Ta en prat med barna dine!

Categories Blogg


Ta en prat med barna dine.
Dette er en setning man ser ofte i media. Det kommer som oftest fra politiet, lærere, kommunen eller andre foreldre.
Jeg var selv en ungdom som gjorde veldig mye galt. Og er det en ting jeg kan garantere, så er det at det hjelper ikke i det hele tatt. 99% av barna/ungdom vil ikke bry seg om hva foreldrene sier uansett. Det er veldig naivt og tru noe annet.

Alle foreldre vil jo tru det beste om sine egne barn. De er de snilleste på jord, og de gjør aldri noe galt. Ja, de skulle bare visst. Nå tar jeg ikke alle under en kam her.  Nå snakker jeg generelt om de ungdommer som driver med galskap, pøbelstreker og hærverk. Her snakker jeg ikke om vold, narkotika og slikt. Selv om man kan si det samme i den sammenhengen.

Respekten for voksne, for lærere, for politiet og for egne foreldre er ikke det den en gang var. I dagens samfunn er det mange unge som ikke bryr seg i det hele tatt om andre. De bryr seg ikke om konsekvenser heller. Heldigvis gjør flertallet dette da, men det er ikke de som blir lagt merke til. De som blir lagt merke til, er ungdommen som bedriver hærverk og pøbelstreker.

Om du nå tenker på hvorfor jeg kan uttale meg og mene dette, så er svaret: Jeg har gjort mye galt fra jeg var veldig ung og oppover. Jeg har sittet i varetekt, jeg har sonet fengselsstraff, jeg har brukt narkotika, har drevet med hærverk og alt som følger med der. Jeg har skadet andre, jeg har skadet andres eiendom…. Ja, the list goes on and on…så jeg har litt erfaring her. Jeg kjenner igjen mentaliteten og tankegangen til barn og unge som bedriver slikt. Er jeg noen ekspert? Nei, det er jeg ikke. For de så kalte ekspertene er de som sier «Ta en prat med barna dine»

Det er åpenbart at mange politikere, politi, lærere etc ikke har peiling på hva de snakker om. Trur de har lært det fra en bok og ikke av erfaring. Igjen her, ikke alle under en kam. Det finnes mange som setter seg inn i barn og unges tankegang. Det finnes mange som virkelig bryr seg, men de er i fåtall. Og de blir ofte ikke hørt. Det finnes mange flotte ungdomsarbeidere der ute. Som virkelig ser og snakker med barn og unge. Og ikke snakker over de, som mange gjør. Det er disse man må få råd fra. Det er disse personene som må taes med når tilbud skal opprettes. Man ser at mange roper ut etter at man må opprette tilbud for ungdommen. Og da er som oftest ungdomsklubb løsningen trur de. NEI, det er ikke løsningen. Det er et godt tilbud, men det hjelper ikke mye mot pøbelstreker og hærverk. For det første blir det hærverk på ungdomsklubben. Ja, jeg snakker av erfaring her. Jeg gjorde det selv, og jeg har jobbet på ungdomsklubb selv. Og det er som regel lite penger, så ikke alt av hærverk blir fikset på. Så hvordan ser det da ut etter hvert der? Langt fra en koselig ungdomsklubb, der alt av utstyr er i orden.

For det andre, så er kanskje disse ungdommene innom der en tur. Så vandrer de litt i gatene og gjør pøbelstreker etterpå. Så tilbake til ungdomsklubben. Så det er utrolig naivt å tru at dette er noe løsning på problemet.

Her på min hjemplass, Lunde. Så er det masse hærverk. Ja, nesten hver eneste helg. Og det blir så mye styr i sosiale media etterpå. «Ta en prat med barna dine» dukker opp igjen da.

Har jeg noen meninger om hvordan man løser dette? Nei, det har jeg ikke. For i alle mine år har jeg aldri sett, eller vært med på noen løsning som har fungert.

Unge som liker å gjøre hærverk og pøbelstreker, vil gjøre det uansett. Dette er noe som ALDRI vil forsvinne. De holder på til de vokser det av seg. Og mange vokser det ikke av seg heller, de tar det med inn i voksenlivet. Og alvorlighetsgraden øker mest sannsynlig.
Så dette er nok noe vi aldri vil få bukt med dessverre.

Har du noen meninger, så kom med de i kommentarene👇🏼

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *