt. Ikke noe fisk å få, men kosen alene er verdt så mye mer. Veldig varmt i vannet her nå, så vanskelig å få fisken til og bite. Den ligger nok dypt og sløver seg. Er såpass at vi ikke har sett mer en to vak siden vi kom.

Når jeg styrer båten inn mot land blir jeg nøye holdt øye fra høyden. Heidi sitter på tlf, er der hun har dekning. Jeg syns det er deilig at jeg ikke har. Helt pause fra nyheter, matside, blogg og alle andre ting som skjer i verden.

De siste par timene med sol ble utnyttet på terrassen. Med “The boss” på høytaller koste vi oss skikkelig. Det ble konsumert både øl, vodka, cognac og prosecco. Kanskje litt i meste laget også, men er ferie. Da skal man kose seg. Var uansett i seng før ett alle tre.

Torsdag

Vi lå virkelig lenge å dro oss i dag. Var oppe 9.30 for å koke kaffe. Etter kaffe var det tilbake i senga igjen. Var ikke helt klar for å starte dagen. Da ble det brunsj i 12 tiden. Og jeg fant ut at tomatbønner liker ikke å overvintre på hytta. Den så rar ut, så hoppet over den.

Heidi hadde litt lyst å dra hjem i kveld. Er meldt masse regn i morgen. Jeg har mistet trua på værmeldingen, så det gjenstår å se. Heidi skal plukke blåbær, og da må hun gjøre det i dag istedenfor. Ikke noe gøy å plukke våte blåbær og bli søkk våt selv. Men vi blir til i morgen. Må jo kose oss når vi først er her. Meldt oppi 28 grader i dag også. Er overskyet nå og blåser en del.

Jeg tenkte jeg skulle skru sammen vedskjulet/roteboden og flytte det noen meter. Ikke mye pent når det står rett ved terrassen.

Etter 2-3 timers arbeid i varmen, 4 øl og 20 kleggbitt var den flyttet og fylt opp med rot igjen. Var godt å få den noen meter vekk fra terrassen.

Nå er det middag. Enkel mat i dag også. Gryterett og salat.

Etter middag var det godt å trekke seg tilbake inn i hytta. En time med bena høyt i en hytte som holder rundt 20-22 grader.

Rundt klokken 20 var det blikkstille på vannet. Da tok jeg med bikkja i båten på fisketur. Et par fantastiske timer sammen. Nydelig solnedgang og varm øl. Blir jo ikke bedre en det… jo, vent. Kald øl hadde vært bedre. Men sånn luksus har ikke vi her.

Imens vi gutta var på fisketur uten å få fisk. Så plukket Heidi blåbær. Ble vel 2-3 liter i denne omgang. Hun holdt på og bli spist opp av mygg og klegg. Skjønner heller ikke de som har tålmodighet til slik bærplukking. Det genet mangler jeg. Har alltid hatet å plukke bær, uansett hvilke det er.

På kvelden ble det litt kos. God drikke, litt bål og 1000 mygg. Kom noen drypp med regn, og da ble jo mygga helt vill. Heidi trakk seg tilbake i hytta rundt 23 for å få en pause fra disse blodsugende parasittene. Jeg ble igjen ute og vil nok klø meg ihjel i morgen. Men koste meg godt uansett.

Fredag

I dag sov vi også lenge. Uvanlig til meg og være. Er alltid opp i 6-7 tiden, men ikke denne hytteturen. Da trengte man det sikkert. Været var ganske så grått hele morgenen. Vi spiste frokost og ryddet/pakket sammen alt. Ville prøve å komme oss av gårde før regnet kom. Da jeg bar de siste tinga ned i båten begynte det å regne. Så ble en litt våt tur over vannet.

Da er vi hjemme igjen. Ta noen dager hjemme før vi drar opp på hytta igjen. Mye som skal gjøres her hjemme også.

Takk for turen.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *