Mine skader etter rus

Categories Blogg


Alle vet hvor skadelig rusmidler er, uansett hvilken rus. Her snakker jeg ikke lykkerus, den værste skaden du kan få da. Er en forstrekt smilemuskel. Eller om du tar et lykkehopp og lander feil. Da er det lett å tråkke over. I hvert fall for oss som er litt skrøpelig fra før. Så av erfaring, har jeg sluttet med det.

Her snakker jeg om hvor mye skade narkotika kan gjør, både psykisk og fysisk. Selvfølgelig alkohol også, men er ikke det jeg skal skrive om her. Alle vet dette, utenom kanskje de unge udødelige. De har ikke livserfaring nok. Og det hjelper lite å forklare de dette. Har da vært ung selv, så vet hvordan det er.

Det er mange psykiske skader man kan få ved bruk av narkotika. I dette innlegget skal jeg skrive om de fysiske. Mine fysiske skader etter bruk av narkotika. Ja, for det er forskjellig for alle. Noen har ruset seg i 30 år, uten store fysiske skader. Så har du meg. Jeg ruset meg på amfetamin i 4-5 år. Og det satte sine spor. Og det vil jeg skrive litt om her. Kanskje lærer noen av mine feil. Ser hvor stor skade dette kan gjøre på kroppen.

Så la oss begynne på toppen. Ja, på toppen av kroppen. Med mine nesten 190 cm, så er det et lite stykke å gå igjennom.

Tenner eller rettere sagt, mangel på tenner. Jeg har alltid hatt dårlige tenner og mye hull. Det hjalp ikke veldig på tennene å ruse seg. På amfetamin får man noe som heter oppheng. Det er nesten som ett hakk i plata. Du holder på med akkurat samme tingen i timevis. 8-10-12 timer. Jeg koblet for eksempel stereoanlegg i 12 timer. De samme ledninger inn og ut.

Jeg hadde også mye tannverk. Og det førte til at jeg satt med syl/nål/skrutrekker og speil, lommelykt. Så pirket jeg i tenna. Time etter time. Gjorde alt så mye verre. Det var så mange hull. Flere hull i samme tann. Det falt store biter av. For eksempel et stort hull midt i fortannen.

Så da jeg ble innlagt til rusbehandling, var tannlege noe jeg måtte til. Og der var ikke mye å redde. Det ville kosten mange mange hundre tusen. Og det betaler ikke NAV. De betaler for billigste alternativ. Røsk ut driten! Så det var det som skjedde. Vinteren 2012 ble jeg tannløs. Og fikk proteser. Etter noen år fikk jeg implantat og skruer.

Disse plages jeg med hver dag. De er så ødelagt, og har knekt mange ganger. Da må jeg lime med lynlim. For jeg får ikke dekt nye tenner nå. Det må jeg betale for selv. Tenna må jeg bruke proteselim på. For de sitter ikke fast. Jeg bruker en tube lim per dag. På apoteket koster en tube 130 kr. Har har begynt å kjøpe på Normal. Der koster de 52,- Så det blir mange penger i løpet av en måned. Bare så tenna skal sitte litt fast. De løsner hele tiden da. Er så tynnslitt at de ikke passer i munnen lengre. Så en dag når jeg blir rik, må jeg fikse det. Må bare vinne i Lotto først.

Så går vi litt nedover kroppen, til høyre hånd. Her mangler det noen fingre. Ja, ikke alt av fingrene. Har noen stubber igjen. Dette pga koldbrann etter sprøytebruk. Så det har jo vært en stor utfordring. Men lever med det, og klarer meg helt fint.

Så går vi ned til mine lange slanke ben. Ja, kanskje ikke så slank da. Jeg brukte jo litt sprøyter. Og etter kort tid hadde jeg ikke blodårer igjen. Selvfølgelig hadde jeg det, men de var vanskelig å finne. Bare spør alle leger som har prøvd å ta blodprøve av meg. De måtte bruke årer i halsen min.

Bena mine er fulle av arr. Ikke arr etter selve sprøyta, men alle dritten jeg fikk i meg.

En byll (abscess) er betegnelsen for en infeksjon, som regel med bakterien Staphylococcus aureus, hvor det har samlet seg verk (puss).

Og de fikk jeg mange av. Mange samtidig også, og de var store. Og de plukket jeg selvfølgelig i stykker. Noe som førte til store stygge arr.

Jeg puttet i meg så mye dårlig stoff at kroppen reagerte kraftig på dette. Det var inn og ut av sykehus. Blodsirkulasjon ble så dårlig at bena skiftet farge. Det ser ut som jeg har lilla/røde strømper på meg. Jeg hadde blodforgiftning og det som reddet livet mitt. Var den dårlige blodsirkulasjonen i bena. Det spredte seg ikke videre i bena, før jeg fikk hjelp.

De måtte nesten amputere begge bena også, men kroppen klarte akkurat og fikse det litt selv. Så det var med et nødskrik. Bena ser fortsatt helt forferdelig ut i dag. Derfor går jeg ikke i shorts eller bader lengre.

Jeg har fortsatt dårlig blodsirkulasjon, og hovner veldig lett opp. Om jeg jobber mye, eller det er varmt.
Jeg hovner opp i venstre side av kroppen. Hånd og ben kan bli gigantisk. Det skal ikke så mye til.

Jeg fikk kronisk anemi pga rusbruket. Jeg puttet i meg så mye dårlig stoff, med masse kalk i. At det tettet igjen alt av årer. Legene har brukt hundrevis av timer til å finne ut av dette. Og finne noe som kunne hjelpe meg. Noe de klarte i Hamar etter jeg var innlagt der i over en måned. De samarbeidet med flere andre sykehus. Og de var helt blank. Så satte de meg på hestekur med prednisolon. 100 mg om dagen. Og jaggu var det nok til å kickstarte kroppen. De prøvde jo alt først, og testet meg for tusen ting.

Men prednisolon hadde sine bakdeler. Jeg begynte å se utrolig dårlig. Ikke teksten på tv to meter unna engang. Og det er like ille i dag. Jeg ser ingen detaljer lengre en to meter. Jeg fikk benskjørhet, og går nå på medisiner mot det.

Ledd i knær og hofter har gått i oppløsning. Har byttet ene hoften, og venter på nytt kne. Jeg går på blodfortynnende medisiner. Noe jeg har gjort i 13-14 år.

Så dette er noen av de fysiske skadene jeg har etter rusmisbruk. Som sagt, det er forskjellig for alle. Noen tar mer skade en andre. Så derfor ble jeg ufør. Og kan ikke jobbe så mye på kjøkken lengre. Men jeg klarer å lage oppskrifter til dere.

Min sønn mistet også sin mor pga det rusen gjorde mot henne. For de som ønsker, kan de lese om det HER

Takk for at dere tok dere tid til å lese. Del gjerne historien med noen du syns burde høre den.

24 kommentarer

24 thoughts on “Mine skader etter rus

  1. Fy søren så sterk du er❤️. Respekt❤️.
    Men jeg synes ikke beina dine ser så fæle ut. Så hadde jeg vært deg, så hadde jeg gått i shorts og badet. Med mindre du hovner opp pga det. Også skal du ikke bry deg om andre enn deg selv og familien. Tipper de har sett deg uten bukser opptil flere ganger, og de er glad i deg uansett om beina har litt annen farge og arr. Alle har arr…jeg og har masse arr etter mange operasjoner, men jeg går i shorts fordet. Hvis noen da lurer på hva som har skjedd med deg, er det jo bare å si at du har hatt en hudsykdom eller noe slikt🤷‍♀️.
    Så gå slik som du selv ønsker, og ta livet med ro🥰.
    Også gleder jeg meg til boka di kommer ut😍.
    Ønsker deg og familien en fantastisk dag videre, og kos dere max😁.

  2. For en innsats du har gjort, det står det jammen meg respekt av.
    Du er et forbilde for de mange der ute.❤️.

  3. Sterkt å lese og du er sterk som deler ❤️ denne deler jeg fordi det er så viktig at unge mennesker våkner opp og ikke tester rusmidler uten å vite skadene som kan komme 🥹 altfor mye rus i samfunnet vårt nå og det er skremmende 🫣
    Stå på gå i shorts og bad når du vil 🤗 gi faen i de synlige arrene ikke lev i fortiden skap deg ny fremtid ❤️

  4. Det er utrolig sterkt å lese historien din, og veldig modig gjort av deg å skrive så åpent om det! 🙏Tusen takk for at du ga meg mange refleksjoner om hva som er viktig her i livet.
    Klem fra Kari

  5. Du er et enestående flott menneske ,du står oppreist og det forteller at du tok tak i deg selv. Takk for masse oppskrifter
    skal kjøpe boka de.
    klem til deg å familien ☀️🧡

  6. Jeg måtte bare lese hele innlegget, sjøl om det gjorde vondt. Men for deg måtte det ha vært veldig vondt, både å oppleve… og skrive om. Så bra at du kom deg levende ut av dette helvetet. Du må være sterk. Og håper virkelig at denne historien når fram til de som virkelig trenger å lese det…for å bli advart.

  7. leser vanligvis ikke blogger, men denne måtte leses og bør videreformidles av mange. sterk lesing av en som har funnet veien ut av rushelvetet. Respekt altså. bryllup og selskaper blir stelt i stand med god mat som vi som følger deg nyter godt av. Mange fine oppskrifter som er lette å lese, med enkle ingredienser. valgte å følge deg for en stund siden. og jammen bor du i den byen jeg bruker som min. 3 – 4 mil ifra. Lykke til videre og fortsett med å spre informasjon om rusproblematikken og oppskrifter. heier på deg og din familie 🙂

  8. Så vondt å lese men så godt at kom deg ut av det👍🏼 jeg ønsker deg alt godt fremover💞💞💞

  9. Det står stor respekt av deg som deler dette her ❤️. vondt å lese men er gla du har kommet ut av det med hode hevet😘. Gleder meg til boka di kommer ut då kjøper eg den😚😊🥰

  10. Du er meget tapper som tåler alt du har gått i gjennom. Du bør holde foredrag for ungdom slik at de ikke begynner med narkotika fortell om livet med narkotika og hvordan du klarte og komme ut av rushelvete. ♡ Takk for at du deler din historie veldig imponert at du klarte og slutte med narkotika.

  11. Respekt! Du er utrolig sterk! Vond, men åpenhjertig og brutal lesing.
    Ingen velger å bli rusavhengig. Jeg ønsker deg alt godt! Du klarer alt!

  12. Skal si du har vært igjennom mye,du er sterk i dag du har en herlig familie som du deler med oss andre , takk for at du er så åpen om deg selv,har stor respekt av deg ,gleder meg til kokeboken din komme for salg . Fortsatt masse lykke til

  13. jeg la ut et langt innlegg, men det gikk ikke igjenom. så nå sier jeg bare du er en hardhaus og en skikkelig faiter. kjempe glad du er her med oss med den gode maten og oppskrifter. og fingrene så ikke godt ut, du kan være stolt av deg selv hva du har gjort og fått til, 💙👍🥰

  14. Ja, amfetamin er noe herk! Kjenner noen som har brukt, og sett på nært hold hvordan de har blitt. Også sett hvordan rusen har funket og hvordan den har KJØRT kroppen helt over alle grenser. Du er skikkelig god som sluttet med dette. Full respekt for jobben du har gjort, og tenker du er glad i dag for den jobben du har gjort. Skulle fått hjelp til å gjøre noe med tenna slik at det holder en stund. Høres uholdbart ut 😮

  15. Takk for at du deler! Jeg skal dele videre. Det er så mye uopprettelig skade man kan få av rusbruk. Du har jo fått det i massevis. Jeg håper og ønsker på dine vegne at du kan tjene på å dele alle de flotte innleggene og de herlige oppskriftene så du kan få rettet det som KAN rettes og at du får nok penger til et ekstra godt liv. Heier på deg! ❤️

  16. Oppskriftene dine er så herlige! Jeg er veldig begeistret for dem🤩 Var ikke klar over hvor vanskelig du har hatt det – det står virkelig respekt av hvordan du har kommet deg ut av et ødeleggende miljø. Ser noen skriver at de gleder seg til kokebok!? Den er jeg veldig interessert i😁👍

  17. wow, hvilken sterk historie! Takk for at du deler, utrolig viktig!
    Respekt til deg både for deling av historie, men ikke minst at du kom deg ut av rushelvetet med krigsskolen.- Disse trenger du ikke skamme deg over! Nyt å kjenne vann på kroppen om du liker det, og bær hodet hoyt!❤️

  18. Så ufattelig masse du har vært gjennom i livet, du er tøff som forteller! Du burde holdt foredrag på ungdomsskoler og videregående <3
    Synes du burde fått dekket tannbehanling, det burde vært en selvfølge!
    Kanskje alle dine følgere ville sponset deg med ein liten sum så ville vel det hjelpt stort. Er ikkje glad i spleis uten videre, men du gir masse av deg sjølv og du fortjener virkelig hjelp etter alt du har vært gjennom av motgang.
    Håper du kan få nye tenner innen jul <3

  19. Respekt ❤️ Du er knallsterk som står fram med din historie og dine senskader❤️Så viktig å få fram❤️Jobber selv i rusomsorgen (Frelsesarmeen) og ser mye av senskader selv både fysiske og psykiske. Jeg er sikker på at med din åpenhet så kan du redde liv❤️Vær stolt av deg selv og den du er og vær ikke redd for å vise deg fram❤️ Takk for at du deler❤️🙏

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *