Lukter som bringer fram barndomsminner

Categories Blogg

Som voksen kommer man titt og ofte borti lukter som bringer deg tilbake til barndommen. Minner er jo som regel best festet til følelser og lukt. Det kan være lukten av nybakt brød, nyklipt høy, lukten av sjø osv.

Har du en slik lukt som bringer deg tilbake i tid?

Jeg har to som jeg vet om. En positiv og en veldig negativ. La oss begynne med den positive da.

Stabler med tømmer i sommersol eller det å gå igjennom skogen en varm sommerdag. Lukten av bark i varmen bringer meg tilbake til barndommen.

For mange år siden var det lekeland i Skien

Her var det masse for oss yngre å gjøre. Der var gullgraving, ballbinge, bassenger, vannsklier, robåter, et lite tog du kunne sitte på, sykler og masse masse mer. Det gikk stier rundt i hele parken. Og det ble brukt dekkbark/pyntebark rundt i hele parken. Vi var der som regel da vi var her nede på sommerferie. Så lukten av tømmer eller skog i sommervarmen, bringer meg tilbake dit.
Det er et skikkelig koselig minne.

Så har vi neste lukt som ikke er så koselig

Det er lukten av slirer. Går fint å lukte på mine egne slirer, det er ikke det samme. Det jeg mener er butikker, boder etc som selger kniver og slirer. Et eksempel. Jeg var på Handelsstevne i Skien. Der er masse salgsboder etc. Der var det noen som hadde hundrevis av kniver og slirer til salgs. Denne gangen jeg prater om nå, så hadde de fått sin egen brakke der. En lukket brakke med dører i begge ender. Den lukten som møtte meg da jeg gikk inn der slo meg nesten i bakken.

Jeg har skrevet til dere før om overgrep. For dere som ikke har lest det ennå, så legger jeg linken her:

https://tomsmatprat.blogg.no/misbrukt-men-aldri-odelagt.html

Altså den lukten brakte meg tilbake til tiden med overgriperen. Den lukten var han. Han luktet alltid slik. Uansett om vi var inne eller ute, så kjente jeg alltid den stanken av han.
Så nå holder jeg meg langt unna slike steder. Jeg trenger ikke flere påminnelser om de to åra som liten gutt.

Det er de to minnene jeg har som forbindes med lukter.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *