Ferdig skrella hvitløk er genialt!

Categories Blogg

På asiamat-butikker, Holdbart og Storcash får man kjøpt disse posene med ferdig skrellet hvitløk. Posen er på 1 kg og koster fra 69-79 kr. Hvor mange hvitløk må du ikke skrelle for å få 1 kg fedd?

Er du redd for botulisme kan du sylte hvitløken i eddiklake 1 dag først. Jeg har også sett på en amerikansk matside at de kokte hvitløken i 5 minutter før de la de på glass med olje. Den metoden finner jeg ingen vitenskaplige bekreftelser for. Så står ikke 100% inne for den.

Jeg kjøper rapsolje på butikken. Legger hvitløken på glass og fyller opp med olje slik at det dekker hvitløken.

Slik holder hvitløken seg lenge og bonusen er at du kan bruke oljen i glasset. En nydelig hvitløksolje. Bare husk å fylle på med olje slik at hvitløken alltid er dekt. Om du ikke gjør det, så mugler den!

Hvitløken har du da alltid ferdig for hånd. Slippe å skrelle hvitløk når du lager mat. Genialt Egon! Hadde nok Benny sakt.
For utenom i matlaging bruker jeg å lage konfitert hvitløk og hvitløkssmør. Fantastisk godt!

6 kommentarer

6 thoughts on “Ferdig skrella hvitløk er genialt!

  1. Heia, så for ei stund siden en filmsnutt der dem kokte hvitløken før dem la den i oljen , så det er nok bevis på det 😊
    Sku prøve det selv , men har bare blitt med tanken 🤣

    1. Ja, jeg så også en filmsnutt om det. Men finner ingenting som støtter opp påstanden. Er ikke alltid varmebehandling hjelper på slikt.

  2. Hei. Fyller du bare olje over hvitløken i glass eller gjør du noe annet først? Og hvor lenge holder de seg? Hvis de skal fryses er det bare å legge de rett i fryseren uten noen forberedelser? 🙈

    1. Jeg hadde bare olje over ja. Det kan være en risk, så burde la de ligge litt i eddikvann først. Vil du fryse så gjør du det. Putt rett i frysa😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *