Misbrukt, men aldri ødelagt

Categories Blogg

Denne lille historien dere skal få fra meg nå må jeg grave dypt etter. Den ligger i en skuff, nedgravd langt bak i hjernen. Dette er over 30 år siden, på slutten av 80-tallet og det meste er fortrengt for lenge siden. Den er såpass fortrengt at jeg ikke husker år eller alder nøyaktig. Men det er fra årene rundt 9-12 år. Dette var over en to års periode. Dette er heller ikke noe jeg har snakket veldig mye om til andre.

Som mange av dere vet er jeg oppvokst i Kjøllefjord i Finnmark. Ei lita bygd med under 1000 innbyggere. Der hadde jeg en helt ok oppvekst. Men det var noe i den oppveksten som ikke var helt bra. I Kjøllefjord hadde vi en pedofil jævel. Han var ikke kjent som det den gangen. Litt tilbakestående i tillegg. En skikkelig bygdeoriginal.

Han lurte oss barn med penger og godterier. De større barna fikk tobakk. Da måtte vi bli med han til et forlatt fiskebruk, en fraflyttet hus, en tom garasje etc. å utføre seksuelle tjenester. Vi var jo små barn og turte jo ikke si nei til noen voksne. I denne gruppen var vi seks barn trur jeg. Ingen av oss visste jo om hverandre før i ettertid. Mange år etterpå var det mange flere barn som ble misbrukt av samme mannen. Han var ikke frisk nok til fengsel, men var innom et sykehus ei stund. Senere fikk han aldri lov å gå alene i Kjøllefjord. Måtte ha noen som passet på han døgnet rundt. Om han lever den dag i dag vet jeg ikke. Jeg husker jeg jobbet på hotellet i Kjøllefjord i 2001. Da sto jeg en lørdag i kassa på kafeen. Denne mannen med sin bror kom inn og bort til kassen. De ville ha en kopp kaffe. Mannen smilte til meg som ingenting hadde skjedd. Kan jo hende han ikke viste hvem jeg var så mange år etterpå. Serviceinnstilt som jeg alltid har vært, var jeg profesjonell og gjorde jobben min. Selv om jeg hadde lyst og hoppe over benken å drepe mannen. Heldigvis har jeg aldri sett han igjen etter den gangen.

Tilbake til misbruket. Dette er litt vondt å skrive om. Når det kom til “tjenester” jeg måtte være med på, så er det snakk om: Ronke han og ta den i rompa. Det varierte litt etter hvilket sted vi var på. Var han sikker på at vi ikke ble oppdaget, kunne dette fort vare i 30-60 minutter. Man kan jo lure på hvordan en mann kunne gå rundt i Kjøllefjord med barn  uten at noen reagerte. Vi satt ofte på sparken hans om vinteren eller gikk med han på sommeren. Og alltid vekk fra bebyggelse. Nei da, det var visst helt normalt.

Han hadde også en lek etter vi var “ferdig”. Kjøllefjord er omringet av fjell, så mange bakker. Dette var jo om vinteren da. Han klatret 50 meter opp i en skråning og sendte godterier eller penger nedover. Så måtte jeg fange de da de kom i full fart.

Til slutt ble jeg stor nok til og si nei til dette. Jeg husket vi samlet en liten gjeng med venner. Vi var ikke gamle karene da. Vi hadde hjemmelaga sverd etc. Vi hadde en plan om å lure denne mannen bak et kommunehus i Kjøllefjord. Ei gammel brakke som var brukt av teknisk etat. Der skulle vi banke denne mannen. Planen funket fint den, jeg fikk lurt han bak huset der mine venner var samlet. Da løp alle de som rotter på et brennende skip. Jeg ble stående alene igjen. Jeg fikk snakket meg ut av situasjonen da og forsvant jeg også.

Etter dette kom fram i lyset ble jo PPT innkoblet. Og vi måtte gå på møter etc. Der fikk vi også en pose godteri. Akkurat som om det skulle hjelpe. Jeg var den eneste (som jeg vet) som ikke innrømmet at dette var skjedd. Jeg nektet helt til jeg var voksen. Alle de andre fikk erstatning fra staten, men skyldfølelsen var ikke verd 40-100 000 for meg. Best å nekte på at det har skjedd. Det har vel vært løsningen for meg på mange områder i ettertid.

Men jeg lever ennå. Klarer meg helt fint som jeg vet om. Jeg har gjort veldig mye dumt i mitt liv, men trur ikke dette var skylden i det. Mange av de tingene kommer jeg tilbake til.

15 kommentarer

15 thoughts on “Misbrukt, men aldri ødelagt

  1. For en tøff ting å gjøre, så tøff du er. Syns historien din er grusom, du har opplevd noe barn aldri bør oppleve. Sender mange klemmer og er gla for at selv om du har opplevd dette, så har du fått en fint liv med forlovede og både egne og felles barn. Ja og hund 😉Hilsen Kjøllefjording

  2. Så vondt at ingen tok tak i det som foregikk. Du er nok en sterk person som har klart deg så godt, og en glede at du har kjæreste og familie. Kanskje du kan følge med at ingen andre barn i nærmiljøet utsettes for noe lignende. Ønsker deg lykke til videre i livet.

  3. Blir frustrert når man leser at barn blir misbrukt seksuelt av voksne menn.😡 Skjønner at det er tøft å fortelle den historien om deg selv når du var barn.

  4. Jeg syns det er sterkt og tøft gjort å skrive dette du gjør, og jeg har stor respekt for måten du har taklet dette på.
    Å rippe opp i vonde ting, gjør alltid vondt og sitter i oss en stund etterpå.
    Håper du føler det bedre nå.
    Takk for du deler og på den måten setter ord på noe ingen skal oppleve.

  5. Tøft av deg å fortelle historien din❤️
    Håper det jævla svinet har fått sin straff, sånne bør aldri bli satt fri og plassert i bolig blant normale folk!

  6. Du er en meget modig mann, med en styrke som få er forunt. Når jeg leser historien din, så tenker jeg at dette virker kjent. Du er oppvokst i et lite samfunn, og man vet at i slike små samfunn blir det meste observert. Det er såkalt «gjennomsiktig» og sladderet går. Men når noe er «farlig» å snakke om, blir det tiet ihjel. Da foregår sladderet bak lukkede dører. Ingen er tøffe nok til å stå frem å være talsmann for den eller de det gjelder. Har du sett Tore Strømøy’s serie som heter Gåten Agnes. For den serien ble han hedret med Gullruten. Den ligger på nrk tv appen, og den er mye omtalt på nettet. Har du ikke sett den, så anbefaler jeg på det sterkeste at du ser denne. Da skjønner du hva jeg mener. Så til noe helt annet. Jeg laget fløtegratinerte poteter fra din oppskrift med helgen, og dette var en høydare. Jeg skal aldri mer lage fløtegratinerte poteter fra en annen oppskrift enn din. Tusen millioner takk. ❤️ formen ble skrapt. Hørte rundt bordet en masse med godlyder og spørsmål om hvilken oppskrift dette var. «Jo nå skal dere høre» sa jeg, 😅 så nå blir dine fløtegratinerte poteter servert på flere bord. 😍 og du……. Som sagt, har du ikke sett gåten Agnes på nrk annbefales den nesten like sterk som dine fløtegratinerte poteter som også hadde fortjent en like gjev pris som Gullruten. Ha en nydelig dag da. 😊

  7. Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere.

    Beklageligvis er vi mange som må si dette for å overleve. sender mange gode klemmer.

  8. Vet hvordan du har det, mange klarer å fortrenge det helt, men kroppen husker. og før eller siden kommer det som regel opp i ubehagelige flashback. jeg bodde på barnehjem, og hver sommer ble ungene sendt rundt om i landet til ” såkalte god kristne hjem” det var nok mange gode omsorgspersoner men det var også utrolig mange pedofile som fikk unger nærmest servert på døren. Mye ondskap i verden. Glad for at du har det godt nå 💙

  9. Det er morsdag i dag, og som mamma blir jeg opprørt over hva du har måttet tåle.
    Du legger ut bildet av deg som barn, og det gjør ekstra vondt å tenke hva denne vakre lille gutten ble utsatt for.
    Jeg håper du klarer å bearbeide fortiden etter beste evne, og det er hjelp å få om det skorter.
    Ønsker et godt liv for deg og dine kjære ❤️

  10. Veldig tøfft av deg å stå frem. Du er tøff. Forferdelig vondt når barn blir misbrukt. Godt du har klart å komme videre i livet etter no sånnt, men glemme gjør man aldri. Heier på deg. og takk for at jeg kan følge med på bloggen din og Facebook. Masse lykke til videre ❤️

  11. Så modig du er som våger å gå ut med dette. Det kan hjelpe andre. Og tøft å ta seg gjennom det og komme dit du er i dag! Varm klem!❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *