Jeg vil prøve ut kostholdsrådene!!

Categories Blogg


Det har kommet nye nordiske kostholdsråd. De kan du lese mer om HER

Så jeg tenkte at jeg ville prøve å følge disse rådene. Kanskje en uke, eller en måned. Se om de er mulig å følge for oss vanlige folk. Vi som er glad i kjøtt og øl. Ja, glad i de små gleder i livet.

Så kom jeg på at det nå er sommer. Så da passer det ikke så bra egentlig. For hva er vel sommer uten masse grillmat (kjøtt) og øl? Det høres trasig ut. Må nesten felle en tåre bare ved tanken.

Høsten er fortsatt hyttesesong. Så da er det grilling, øl og kos. Og hva med all viltkjøttet til høsten? Alle retter av lam vi skal kose oss med. Nei, høsten går heller ikke.

Så da må jeg kanskje vente til hyttesesongen er over i november. Kanskje det da er mulighet for å prøve dette. Satser på å få mye rød fisk på stanga da. Eller i garn, må nok satse på garn med min fiskelykke. Rød fisk er jo positivt da.

Så kom jeg også på at da går det mot jul. Da skal man lage masse godt. Så da passer det også litt dårlig. Høstens likører begynner å bli ferdig. De må smakes på.

Er jo mest hvitt kjøtt i juletider da. Og litt sau..ja, og en del storfe. Jeg bruker kjøttdeig i forskjellige medisterkaker etc. Gi de litt fylde og smak. Så førjulstiden passer nok heller ikke.

Kanskje på nyåret da. Det er jo en mulighet. Januar er jo trist som faen uansett. Så hvorfor ikke gjøre det litt verre? Jeg kjenner allerede vinterdepresjoner trenge seg på, bare ved tanken.

For min del er det nok best å la være. Disse rådene er ikke for de som elsker å nyte akkurat det man ønsker, når man måtte ønske det☺️

Gjør som dere vil dere. Jeg driter i disse rådene😂De passer ikke min livsstil!

6 kommentarer

6 thoughts on “Jeg vil prøve ut kostholdsrådene!!

  1. Jeg spiser gjerne mye grønnsaker, men om jeg skal spise 600-800 gram av det per DAG, da får jeg ikke spist særlig mye annet.
    Om jeg spiser mest kjøtt eller mest fisk, kommer an på prisen. Jeg har ikke alltid råd til å spise det jeg vil eller blir rådet til.
    Og så drikker jeg aldri melk, den bytter jeg med vin. 😘

      1. Ja, som drikke er det en god ide. Men til baking og grøt og noen desserter bruker jeg melk eller fløte.

  2. Jeg ender nok med samme konklusjon. Selv har jeg i mange år forsøkt å spise økologisk og ubearbeidet mat. Det skyldes at jeg har store helseproblemer. Mye har blitt bedre. Jeg synes det er vanskelig å kutte kjøtt. Og jeg liker ikke fisk. Dessverre. Jeg tar litt tilskudd av den grunn.

    Ja, man får finne sin greie. Lommebok, type kropp, livsstil mm spiller jo også inn.

    Jeg vet at norske myndigheter mener at det ikke er grunnlag for p anbefale «ren» mat. Men for meg er det helse. Maten som ikke er bearbeidet og kommer fra økologisk landbruk er ufattelig dyrt.

    Eks
    4 økologiske epler: ca kr. 40,-
    1 pk himalayasalt ca kr. 40,-
    1 pose rårørsukker ca kr. 80,-
    1 kg økologisk spelt ca kr. 55,-
    1 pakke økologisk spinat ca kr 35,-

    Osv. Tenk om myndighetene kunne støttet de som produserer denne maten? Og har dyrevelferd på agendaen?

    Se f.eks Østre Pavestad Gård hvor de har ullgris og urkorn produksjon. Gårdsdrift etter økologiske og holistiske prinsipper.
    Det tror jeg er godt for alle. Med el uten kjøtt.

    Jaja. Ønsker deg en fin dag Tom!

  3. Kunne ikke være mer enig…Ingen grilling uten masse kjøtt,øl og Aquavit…Må ha kjøtt resten av året også, gjerne med vin el øl til😉Grønnsaker er tilbehør…Kan dessuten ikke kaste Reinsdyrkjøttet som ligger i frysen…😜Disse rådene lagd av uvitende ignoranter er ikke noe for oss ” normale” som vil kose oss…

  4. Kunne ikke være mer enig…Ingen grilling uten masse kjøtt,øl og Aquavit…Må ha kjøtt resten av året også, gjerne med vin el øl til😉Grønnsaker er tilbehør…Kan dessuten ikke kaste Reinsdyrkjøttet som ligger i frysen…😜Disse rådene lagd av uvitende ignoranter er ikke noe for oss ” normale” som vil kose oss…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *