Hyttedagbok: En helg i vårt lille paradis

Categories Blogg


En ny helg på hytta venter. Det er fredagsmorgen, og jeg har startet å pakke. Først sjekket jeg Bamble kommune. Hvordan det sto til med bål/grillforbud. Og det var jo gledelig lesning. Det ble opphevet sist fredag. Da var vi på hytta, men fikk ikke med oss dette. Så helga gikk uten bålkos. Nå har vi i hvert fall lov å bruke Bål Gunnar. Ja, det er navnet på bålplassen vår.

Fredag 7/7-23

Etter kokkefruen hadde vært hos tannlegen i Bø. Var det bare å pakke i bilen. Sette kurs mot Bambleskogene. Først måtte vi innom Kiwi for å fylle på med litt mat og drikke for helga. Uten mat og drikke, duger vi ikke…sånn er det!

Klokken 17.30 ankom vi bommen. Det første vi ser er at det er ny grus på veien. Så bra da. Jaggu på tide. Det var ikke ny grus hele veien. Det var merket opp og lagt ut rør langs veien. Så skal nok graves litt først. Så blir det nok grus hele veien innover.

17.45 ankom vi vår parkering. Endelig framme. Da var det bare å få med seg pikkpakk å gå. Tar ikke med alt i dag. Verktøy, planker etc trenger jeg ikke før i morgen.

På veien bort til hytta var det millioner av klegg. Vi stoppet opp for å ta bilde. Og vi begge hadde masse bitt etter noen sekunder.

Vel framme ved hytta, så var det bare å pakke ut. Noen hadde glemt å lukke vinduet da vi dro på søndag. Heldigvis ikke vært noen her. Cian ville ha mat med en gang. Var en lang og varm kjøretur.

Så er det bare å slappe av litt. Øl hører selvfølgelig med til ritualet. Det kan vi ikke bryte. Hva skjer om vi noen gang bryter det? Kanskje det blir en dritt-tur. Nei, best å være på den sikre siden.

Etter litt måtte vi ha mat. Så da lagde jeg en enkel middag. Heidi har vært hos tannlegen, så ville gi henne noe mykt i munnen.

Dagens middag er Tortelloni med pestofløtesaus. Vårløk, paprika og parmesan. Enkel og grei hyttemat.

Jeg koker først Tortelloni. Så freser jeg vårløk og paprika i en panne. Heller på litt fløte, og lar det koke inn.

Så rører jeg inn et halvt glass pesto. Har oppi Tortelloni. Serverer med et dryss parmesan. Enkelt, ikke sant?

Etter middag gikk Kokkefruen og Cian for å slappe litt av. Hun har en litt sliten fibrodag. Derfor tok jeg all pakking og kjøring i dag. Hun ble utmattet nok av turen til tannlegen.

Imens de slappet av, stilte jeg meg i vannkanten. Med stanga i hånda. Ja, altså fiskestanga. Greit jeg er glad i naturen, men ikke såååå glad.

Sola varmet godt i vannkanten. På måleren står det 23 grader nå klokken 19.37. Da vi kjørte opp i dag var det 27 grader. Skal bli samme i morgen. Og ennå mer på søndag. Så vi får se da. Kanskje vi må kjøre tidlig hjem på søndag. Før det blir for varmt for Cian. Gammel bil, så ikke det beste lufteapperatet. Kjører med alle vinduer nede. Jeg er så full av krøller etter noen minutter. Blåser friskt i bølgene for å si det sånn. Er nok på tide med sommersveis snart. Kort og godt.

I kveld blir det kun avslapping. Skal finne noe plank til Bål Gunnar. De strenge forbudene er over. Bare det vanlige bålforbudet nå. Vi har sikret han ganske godt. Kun en liten åpning. Eller tett på alle kanter. Så går greit å fyre bål da. Har en del tørre trær som skal kubbes opp. Er tynne trær, så trenger ikke kløyves.. Motorsagen ligger i bilen, og orker ikke hente den i dag. Skal bruke den i morgen. Så da finner jeg gammel plank under hytta istedenfor. De er så spist opp av kryp, så kan ikke bruke de til annet. De brenner i hvert fall. Så da blir det bålkos. Lenge siden sist nå, med den tørken som var. Heldigvis kommet mye av regn siste 14 dager. Neste uke skal det også regne hele uken. Typisk norsk sommer det.

Etter og ha samlet sammen et par plank,

så fisket jeg litt til. Ikke noe fangst som vanlig.

Etterpå satt jeg meg i Rorbua. Fyrte opp Bål Gunnar.

Deilig å sitte her alene. Bare drømme seg bort litt. I drømmer er alt lov. Også å bruke penger man ikke har. Tenk å kunne bygd Rorbua skikkelig. Med takplater og kledning. Alt vi hadde råd til var noen gratis plank til ramme. Og presenninger fra Europris. Men det har jaggu holdt et par år det også. Tenk hvor mange timer vi har tilbrakt her foran Bål Gunnar. I ly fra vind og regn. Så fungerer gjør den, selv om den ikke er pen.

Er mye jeg skulle fikset her, om jeg hadde penger til det. Dette var en gjenngrodd rønne når jeg overtok for 5 år siden. Nå er det et lite paradis. Vårt paradis! Om det er pent, beint etc. etc… Hvem bryr seg. Bare vi her uansett. Men er gøy å drømme da. Hva er man vel uten sine drømmer.

Skal se om jeg finner bilder når jeg kommer hjem..

Slik så det ut for 5 år siden

Mye har forandret seg. Jeg har satt opp ganske mye her på den tiden. Uten for store kostnader. Har brukt litt penger på beis og skruer. Plank er for det meste gratis. Grillen betalte jeg 500 for. Kjøkkenbenk betalte jeg 200 for. Eller er det ting vi har samlet inn her og der. Pynteting, lys etc har vi selvsagt måtte betale for. En hel hau med presenninger har det blitt. De er fra Europris. Utedo er plank til ramme, med pressening rundt. Sparte penger på kledning da, selv om jeg hadde ønsket det.

Ikke har jeg store snekkerferdigheter heller. Får det til å sitte sammen på en måte uansett…Du finner nok MANGE feil her… Sånn er det bare!

Skulle bygd en flytebrygge også. For er vanskelig å komme ut og bade her. Vondt bunn å tråkke på. Hadde også gjort det lettere å fiske. Er lit siv og dritt. Jeg har kjøpt 6 stk 200 liters plastfat for 3 år siden. De står hjemme. Bare ikke hatt råd til resten, ennå. Det kommer, det kommer… Er selvfølgelig litt blodigler ved land. Siv og gjørme, da er det igler. Ser de svømmer rundt. Derfor liker ikke jeg å bade her. Så flytebrygge er løsningen.

Nei, nå er det bålkos som gjelder. Satser på at de to andre kommer ut snart. Klokken er akkurat 21 nå. Kanskje de sover…

Rett etterpå dukket de opp begge to. Vi ble sittende et par timer i Rorbua. Cian koste seg med kalveøre. Og var på leting etter mus… som vanlig. I Rorbua forteller vi vitser, historier og skrøner. Og det er ikke lov å le, uten verten tilstede.

23.30 var det rydding og tannpuss. Under dyna til 23.45. God natt

Lørdag 8/7-23

God morgen

Sov til klokken 08 i dag. Ser ut som det blir en nydelig dag. Allerede 18 grader og vindstille.. en så lenge. Vinden kommer nok. Aldri sol uten vind, det hadde tatt seg ut.

Nå må masse kaffe til. Nyte morgenen litt før jeg trasker til bilen. Må hente litt plank og verktøy. Må nok gå noen turer fram og tilbake. Men kan hende jeg må fiske litt først. For i dag blir det varmt. Og ikke så godt å stå midt i solsteika, og fiske.

Det ble som vanlig ikke noe fisk. Så er vel like greit å jobbe litt. Først 2-3 turer til bilen. Greit å gjøre før det blir for varmt.

Dagen første lille prosjekt er utekjøkkenet. Senke det taket som er der litt. Og bygge et lite tak over grillen. Greit og ha, ikke sant. Sparer grillen for litt vær. Og lettere å lage mat når det regner. For det gjør det jo ofte. Vi bor fortsatt i Norge.

Måtte ta en liten pause etter første turen til bilen. Det er så varmt. Og når man bærer motorsag, drill og diverse. Så er henda opptatt. Da ser 40 klagg sitt snitt til å bite løs. Å herregud, det gjorde de også. Det er så mye klegg på den strekningen der. Det var like før jeg startet saga. Det hadde blitt massakre. Så de burde være glad jeg lot vær.

Så en liten 5 minutter før neste tur. Hadde Heidi vært våken, kanskje det hadde holdt med en tur til.

(det jeg kaller klegg, er vel blinninger) er jaggu ikke så blind. De finner meg lett i hvert fall….

Siden jeg først tok en pause. Kunne jeg like gjerne spise frokost. Så får Heidi spise når hun står opp. Uten mat og drikke, duger Tom Martin ikke.

Etter et par turer til bilen… Igjen! Så startet jeg på det lille prosjektet. Jeg flyttet først det ene taket litt lavere. Akkurat så jeg får hode under, uten å slå meg i hjel. Så begynte jeg med det andre taket.

Jeg hadde kun å skru plankene fast, da Kokkefruen dukket opp. Sovet lenge i dag. Klokken er 11 og gradestokken viser 23 grader. Så da hjalp hun meg ferdig med taket.

Nå tok jeg på meg shorts. Her på hytta ser ingen meg, så det går fint. Jeg går nesten aldri i shorts pga utseende på beina. Det har jeg fortalt om før.

Nå skrudde jeg resten av taket fast. Ikke det peneste byggverk.. Pytt pytt.. Fungerer vel. Ikke så nøye her inni skogen.

Nå er klokken 11.40. Og jeg bryter min egen øl-regel. 20 minutter før går vel fint. Fortjener den nå syns jeg.

Heidi har litt sovedag. Det er slik det er med fibro. Undertrykker du sovedag for lenge. Blir det fort 2 dager eller mer. Så hun gikk inn for å slappe litt av. Hun fikk i hvert fall i seg litt frokost og kaffe.

Jeg skal fiske litt tenkte jeg. Spørs hvor lenge jeg klarer å stå i sola. Ingen skygger ved vannet. Får ta det i etapper trur jeg.

Etter litt fant jeg ut at jeg hadde det best på terrassen. Under parasoll og en lunken Tuborg. Savner kjøleskap innimellom ja. Deilig å vare sitte her. Se ut over vannet, og bare være. Mye innsekter på vannet også. For nå vaker det skikkelig. Noen veldig store også. Godt å se at det er fisk her da. De vil bare ikke til meg. En liten fattig trøst.

Innimellom kom det en sky eller to. Da gikk jeg ned til vannkanten, og tok noen kast. Ikke akkurat langt å gå fra terrassen.

Kokkefruen og Cian kom ut også. La seg rett ut for å sole seg. Lukter solkrem i hele skogen her nå. Lukten av sommer er det. Gradestokken viser ennå 23 grader. Det holder for meg det. Cian holdt seg i skyggen. Selvfølgelig på en pute.

Det blir tidlig middag i dag. Kjøleboks er allerede bare boks. Så vil ikke at kyllingfilet skal ligge oppi der så mye lengre.

Dagens middag er kyllingsnadder med potetsalat, bbq-saus og syltet rødløk. Rask og enkel middag. Akkurat som jeg liker det på hytta.

Etter middag fisket jeg litt, imens maten sank. Det ble mer gymnastikk en fisking. Og det er ikke bra på full mage. Jeg slo mer på innpåslitne klegg, en det jeg fisket. Så plagsom de er, så er det ikke rart de har fått et eget utrykk i ordboka.

Nei, var best å trekke tilbake på terrassen. Mer skyer en sol nå. Gradestokken viser 27 grader nå klokken 15.

Jeg skulle liksom sage litt i dag, men er alt for varmt. Så trur jeg utsetter det til neste gang. Nå skal vi vel ikke tilbake før ungene kommer hjem. De kommer neste mandag, den 17. Litt dårlig med bare to hytteturer de 3 ukene vi er alene. Har jo masse annet som må gjøres også.

Jeg tok meg en liten cowboy-strekk i hytta. Litt slått ut av varmen. Mye kjøligere inne i hytta. Så da lå jeg litt over en time. Gjorde godt.

Straks klart for lørdagsvasken. Få vekk litt svette og dritt. Velstelt før kvelden er viktig.

Etter lørdagsvasken var det godteri. Cian fikk kalveøre, Heidi fikk sjokolade og potetgull. Jeg fikk meg cognac og nykokt kaffe. Akkurat sånn det skal være. Noe eget med kokekaffe.

Så kastet jeg litt med stanga. Prøve å få kveldsmat, men blir nok brødskiver med ost og skinke. Kanskje slå til med litt salami om jeg føler meg vill…

Heidi tok et lite nakenbad i 19 tiden. Hun tar lørdagsvasken hun også. Da slipper jeg å sove sammen med en skitten liten pike.

Etterpå ble det terassekos. Cian fikk snuse etter godterier. Det liker han selvfølgelig.

En skikkelig fin kveld i dag. Nydelig sommerkveld.


Utpå kvelden var det Rorbukos. Bål Gunnar liker selskapet. Heidi ble oppslukt i kryssord. Men kom etter hvert.

Det ble litt karaoke fakter utover de sene kveldstimer. Mye kos i litt musikk. Cian koste seg veldig han også.

Klokken 01 var det natta på oss alle sammen.

Søndag 9/7-23

God dagen. Ja, for det er ikke morgen. Vi ga litt faen i morran i dag. Var deilig å bare bli i senga. Vi er jo her for å lade batteri, før en ny uke med masse jobbing hjemme.

Så første kaffekopp for dagen kom klokken 11.45. Og her trengs det masse kaffe.

Etter et par kopper kaffe, var det tid for brunsj. Var veldig sulten, så det gjorde godt. Selv om melka var varm.

Gradestokken viser nå 25 grader. Det blir en varm tur hjem i dag. Det blåser litt da, så det hjelper.

Nå er det pakking, rydding og vasking. Vi lurte på om vi kanskje tar en tur hit igjen, på torsdag til lørdag. Klargjøre til ungdommen skal være med uka etter.

Klokken 13 gikk vi til bilen. Kokkefruen plukket litt markjordbær på veien. Mer syltetøy i frysa.


Takk for turen

6 kommentarer

6 thoughts on “Hyttedagbok: En helg i vårt lille paradis

  1. Så ut som dere hadde det skikkelig koselig ja. Og den Rorbua deres, den må dere ikke gjøre noe med. Den så jo superkoselig ut som den var. Er ikke det litt av sjarmen også. Liten og søt, men fungerer 🙂 Et lite paradis det der ja, bortsett fra klegg, de ville jeg IKKE hatt 😮

  2. For en herlig plass. Flott å se at man kan ha det så herlig på en enkel måte uten at det koster skjorta. Vil tro dere kommer hjem derfra med fulladete batterier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *