Datoen 1.11.11 har stor betydning for meg

Categories Blogg


1.11.11 er en viktig dag i min kalender. Det er altså 12 år siden i dag. Det var ennå mørkt ute denne morgenen, da vi ble fulgt ut i bilen. Ferden gikk så videre til Borgestadklinikken i Skien.

Vi skal altså 12 år tilbake i tid her. Min x-samboer og jeg var rusmisbrukere og hjemløse. Vi bodde på natthjemmet i Porsgrunn. En plass vi kunne være med tak over hode. Vi måtte ut derfra klokken 8 på morgenen, og slapp inn igjen i 15 tiden. Der hadde vi i hvert fall en seng å sove i.

Livet var helt for jævlig. Det var faktisk nesten ikke verd å leve. Vi klarte ikke å bli rusfri alene, og ferden bar lengre og lengre ned i rennesteinen. Det var lang ventetid på rusbehandling. Vi ville ikke overleve ventetid på 1-1.5 år. Min tidligere samboer hadde både hjerteproblemer og kols. Hun kunne gå 10 meter, og veide 35 kg. Jeg veide over 30 kg mindre enn jeg gjør i dag. Jeg var mye på sykehus, både pga anemi og infeksjoner pga uren amfetamin. Ja, for jeg reagerte veldig kraftig på det. Allikavel klarte vi ikke stoppe med narkotika.

Nå var hver eneste dag en lang rus. Et sant helvete for å si det mildt. Den eneste måten å få hjelp fort nok på, var å kjøre seg selv i rennesteinen. Og det klarte jeg med glans. Jeg er jo ikke den som gir meg, når jeg setter meg et mål. For dere skjønner det at, om det er fare for eget liv og helse. Så kommer det en tvangsparagraf inn i bilde, og det gjorde det nå.

Det var fare for liv og helse for oss begge. Vi ville med stor sannsynlighet, ikke overleve vinteren.

Så på rekordtid fikk vi hjelp. Første steget på veien var Borgestadklinikken. Der ventet 3 uker med avrusning. Etter det ble vi sendt videre til Hedemark. Der ventet 6 måneder med opptrening, noe vi også fullførte. Det var meningen at vi skulle til en ny plass etter det. Der skulle vi bo ett år, men jeg var sikker på at vi ikke trengte det. Vi var sterke nok til å klare dette. Vi bosatte oss i Moelv på en liten gård. Ja, for man kan ikke flytte tilbake til samme plass igjen. Da er veien tilbake til rus, veldig kort.

Vi startet vårt nye rusfrie liv. Min tidligere samboer fikk ikke oppleve mer enn 7 måneder av det rusfrie livet. Hun døde på 37 årsdagen sin det året. Jeg har et eget innlegg om det, så om du vil lese. Så kan du gjøre det HER

Jeg ble boende noen år til i Moelv, mutters alene. Jeg var ikke sterk nok til å flytte tilbake til Telemark enda. Jeg hadde nok med meg selv i den tiden. Du kan lese mer om det HER

Så i dag 1.11.23 har jeg vært rusfri i 12 år. Jeg ruset meg bare i 5 år, så antall rusfrie år er jo mye større.

Mye har skjedd på disse 12 årene. Det har vært en utrolig lang reise fra 2011 til 2023.  En reise som har gjort meg til den jeg er i dag. For 12 år siden trudde jeg nok ikke at jeg noen gang ville oppleve 2023, men her er jeg. Og jeg kan nå være stolt av 12 år som rusfri.

Så fra å være rusmisbruker og hjemløs. Så er jeg nå lykkelig gift med Kokkefruen. Jeg har en sønn og to bonusdøtre. Må ikke glemme Cian da. Bikkja er jo også min sønn. Jeg har eget cateringfirma, jeg er en av Norges største bloggere, og jeg er kokebokforfatter. Livet er herlig dere. Jeg har også alle dere følgere. Mange har jeg blitt godt kjent med gjennom kommentarer og meldinger. Både Kokkefruen og jeg syns det er litt gøy når vi skriver ut fraktlapper og pakker bøker til dere. Vi kjenner igjen så mange navn. Og da ser vi også hvor dere bor. Det er ganske godt spredd i vårt vakre land, og utland faktisk. Utrolig morsomt syns jeg.

Det kan hende at det blir en liten feiring av dagen i dag. En dag av så stor betydning for min del, må markeres litt🥳

Jeg har en annen liten ting å feire i dag også. På denne dagen i 2017 fikk jeg ny hofte på Skien sykehus. Så den har 6 årsdag i dag😂🥳

Jeg vil gjerne takk alt og alle rundt meg. Alle som har hjulpet og støttet meg alle disse årene, både nye og gamle. Ikke minst familien min. Både på far og mor sin side har jeg fått mye støtte. De årene var nok ikke så veldig enkle for de heller. Jeg ruset bort det meste av mine følelser, men det gjorde ikke de. Pårørende til rusmisbrukere har det heller ikke så enkelt. Var nok veldig tøft for de å se på. Håper at de er stolt av meg nå da❤️Og av reisen jeg har gjort.

Tusen tusen takk til min fantastiske kone. Hennes støtte har vært fantastisk. Hun har stått støtt ved min side de siste 4 åra. Og har en finger med i det meste jeg gjør. Det er ikke noe jeg i vi vet dere❤️Vi er et godt team🥰Elsker deg❤️

Tusen takk til alle dere som tar del i mitt liv❤️Og for at dere leser det jeg skriver til dere🥰

Stor klem fra

Tom Martin

28 kommentarer

28 thoughts on “Datoen 1.11.11 har stor betydning for meg

  1. Du har all grunn til å være stolt av deg selv.Ta godt vare på hverandre. Du og kokkefrua er bra for hverandre tror jeg.En stor klem til deg å kokkefrua.

  2. Hurra for deg i dag🇳🇴🎂
    For en reise du har hatt😊Jeg blir skikkelig glad, full av beundring av å lese om 12 års dagen din.
    Jeg gleder meg til å kjøpe bok også😊
    Kos deg med fruen
    Tre ganger hurra
    Hurra hurra hurra

  3. en sterk historie, du er strek som har kommet deg tilbake fra narkohelvete. du har all grunn til å være stolt, er sikker på at familien også er stolt av dæ. Lykke til videre til dere begge to. godt å være to sammen.
    Gratulerer med boka og bloggen. 🥰

  4. Op med armer 💪og flag🇳🇴🇳🇴🇳🇴 . Du er tøffere end toget💪💪💪
    Hvor der er vilje er der vej 😍😍😍
    Stort stort tillykke fra Skiensdame🇳🇴🇳🇴🇳🇴 i Danmark 🇩🇰🇩🇰🇩🇰

  5. Gratulerer med dagen, og alt du har fått til. 🥳💐
    Du forteller sterke,rørende,inspirerende og gledelige historier.
    Tusen takk for at du deler med oss.
    Sender deg en stor nettklem 🥰

  6. Du kan i aller høyeste grad være superstolt 👍🥰
    Kos deg resten av ditt liv med familien din 💞
    og fortsett å inspirere med dine enkle nydelige oppskrifter 💞 TAKK 💞

  7. Ikke lett å komme seg ut av ett rusproblem, så all creed til deg. Har vært myyye i parkene i Porsgrunn, vokste opp der og veldig mange av tidligere venner ligger under torva.
    Men tok til vettet og flyttet.

  8. Gratulere så masse med dagen, du har virkelig noe å være stolt av:-D. Stå på videre 😀 Gleder meg til boka kommer.

  9. Godt jobba, det var nok en god grunn til at du kom deg «helskinna» ut av det. Det var for å spre gode vibrasjoner og glede til mange. Ig ved p stå fram kan det være du inspirerer noen til å gjøre den tøffe reisa ved å bli fri fra rus misbruk.

  10. Fantastisk historie! Så godt å høre at det virkelig får an å bli rusfri.
    Jeg bruker ofte dine oppskrifter. Kjempebra.

    Lykke til videre 🥰

  11. Gratulerer! Du er virkelig et menneske å se opp til og beundre! 😀Ønsker deg all mulig lykke resten av ditt liv!

  12. Fy flate….for en reise du har vært på🙄🥰
    Du har all grunn til å være stolt av deg selv🤩🤘
    Gratulerer så mye med 12 år som rusfri🎉🥳 og takk for at du deler din sterke historie med oss🥰🥰
    Takker også for alle gode oppskrifter du har delt 😋😋👍
    Bak deg står også en sterk kvinne som ikke er redd for å ta i et tak💪🥰Ære være Kokkefruen🥰🥰 Tipper hun begynner å bli lei bokpakking😅🤣🤣

    Gleder meg masse til boka kommer i posten🥰🥰

  13. Får frysninger….
    av det vonde, men enda mer av fryd over alt du får til!

    Alt godt til deg og dine:)

    PS – takk for blogg, oppskrifter, forklaringer og tips – og ikke minst hvordan du kommuniserer med følgerne dine!

  14. Det du har klart, står det stor respekt av! ♥️
    Og tusen takk for at du deler med oss. 🌷
    Varm klem til deg og fruen 😘

  15. Gratulerer med dagen, og det nye livet! Det står stor respekt av hva du har gjennomlevd og gjennomført. Heier på deg og koser meg med oppskriftene dine 🙂

  16. At du er kommet dit du er i dag viser en enorm viljestyrke. Lykke til til dere begge to.

  17. Så fint at du deler. Og det viser at det går an uansett hvor langt nede en er.
    Det må være fantastisk for familien rundt deg å være med på oppturen.
    Det er ikke til å stikke under en stol, det er fryktelig tøft å være pårørende…

  18. Jeg er full av beundring for alle de “dørstokkmilene” du har håndtert – og setter stor pris på at du deler. Ønsker deg alt godt med livet og mat!

  19. Respekt, beundring og hjertegode ønsker til GodGutten med det store hjertet❤️

  20. For en reise🧡du har mye å være stolt av. Tøft å lese, men godt å se at hvor reisen har ført deg👍 ønsker både deg og kokkefruen lykke til videre i livet🧡gleder meg alt til beste bok jeg🙂

  21. Vil berømme deg for det du har klart og gratulerer med det. Heier også på kokkefruen som sikkert er en stor del av bragden. Lykke til.👍

  22. Jeg ble skikkelig rørt av å lese dette og stolt,- til tross for at jeg ikke kjenner deg. Å være pårørende til en rusmisbruker er ikke lett,- man klarer ikke helt å skjønne trangen som driver de til å ruse seg. Men håpet dør jo aldri om at de skal finne veien ut av det.
    Du har vært sterk som klarte det,- gratulerer så hjertelig mye ( og til hofta også 😉).

  23. Respekt ❤️ Gratulerer så mye med merkedagen. Veldig sterk historie. Takk til deg for at du er så inderlig ærlig å deler vonde og gode ting i fra ditt liv, en god kommunikasjon med følgerene dine. Tøft å lese hva du har vært igjennom. Men du har vært skikkelig sterk. Du fortjener all den ros du får. Jeg er glad på dine vegne at du har nådd dit du er i dag og at du har kokkefruen ved din side ❤️ Det fortjener du virkelig. Takk for flott blogg med masse gode oppskrifter. Og takk for boken med flott hilsen 🥰 Stor klem til dere begge fra meg 💐

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *