Cornflakespanerte nakkekoteletter

Categories FirstPrice produkter, Glutenfri, Middag, Oppskrifter, Svin

En nydelig svinesnitzel-variant av nakkekoteletter, panert med cornflakes. Cornflakes gir en mye bedre smak til både kjøtt og fisk, enn griljermel. Det syns i hvert fall vi her hjemme. Og velger du riktig cornflakes, er den også glutenfri. På noen pakker står det: «kan inneholde spor av» så viktig å lese på pakken. Her bruker jeg nakkekoteletter fra FirstPrice. Disse kan du enten steke i olje/smør, i stekeovn eller i airfryer.

Hva du ønsker som tilbehør og saus er opp til deg. Jeg har ovnsbakte grønnsaker og en saus på oksekraft (buljong)

Du trenger

1 pakke nakkekoteletter (4-5 stk)

2-3 dl knust cornflakes

2 egg

1 dl revet ost (jeg kjører den ekstra i kjøkkenmaskin)

1 ts chiliflakes

1 ts peppermiks

1 ts salt

Ca. 0.5 dl gressløk

Slik gjør du

Kjøttet burde være romtemperert før du starter

Kutt beinet av koteletten og del koteletten i to

Bank kotelettene flat

Knus cornflakes i en kjøkkenmaskin eller i en pose. Ha det i en bolle. Bland inn ost, krydder og urter

I en annen bolle visper du sammen egg

Vend koteletter i egg, så i knust cornflakes

Jeg legger de på et stekebrett med bakepapir. Om du steker de på panna eller airfryer er opp til deg.

Stekes på 220 grader i ca. 30 minutter

Diverse grønnsaker har jeg i en langpanne med litt olje, rosmarin, timian, salt og pepper.Stekes like lenge som kotelettene. Husk varmluft på ovnen om du steker flere brett samtidig

Til saus koker jeg opp vann og oksekraft. Jevner med maizena og litt vann. Smaker til med litt paprikakrydder, salt og pepper. En skikkelig brunsaus er ennå bedre, men jeg må lage den hvetefri.

Da er det bare å servere

2 kommentarer

2 thoughts on “Cornflakespanerte nakkekoteletter

  1. Dette ser alldeles nydelig ut! Takk for oppskriften. Denne skal prøves en gang.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *