Jeg klarte aldri å si nei!

Categories Blogg


I denne lille historien skal jeg skrive litt om alle mine fadderbarn i Afrika, Jehovas vitne og Rød kors lodd.

Først kan vi gå langt tilbake i tid. Da jeg var kokkelærling bodde jeg for meg selv. Jeg hadde fasttelefon den gangen. Den var jo ikke borte ennå rundt år 2000

Har man telefon, ja da ringer telefonselgere. Og jeg klarte aldri si nei til de, og ikke klarte jeg bare å legge på røret.

Pga dette fikk jeg hver måned både Rødekors lodd, kalendere etc i posten. Og selvfølgelig regninger.

Jeg fikk ginseng piller og karoten piller til den store gullmedalje. Kjøkkenskapet var fullt.

Med årene begynte jo slike selgere å stå rundt på kjøpesenter. Og de skal alltid stoppe deg når du går forbi. Og jeg gikk i felle hver gang. Nye strømavtaler, telefon avtaler etc. Til slutt sto jeg alltid og ventet på at de stoppet noen andre, så gikk jeg fort forbi.

Med telefonsalg og slike stander på kjøpesenter fikk jeg også en del fadderbarn rundt om i verden. Selvfølgelig turte jeg ikke si nei til det heller. Stakkar barna. Turte heller ikke stoppe å betale hver måned, for da fikk jo ikke de mat og klær sa jeg til meg selv som unnskyldning.
Har jo lært med tiden at de pengene forsvinner jo i administrasjonen og når aldri fram til noen sultne barn.

Så jeg fikk heldigvis sagt opp de avtalene.

Så skal vi ikke mer en 5 år tilbake i tid på denne neste. Jeg bodde på Stathelle med daværende samboer og barn. En dag kom Jehovas vitne på døra. De skulle jo prate om alt mellom himmel og jord som vanlig.
Og jeg sto og hørte på. Turte aldri å si nei og lukke døra. Jeg er ikke uhøflig heller.

Det endte med at hver tirsdag kom de fast på døra. Jeg var vist med på en liten bibelskole. Så da sto vi der da, på trappa uansett vær. En gang i uka og så på video de hadde på nettbrettet sitt. 10 minutter hver gang, hver uke i over ett år.

Jeg turte jo aldri å si nei til de. De har jo også en jobb å gjøre og de får så mye dritt fra mange. Jeg ville i det minste virke litt grei. Jeg var ikke en av de som skulle behandle de dårlig. Så jeg sa aldri nei til de. Ris til egen bak heter vel det.

Jeg har blitt tøffere da. Jeg sier nei til telefonselgere, dørselgere og slike salgsstander🤣 Jehovas har jeg ikke møtt etterpå heldigvis😇Er du Jehovas vitne, vær så snill ikke kom hit🤣

Har noen av dere hatt problemer med å si nei til slike ting?

3 kommentarer

3 thoughts on “Jeg klarte aldri å si nei!

  1. Jeg har aldri hatt problemer med å si nei til selgere. og Jehovas vitner, du vet hvordan de driver det med løgn og bedrag, så de jager jeg tvert. Så det er veldig lenge siden jeg har sett noen fra Jehovas vitner her hos meg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *