Konklusjon etter time hos ortoped

Categories Blogg


I går hadde jeg time hos ortoped på Notodden. Bilder tok jeg i fjor. Og så lite fotogen jeg egentlig er,  så tok jeg meg ganske bra ut på rønkenbilder. Det er jo det indre som teller sa ortopeden….eller jeg da, samma det☺️

I går var faktisk min første tur til Notodden. Så da har jeg vært der også. Forundret meg litt hvorfor de har plassert sykehuset på en fjelltopp. De bakkene hadde aldri jeg klart å gå opp. Teller garantert som en av ti-toppene i Notodden det der.

Ortopeden var en stor bamse av en kar. Veldig hyggelig med et godt snev av humor. Akkurat som det skal være.

Begge hofter så greie ut. Selv den jeg byttet for 4 år siden, er den som gjør mest vondt. Det var det ingenting han kunne gjøre noe med. Her måtte jeg trene.
Kan hende at jeg har vært litt sløv til det etter jeg byttet hofte. Så fort jeg kunne gå uten krykker igjen, stoppet jeg treningen.
Jeg må tilbake til fysioterapeut. Han anbefalte også treningstudio. Du kommer bare med dårlige nyheter måtte jeg si til han da. Jeg må trene opp musklene i begge hofter. De var ganske fraværende..noe jeg syns hørtes ganske så riktig ut. De er faktisk ganske så fraværende i hele kroppen, men det kunne jeg jo ikke si til han. Så da er det opp til meg da, om hoftene skal bli bedre. Vet ikke hvor hofte jeg må høre det framover🤔

Men de dårlige nyhetene angående trening stoppet ikke der. Nå var vi kommet litt lengre ned på beina. Der var det to knær, ganske så fotogene i alle stillinger de også.

Venstre kne var fortsatt veldig slitt, men kunne fungere fint i mange år til.

Høyre kne MÅTTE byttes, det var ikke helt bra. Ja, det kunne jeg fortalt han uten bilder. Er jo der jeg plages mest og har mest vondt. Nedoverbakker og trapper er et helvete. Kneet svikter ofte da. Litt kjedelig når jeg bærer ting. Bratte skråninger må jeg gå sideveis ned. Kan ikke legge for mye belastning på det.

Men så til de dårlige nyhetene. Han ville gi det ett år. Ett år der jeg måtte sykle masse. Har du hørt på makan! Denne kroppen her er da ikke lagd for sykling. Kroppen min er jo så lite aerodynamisk som det går an. Har du prøvd å sparke en ball mot vinden noen gang? Jepp, der har du meg.

Sykling ville bygge opp musklene rundt knærne og gjøre de mer stabil. Smerter kom jeg til og ha uansett. For det så jo ikke helt bra ut på bilder. Men så fort det gjorde uutholdelig vondt, ble det operasjon.

Smerter er jeg vant til i beina. Slik har jeg hatt det i åresvis. Men når det går utover hvor mye jeg kan stå å jobbe, gå eller sove…ja, da er det plagsomt. Og slik har det vært ganske lenge nå. Og må nok fortsatt være ei stund.

Så da er konklusjon at jeg må til fysioterapi, trene opp muskler rundt hoftene. Jeg burde dra på treningsstudio. Han foreslå at jeg tok med fruen, og gjøre noe sosialt ut av det. Ja, svette og pese som en hvalross er ganske romantisk spør du meg. Akkurat det er vel kokkefruen vant med fra før.
Og jeg må begynne å sykle. Så får vel dra fram sykkelen fra låven da. Børste støv av den og smøre kjede etc…det låver ikke godt. Attpåtil sa kokkefruen i bilen etterpå at jeg måtte kjøpe hjelm. Hjelm du liksom. Skal jeg bruke hjelm, da må det være en av disse😜

Så der har dere hvordan gårsdagens time hos ortopeden gikk😁Da vet man i hvert fall litt mer. At jeg kan gjøre litt selv for å få det «litt bedre» det er mye ansvar å putte på meg syns jeg🤣 Ja, ja…sånn kan det gå. Er flott man kan bytte ut deler når man må da. Er faktisk flere deler jeg gjerne skulle byttet ut😜

18 kommentarer

18 thoughts on “Konklusjon etter time hos ortoped

  1. du får kjøpe deg en brukt trimsykkel på nettet, da kan du sykle mens du ser på tv. still den inn på bakker så sykler du til høyeste topp, derfra er det bare nedoverbakke hjem 😂😂

  2. Du får trøste deg med at det kunne vært værre, men du har jo stå-på-vilje viljen i orden så dette går rett hjem 💖

  3. Jeg kjenner meg godt igjen her Tom. Har byttet venstre hofteprotese 4 ganger – har også protese i høyre hofte og begge knær. Fikset begge håndledd og ankel også. Så med alderen er dette veldig merkbart. Var hos ortoped igjen da jeg trodde venstre hofteprotese hadde løsnet igjen, men det hadde den ikke. Så var det det med treningen da. Uff og uff. Lykke til .

  4. God humor gjør alt litt lettere, Og her i Notodden er det bare bakker, når du var på sykehuset å kikka på toppen over elva, så du sikkert at jeg stod å vinka til deg, God bedring,

  5. Hehehehe 😂🤣 Beklager at jeg ler, dette er jo ganske så alvorlig, men måten du skriver på……det er jo hysterisk morsomt! Jeg må bare ønske lykke til som reservedels-menneske og håper treningen vil hjelpe deg fremover ❤️

  6. Lykke til med trening! Å trene opp styrke og balanse er noe alle har nytte av. Det er musklene som holder skjelettet oppreis, vettu. Husk at det er veldig mye du kan gjøre selv, helt gratis, hjemme. Vondt.net på Facebook og YouTube har veldig mange gratis øvelser for alle kroppsdeler. Kiropraktorer, feks Alexander Andorff, også. Kanskje trenger du å kjøpe noen gummibånd for å trene knær og hofter, om du ikke har 🙂

  7. Jeg vet hvordan du har det, for jeg har vært gjennom stort sett det samme. ikke noe trivelig, men det som regel bedre med litt pågangsmot og trening👍
    Ønsker deg uansett masse lykke til😊

  8. Meld deg inn på et treningsstudio å få hjelp av fysioterapeut der, jeg fikk bedre hjelp der enn av vanlig fysioterapeut med mine knær når de ikke funka lengre, han lærte meg til å med å gå ordentlig i trappa, for hadde lagt meg til en del uvaner pga smerter, lykke til❤

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *