Da jeg skulle prøve å være soss

Categories Blogg


Ja, man har jo prøvd en del rare ting her i livet. Men soss var vel ikke noe dere hadde trudd jeg hadde prøvd. Soss og meg i samme setning, passer ikke helt sammen. Økonomisk var jeg jo aldri en soss. Men man kunne jo prøve å late som. De jeg omgikk visste jo veldig godt hvem jeg var.

Så til historien, eller først forhistorien da.

Først skal vi tilbake til videregående i Honningsvåg. (Rundt 96/97) akkurat denne perioden var jo ikke så utpreget sossete, men vi prøvde å skape vår egen stil.

Klesbutikken Lille Chicago i Honningsvåg. De førte masse Jack and Jones klær. De er jo ikke akkurat sossete. Men i en periode tok de inn skikkelig fargerike bukser og gensere. Signal grønne bukser, signal oransje bukser, gule og svarte sjakkrutete bukser. Og det samme med gensere. Vi var fire kamerater som kjøpte alle disse klærne. Vi skulle skape en trend, og få klærne populære. Vi holdt vel på slik ett år. Samkjørte hva vi hadde på oss, så vi alle var forskjellig kledd når vi vanket sammen. Skikkelig teit ikke sant?

Det ble ALDRI en trend. Man så aldri noen nordpå som gikk kledd slik. Så det døde nok ut i forsøket.
I denne perioden tok jeg også unormalt mye solarium. Nesten hver dag etter skolen. Brukte også en del kremer og oljer som skulle gjøre meg fortere brun. Etter en stund ser man seg blind på dette. Jeg syntes ikke jeg var brun nok, men alle andre syns jeg lignet en spanjol. (Om det er lov å si da. Jeg skulle bruke et annet ord, men det er ikke lov)
Jeg gikk jo mye i hvit kokkeuniform. Da så jeg ekstra brun ut. Jeg skiftet ofte hårfarger, og flere farger samtidig innimellom.

Jeg gikk en del i speedo….ja da, høres kvalmt ut..jeg gikk jo ikke rundt ute eller på skolen da😂Jeg var svømmer og svømmetrener. Hadde nok en litt annen kropp den gangen. I dag er det mer en sexy vaskeball😜Eller bare vaskeball da.

Jeg ble faktisk kåret til den mest sexy mannen på hele videregåendeskolen i 1997. Ja, skolen i Honningsvåg er jo ikke store skolen da. Og var jentene fra tredjeåret allmennfag som sto for kåringen av diverse titler på skolen. De var jo også mine venner da, men jeg tar den uansett😂

Ikke ofte jeg vinner så mye da. Unntatt i svømming da. Da vant jeg mye🥇🏆🏅Senere har jeg jo vunnet hjerte til kokkefruen. Den beste gevinsten jeg noen gang kunne vunnet.

Så til perioden jeg prøvde å være soss

Juni 1998 flyttet jeg fra Honningsvåg til Havøysund. Der skulle jeg være to år som kokkelærling. Jeg fikk fort mange nye venner. Og det er noen av disse jeg vil skrive om. Dette var en egen liten klikk. Jeg kjente jo flere av de fra før. De gikk jo også på skole i Honningsvåg.

Denne gjengen var en kjempegjeng. Flotte folk alle sammen. Og feste kunne de, og det likte jo selvfølgelig jeg. De var også en gjeng som gikk mye i fine klær. Dyrere klær en jeg noen gang har brukt. Og på fester eller på byen var det dressbukse og skjorte. Og det var cognac som var den foretrukne drikken.
Ja, da hadde jeg ikke noe annet valg da. Kunne jo ikke være dårligere en de😂

Så da ble det dressbukser og skjorter. Innimellom slips. Det ble blezere, hatter og finere sko. Det ble dyre edle brune dråper…og den vil jeg litt innpå nå.

Jeg som var vant til hjemmebrent og Mack-øl. En god drink var hjemmebrent og sukkervann, eller en god og blank karsk. En sterk nok karsk er når du legger en krone i koppen. Fyller på litt kaffe. Så fyller du på HB inntil du ser kronestykket.

Det og lære meg å drikke cognac, det var en lang kamp. Det måtte utrolig mange fester til. Hver eneste fest endte med at jeg spydde. For stor slurk cognac, drikke for fort, drikke med måte, ikke drikke en hel flaske etc…det var vanskelige greier. Så måtte man jo ha mengder med kaffe til cognacen. Det er jo nok til å spy bare der.

Så dere skjønner at jeg gikk virkelig inn for det. Jeg er jo ikke en som gir meg. Så flaske etter flaske med cognac senere…så gikk det bra. Selv om det samme skjer en sjelden gang nå i dag også. ALDRI TA FOR STOR SLURK!

Så da var jeg en av sossegjengen til slutt. Hadde endelig mestret både klær og drikke. Oppførselen da, den manglet kanskje litt….for året etter rotet jeg med kjæresten til den ene i gjengen. Og poff…var ikke jeg med i gjengen lengre. Så det var den sosse-karrieren😂

Siden har jeg aldri prøvd å være soss igjen. Jeg trur heller jeg er i litt andre enden. Jeg bryr meg ikke om fine dyre ting, ikke dyre merkeklær. Ja, jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hvordan jeg ser ut. Men savner kanskje kroppen jeg hadde for 25 år siden😂Men jeg har det jaggu godt den dag i dag også☺️

4 kommentarer

4 thoughts on “Da jeg skulle prøve å være soss

  1. Herlig Tom… tror de fleste av oss prøvde ut ulike identiteter i ungdommen. Soss i 2 og 3 gym. Da vår det merinoull høyhalset. Lyseblå, hvite og beige. Korte boblejakker, kjøre slalom i jeans gjorde vi på Norefjell. Slalom ble aldri aldri min greie! Så var det hippi tid med klær fra Carnaby Street… etterhvert ble man seg selv! Nå er det Kari Trå gensere som gjelder, jeans hele året! 75 i år!
    Elsker spalten din og alle gode tips og fortellinger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *