Sy puter mellom bena

Categories Blogg


Som mange av dere vet så plages jeg jo veldig med bena mine. Skader som kom etter rus, deretter etter kraftig Prednisolon behandling.

Rusen gjorde så jeg fikk veldig dårlig blodsirkulasjonen i bena. Og de skiftet farge etter mye infeksjoner og blodpropper.

Jeg fikk Prednisolon behandling etter at jeg ble rusfri. Jeg produserte ikke nok blod, og ikke tok kroppen opp jern. Jeg hadde anemi og hadde konstant blodmangel. Så jeg var ofte inne for påfyll av blod.

Jeg var over 30 dager på Hamar sykehus til utredning. Gjennom hele jul og nyttår i 2015/16. De fant ikke årsaken til problemene. De startet uansett en kraftig Prednisolon behandling, med 100 mg per dag. Dette førte med seg litt andre ting. Ja, den kickstartet kroppen. Jeg begynte å produsere blod igjen, og kroppen tok opp jern igjen. Så de problemene ble løst. Men jeg ble også benskjør og jeg fikk veldig dårlig syn. Mine ledd i knær og hofter tok store skader av denne behandlingen. De kunne heller ikke utelukke at 9 år med blodfortynnende sprøyter hadde en innvirkning her. De var litt usikker der. (Har tabletter nå da)

I 2017 måtte jeg bytte høyre hofte. Da hadde jeg gått med store smerter lenge. Det var vondt å gå, og ikke minst ligge. I flere måneder sov jeg kun 4 timer per natt. Smertene var for store.

Så har det jo holdt seg litt sånn greit noen år, men i 2021 begynte det så smått å gjøre vondt i knærne og den andre hoften.

For et år siden tok jeg nye bilder og var hos ortoped. Det var helt klart at jeg måtte bytte det høyre kneet også. Som hofteleddet på samme ben, så smuldrer det opp. Men ortopeden ville ikke skifte det enda. Når jeg klarte å gå 2-3 km «uten» problemer. Så var det for tidlig å skifte. Som han sa i fjor. Når du ikke klarer å gå lengre enn postkassen. Da kan vi skifte ledd.

Etter vi var i Oslo for 4 uker siden. Så har smerter i høyre kne og venstre ankel nesten vært uholdbar. Det ble alt for mye gåing i Oslo. Pluss at arbeidsmengden her hjemme de siste ukene har vært tøff for bena. Mye bæring, mye skruing sittende på knær. Og ellers krabbet rundt på gulvet. Er tungt å komme opp igjen, så må like godt gjøre meg ferdig i mens jeg ligger der på knærne.

De siste tre ukene har jeg sovet med puter mellom bena. Knærne må ikke komme i kontakt med hverandre. Og venstre ankel må ikke røre senga eller den andre foten. Da er smertene så jævlig at det er bare å glemme soving. De siste par dagene har det nesten vært på krykkestadie innimellom.

I dag kjennes bena litt bedre ut. Jeg kan gå normalt, og smertene er svake.
Det var ikke noe bæring i går. Jeg var kun en tur ned i byen og hentet guttungen. Det kjennes godt i kneet når man trykker på gass og bremse. Kjører automat, så den venstre foten hadde jeg i en tøffel. Så skoen ikke skulle stramme rundt ankelen. For det er ekstremt vondt. Trur det er en liten betennelse i leddet der. Det virker litt sånn.

Jeg trur det er på tide å kontakte ortopeden på Notodden igjen. Starte ballen på nytt. Slikt er jo liksom ikke gjort på noen dager. Det tar ganske mange måneder. Så kanskje jeg kan få byttet høyre kne til høsten eller noe. Jeg kan jo ikke gå slik.

Jeg er jo ikke så flink til å ta det rolig heller, men nå er det heldigvis noen rolige dager framover. Alt er jo nesten skrudd opp i butikken. Kun litt lys som skal opp i dag, men guttungen skal hjelpe. Ellers er det å sette varer i hyller og litt små detaljer her og der. Ingen bæring, løfting eller rulling på gulvet. Så det skal bli litt godt for bena kjenner jeg. Nå får jeg litt tid til bokskriving igjen også. Boka har liksom hatt pause i noen uker nå, så ligger litt bak skjema. Alt med butikken skjedde så fort. Så da måtte boka vike litt. Om vi hadde ventet, hadde vi ikke fått det lokalet i sentrum. Og vi hadde jo veldig lyst på det da. Har man lyst, har man lov.

Nei, nå skal det bli godt å komme i mål. Ser virkelig fram til det. Det har vært noen ekstremt hektiske uker. Fått god hjelp fra guttungen og svigermor da. Alle har virkelig stått på. Og jeg trur resultatet kommer til å bli veldig bra. Så da er det verd litt smerter. Sånn er det bare!

Man skal jo kjenne at man lever. Alternativet er så mye verre. Og man må spille med de korta man får utdelt her i livet🃏

Ha en riktig fin lørdag🥰

2 kommentarer

2 thoughts on “Sy puter mellom bena

  1. Man finner jo ikke ord, Tom, som kan beskrive deg på rettferdig vis. Jeg er stum av beundring – hva du får til!
    Ta vare på deg selv, hvil når du kan – og masse lykke til! 🌺☘️❤️

  2. Kjære deg! Hva du må gjennom av smerter og behandlinger.🥲 Men du er jo åpen om årsaken til elendighetsbeskrivelse, og takler det på din måte.
    Ang pute mellom bena,-(mine plager er minimale ift til dine), men jeg kan anbefale en hjerteformet pute, til å ha mellom knærne. Kjøpt på nett, husker ikke hvor, men hvis jeg finner det ut, skal jeg melde deg.
    Ønsker deg fra hjertet alt godt til deg og dine hjelpere.🌸

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *