Vi vikinger fryser da ikke!

Categories Blogg

Nei, vikinger fryser ikke. Vi blir bare blå, så dør vi. Det er noe jeg har sagt så lenge jeg kan huske.

Men jeg må vel innrømme at det kjennes litt i kinna nå. Når tårene stivner til is rett nedenfor øynene. Ja, tårene kommer av at jeg er drittlei vinter. Vi har hatt snø siden oktober jo. Dette er vi ikke vant med her sør. Den kom, og den ble…og den ble, og den er her enda😫Og den blir nok liggende en goooood stund er jeg redd for.

Sånn egentlig trur jeg at jeg må slutte med det viking uttrykket. Trur det gjalt mer når jeg bodde i Finnmark. Nå er jeg blitt en puslete søring. I dag var det 24.3 minus da jeg sto opp 06.15🥶

Etter litt, passerte de blå 25. Selv med vedfyring og varmepumpe på 24 grader, hadde vi problemer med å nå 20 grader i stua. Ikke det best isolerte huset vi bor i. Innetemperatur ligger på 18.6 grader. Så ullgensere er nødvendig i dag🥶

Så jeg må innrømme at i dag fryser vi vikinger også. Ungdommen skulle på skolen uten lue og skjerf. Ja, for det er flaut det. Nei, hun skulle bruke hette. Det holdt i massevis😂Hun angret nok fort på den.

Klokken 9.30 måtte jeg sende kjerringa bort i vedskjulet for å hente mer ved. Ja, for vi er tom i kjelleren. Vinteren kom alt for tidlig i fjor. Og vi har fyrt i 1.5 måned lengre enn normalt. Da blir det tomt da, men har heldigvis masse mer i skjulet. Bare surt å hente det, for da må man gå 100 meter😂Vanligvis sender jeg ungene for å gjøre det, men ingen av de var hjemme.

Svigermor og jeg tok en tur til Skien på formiddagen. Var først innom Herkules kjøpesenter. Det var kun minus 17 grader i Skien. Gikk ant å puste uten smerter i nesen. Så det var litt deilig. Fant meg endelig nye vintersko. Nå har jeg sett og prøvd sko siden før jul. Ingenting har passet, men i dag fant jeg et par i str 47 som var store nok. Svigermor hadde en julegave som skulle byttes. Så derfor vi var innom der. Jeg er ikke så glad i kjøpesenter. Så jeg gjorde meg fort ferdig der. Best å komme seg ut derfra.

Etterpå gikk turen til sykehuset. Der var det kun minus 15. I mens svigermor var på kontroll, tok jeg meg en kaffe og lefse i kafeen. Lenge siden jeg har spist Vestlands lefse.

Så var vi innom Storcash en tur. Jeg hadde en del varer jeg måtte handle.

Så gikk turen hjemover igjen. Jo nærmer vi kom Lunde, jo kaldere ble det igjen. Rett før Lunde var det minus 27. Hjemme var det minus 25.

Det var fortsatt under 20 grader i stua hjemme. Så jeg fyrte skikkelig i mens jeg lagde pizza til middag. Fikk gradene opp til 21 i stua. Så gikk jeg for å ta en liten middagshvil…. Den varte plutselig i 1.5 time. Da jeg våknet, hadde det slukket i ovnen. De to i stua hadde ikke fulgt med i det hele tatt. Så nå er det 19 grader i stua igjen. Ullgenseren sitter enda på. De to andre ligger under hvert sitt pledd på sofaen. Ser på Side om side og spiser godteri.

Konklusjonen er at vi vikinger fryser skikkelig når tempen er over minus 20 ute, og under 20 pluss inne🥶

Noen tøffe vikinger er vi langt ifra. Jeg fryser, blir både blå og lilla på fingre og hender. Det er langt fra deilig. Det blir ikke noe kveldstur på Cian i dag. Det må han dessverre bare tåle. Han har ikke vinterpels, og det er alt for kaldt ute.

Har dere følt dere som noen kalde vikinger i dag?

Utsiktene for morgendagen, ser litt bedre ut da.

1 kommentar

1 thought on “Vi vikinger fryser da ikke!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *