I dag skulle han ha blitt 48 år

Categories Blogg

I dag tenner vi et lys, ikke et lys av glede. Men heller som en hyllest og et minne for min storebror. I dag har han bursdag. Han skulle blitt 48 år.

Werner døde på Skien sykehus etter en måneds innleggelse med mange komplikasjoner. Til slutt klarte ikke kropp eller hjerte noe mer. Det var 10.12.2020

Du var et forbilde da vi vokste opp. Min eldre bror som tok meg med på alt det gale. Du hadde kanskje ikke noe valg, for om du ikke gjorde det sladret jeg til mamma. Vi var nok veldig forskjellig du og jeg, men på mange måter like.

Selv om vi tok forskjellige veier i livet møtte vi på hverandre ved flere anledninger. Og våre liv var i en periode flettet sammen. Da vi ble eldre var det jeg som måtte passe på og beskytte deg. Selv om jeg kanskje ikke alltid gjorde en god jobb.

Vi har vært gjennom utrolig mye sammen. Glede, sorg og galskap. Du har vunnet så mange kamper. Kanskje ikke alle som planlagt, men du sto han av.

Som meg hadde også Werner problemer med rus, og det fra tidlig alder. Noe som fulgte han gjennom resten av livet. Som meg ble også han misbrukt da vi var små. Og som meg var det av samme mannen. Dette ødela nok Werner mer en det gjorde meg. Selv om han aldri innrømmet det, har jeg alltid skjønt det.

Werner kom seg aldri helt vekk fra rusen, uansett hvor mange ganger han prøvde. Ja, han hadde sine opphold, men falt alltid tilbake. Som meg mistet også han sin samboer. Werners kone døde også pga rusen. Da satt han igjen med få gleder i livet. Dette rev hjerte hans i to💔Etter dette var trappen bratt i 10 år. Nå er de begravd side om side, og får tilbringe all evighet sammen♥️

Werner var to år eldre en meg, og han slet seg virkelig gjennom livet. For å være helt ærlig, er jeg ganske overrasket at han levde så lenge som han gjorde. Livet til Werner var knalltøft og i et miljø som var knalltøft. Han fikk i hvert fall levd halve livet sitt. Jeg er nå eldre en han ble, det er litt rart å tenke på.

De siste par ukene av livet hans, så ventet vi på denne telefonen. Så jeg var litt forberedt på det, men uansett var den telefonen fra mamma på morgenen for litt over 3 år siden, knalltøff. Jeg er litt glad at jentene akkurat hadde dratt på skolen.

Man skal liksom ikke dø når man er så ung, man har jo masse igjen av livet. Men noen ganger vil livet noe annet en oss mennesker. Ikke alltid vi har så mye vi skulle sagt. Man må leve med de korta man får utdelt på handa. Ja, man kan prøve å jukse. Men man blir alltid straffet på en eller annen måte.

Werner var min gale storebror da vi vokste opp. Han vanket med de store gutta og trudde han var tøff. Men bak den fasaden var det egentlig en trist liten gutt. En gutt som slet med å finne sin plass og sin vei i livet. Jeg trur faktisk aldri han egentlig fant den heller.

Livet til Werner og meg har nok vært tøft for våre foreldre også. Jeg kan ikke forestille meg følelsen og sorgen de må ha hatt. Ja, av å se livene våre slik. To brødre i rennesteinen for å si det sånn. Jeg skulle ønske vi var like sterke. At også han som meg kom seg ut av rennesteinen. Egentlig så trur jeg ikke han ville ut. Etter kona døde, trur jeg han bare gav faen. Det virket litt slik i en lang periode. Da jeg ble rusfri måtte jeg ta litt avstand fra min bror. Ja, fram til jeg ble sterk nok. Men møtte han mange ganger de siste åra. Vi var blant annet på Ozzy Osbourne konsert sammen, noe som betydde mye for han.

Rusen fører med seg mye sykdom og slitasje på kroppen. Det har jeg jo fortalt dere alt om. Werner var nok flere runder på sykehus enn det jeg var. Dette er det tragiske med rus, er begrenset hvor lenge en kropp klarer det kjøret. Noen klarer mer enn andre, men de fleste tilfeller ender opp på kirkegården.

Jeg vil takke Werner for de 42 åra vi fikk sammen i denne verden, så møtes vi nok igjen en gang.

Gratulerer med dagen Werner🥳

Hvil fortsatt i fred♥️

6 kommentarer

6 thoughts on “I dag skulle han ha blitt 48 år

  1. En trist men rørende omtanke om din bror, Tom. Skjebnen kan føre noen av hver på ville veier. Forferdelig at dere begge en gang i tiden ble misbrukt av en mann. Følgende ble en kamp på liv og død.
    Du er så flink til å fortelle om tiden med misbruk som også har gjort noe med kropp og sjel hos deg.
    Heldigvis har kjærligheten seiret og livet til deg og dine blitt en historie som du nå legger ut på bloggen din.
    Først av alt er kjærligheten, som er ditt motto. Du fortjener alt det beste🥁🎉🌸
    Jeg er full av beundring for din ærlighet, åpenhet, klokskap og kjærlighet til livet❣️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *