Vi skulle se på vikingskipet Åsa i dag

Categories Blogg

Vikingskipet Åsa, perfekt replika av det berømte Osebergskipet.

I dag skulle vi se dette skipet på nært hold. Det er første gang jeg ser et vikingskip, så dette var jo litt spennende.

Kopiert fra Google

Etter et besøk på Vikingmuseet på Bygdøy i Oslo i 2006, fikk Sandefjordingen Per Bjørkum en drøm. Han drømte om å se det berømte Osebergskipet seilende igjen, vikingskipet som ble bygget ca år 820 og funnet utenfor Tønsberg i år 1900.

De fleste ville la det være med det. Men Bjørkum brukte en anseelig mengde tid på å planlegge og faktisk få håndbygget en eksakt replika slik at verden igjen kunne se dette vakre skipet seilende igjen.

Skipet skulle ankomme Lunde ca. klokken 11. Og vi var ute i god tid. Så ble litt venting på oss. Aldri greit å vite hvor fort et vikingskip seiler. Skulle hatt litt mjød og flatbrød imens vi ventet.



Cian fikk badet litt imens. En varm dag i dag. Skal komme regn utover ettermiddagen.

Så fikk vi besøk av en and på tur. Den lurte på hva vi gjorde her. Og om vi hadde mat..Ikke lov å mate deg, måtte jeg forklare da. Og lurte han med en stein. Fotogen var den uansett.

Det ble veldig varmt etter en time i sola. Så vi forflyttet oss litt. Var godt med litt skygge. Selv Cian begynte nå å bli veldig utålmodig. Han speidet etter skipet. Han var nok veldig spent på hva skipet var lastet med. Jeg sa det var noe som startet på V. Og da var han helt sikker på det var vaskebjørner.

Jeg begynte å bli usikker på dette skipet. Skulle det komme eller ikke. I tilfelle det ikke dukket opp, så tegnet jeg ett skip til dere.


Etter 1.5 time såg vi fortsatt ikke noen vikinger. Vikinger som skulle ut å plyndre og ho..! Eller kanskje det var derfor de ikke dukket opp. De ble heftet et annet sted.

Nå ble vi lei av å vente. Det var varmt og jeg var sulten. Og da er det viktig å få i meg mat. Om ikke blir jeg grinete.

Vi gikk til bilen, så kjørte vi oppover langs kanalen. Helt opp til der den skulle vært klokken 8. Og ingen skip i sikte.

Så da dro vi bare på butikken, så hjem. Da vi kom hjem startet det å regne. Og vi hører torden i det fjerne. Vi fikk i hvert fall en koselig tur i parken. Og det er jo det viktigste.

2 kommentarer

2 thoughts on “Vi skulle se på vikingskipet Åsa i dag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *